2865
Sök

Torkarblad åldras i förtid?

551 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#1
Jag har två bilar, en som jag använder sommarhalvåret och en annan bil på vintern. När resp bil inte används står den avställd i en ouppvärmd lada med ett kapell över sig. Jag har noterat att torkarbladen inte verkar gilla att stå oanvända sex månader i taget. Jag köpte tex nya "märkestorkarblad" sent i våras, några veckor innan jag ställde av dem. Stor skillnad gentemot de Biltema som jag hade innan men nu när jag tagit fram bilen igen smetar dessa blad bara ut någon fettig hinna på vindrutan. Funkar inte alls bra. Känns lite trist att behöva byta efter att de bara varit i "drift" 2-3 veckor.

Någon som har förslag på hur man kan få liv i dem igen? Och några förslag på hur jag förebygger åldrandet?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2014
#2
d-b skrev:
Jag har två bilar, en som jag använder sommarhalvåret och en annan bil på vintern. När resp bil inte används står den avställd i en ouppvärmd lada med ett kapell över sig. Jag har noterat att torkarbladen inte verkar gilla att stå oanvända sex månader i taget. Jag köpte tex nya "märkestorkarblad" sent i våras, några veckor innan jag ställde av dem. Stor skillnad gentemot de Biltema som jag hade innan men nu när jag tagit fram bilen igen smetar dessa blad bara ut någon fettig hinna på vindrutan. Funkar inte alls bra. Känns lite trist att behöva byta efter att de bara varit i "drift" 2-3 veckor.

Någon som har förslag på hur man kan få liv i dem igen? Och några förslag på hur jag förebygger åldrandet?
Gummi åldras, det är inte mer med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 109 Inlägg
7 december 2014
#3
Det du kan göra är att prova att torka av dom med t-röd. Ibland kan det funka för att väcka liv i torkarblad smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2014
#4
Det är ju iofs ett alternativ.

Ett annat är att köra på två uppsättningar biltemablad per säsong; på med nya när den tas i bruk, och byta "mitt i säsongen".  Om man nu tycker "märkesblad" är för dyra

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Jag har två bilar, en som jag använder sommarhalvåret och en annan bil på vintern. När resp bil inte används står den avställd i en ouppvärmd lada med ett kapell över sig. Jag har noterat att torkarbladen inte verkar gilla att stå oanvända sex månader i taget. Jag köpte tex nya "märkestorkarblad" sent i våras, några veckor innan jag ställde av dem. Stor skillnad gentemot de Biltema som jag hade innan men nu när jag tagit fram bilen igen smetar dessa blad bara ut någon fettig hinna på vindrutan. Funkar inte alls bra. Känns lite trist att behöva byta efter att de bara varit i "drift" 2-3 veckor.

Någon som har förslag på hur man kan få liv i dem igen? Och några förslag på hur jag förebygger åldrandet?
Gummi åldras, det är inte mer med det.
Visst, men på bilar som går året runt upplever jag att torkarblad räcker längre än 6-12 månader vid "normalt" bruk?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2014
#6
d-b skrev:
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Jag har två bilar, en som jag använder sommarhalvåret och en annan bil på vintern. När resp bil inte används står den avställd i en ouppvärmd lada med ett kapell över sig. Jag har noterat att torkarbladen inte verkar gilla att stå oanvända sex månader i taget. Jag köpte tex nya "märkestorkarblad" sent i våras, några veckor innan jag ställde av dem. Stor skillnad gentemot de Biltema som jag hade innan men nu när jag tagit fram bilen igen smetar dessa blad bara ut någon fettig hinna på vindrutan. Funkar inte alls bra. Känns lite trist att behöva byta efter att de bara varit i "drift" 2-3 veckor.

Någon som har förslag på hur man kan få liv i dem igen? Och några förslag på hur jag förebygger åldrandet?
Gummi åldras, det är inte mer med det.
Visst, men på bilar som går året runt upplever jag att torkarblad räcker längre än 6-12 månader vid "normalt" bruk?
Byter varje vår och höst, så det är möjligt. Ser det som en liten kostnad för en "säkerhet" som nya torkarblad trots allt ger. Skulle personligen inte få för mig att köra 1 år med samma blad.

Att ex.vis torkarbladen skulle hårdna fortare om de inte används (dvs; gummit inte är i rörelse) är väl itne svårt att tänka sig
Senast redigerat av it_mutt (8 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

och Dupont
581 Inlägg
7 december 2014
#7
Dåliga torkarblad är nå så otroligt jävligt irriterande enligt mig, speciellt när de inte kostar så mycket.

Brukar köpa till far å mor lite då och då, är vädigt uppskattat. Passa på och köpt det i julklapp till nån. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

394 Inlägg
8 december 2014
#8
Dupond skrev:
Dåliga torkarblad är nå så otroligt jävligt irriterande enligt mig, speciellt när de inte kostar så mycket.

Brukar köpa till far å mor lite då och då, är vädigt uppskattat. Passa på och köpt det i julklapp till nån. smile
Mycket trevlig idé som julklapp:)

Jägermeister
909 Inlägg
8 december 2014
#9
Kontigt att dom åldras så fort, köper alltid Bosch eller Champion torkarblad till mina bilar, på förra bilen bytte jag inte torkarblad på 6 år och körde den året runt och torkarbladet fungerade hur bra som hellst.

Det finns ju en sån där pryl som man använder för att dra över torkarbadet, det både tar bort det yttersta lagret av gummi och vässar torkarbladet så det fungerar bra igen, en sån där lite plastkloss med sandpappersyta på ena sidan och nån sorts rakbladsgrejs på andra sidan som sitter i en skåra.

Vinterdäck blir ju lite hårda i gummit när dom inte används, dom ska man tex byta till lite före det blir mkt snö och is på marken och köra på bar asfalt så man får nött bort lite av det yttersta gummilagret och får fram fräscht gummi som ju är mjukt och ger bättre grepp.
Senast redigerat av gemini78 (8 december 2014)

En gång är ingen gång...

551 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#10
gemini78 skrev:
Kontigt att dom åldras så fort, köper alltid Bosch eller Champion torkarblad till mina bilar, på förra bilen bytte jag inte torkarblad på 6 år och körde den året runt och torkarbladet fungerade hur bra som hellst.

Det finns ju en sån där pryl som man använder för att dra över torkarbadet, det både tar bort det yttersta lagret av gummi och vässar torkarbladet så det fungerar bra igen, en sån där lite plastkloss med sandpappersyta på ena sidan och nån sorts rakbladsgrejs på andra sidan som sitter i en skåra.

Vinterdäck blir ju lite hårda i gummit när dom inte används, dom ska man tex byta till lite före det blir mkt snö och is på marken och köra på bar asfalt så man får nött bort lite av det yttersta gummilagret och får fram fräscht gummi som ju är mjukt och ger bättre grepp.
Var hittar jag ett sådant verktyg som du beskriver?

Jägermeister
909 Inlägg
9 december 2014
#11
Dom finns nog på helt vanliga bensinmackar, tex OKQ8, Shell osv, tror denna jag hittade nu är från OK, har en till gul nånstans, den gula har som ett rakblad nederst i skåran och sandspapper på andra sidans skåra och även en metallpigg man skjuter ut och kan rengöra hålen till vindruterspolarnas munstycken med men den har jag hittat i nån bil nån gång så den vet jag inte vart den är köpt.

Denna på bilden här har bara sandpappersliknande räfflor i plast och på andra sidan grova piggar som man nog tar bort is från torkarbladen med.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/lckvlhsbjlfjh/

LÄNKTEXT
Senast redigerat av gemini78 (9 december 2014)

En gång är ingen gång...

Evildan
9 december 2014
#12
Plocka bort bladen och förvara dom inomhus över den stillastående säsongen för respektive bil?

Gummit torkar när det inte används.


Sök