Karvat lite mer i blocket, nu har vi fått in startmotorn till där den behöver vara:
Övre hålet till startmotorn måste då borras om så jag behövde en låda att använda som mall, hade en diesel-låda ståendes som jag ändå skulle slakta så den fick sätta livet till idag.
Lite organiserat kaos...
Och den egentliga anledningen till varför lådan skulle avlida..
Anledning? Original 6'ans drev har en utväxling på 0,730 vilket ger en toppfart på 277km/h @ 6500rpm. Diesellådans 6'a har en utväxling på 0,600 vilket ger en toppfart på 337km/h @ 6500 rpm.
Manick skrev: Original 6'ans drev har en utväxling på 0,730 vilket ger en toppfart på 277km/h @ 6500rpm. Diesellådans 6'a har en utväxling på 0,600 vilket ger en toppfart på 337km/h @ 6500 rpm.
Haha du är fan inte klok! Tänker du slå något hastighetsrekord? Visst blir startmotorn placerad längre mot fronten av motorn så inte kuggarna ligger i hela tiden?
Jo precis, den ska fram 7mm (dammsuger nätet efter godtycklig distans), som den är nu så kommer den ta i hela tiden och de blir ju inge bra..
Kvälls å nattmeck dagen till ära, vi ska börja måtta å grejja för grenrören så vi får plats med allt under huven, då behöver vi ju motorfästen.. Lådfästena kan vi använda dom befintliga utan problem, motorfästena däremot sitter helt galet.
Först skulle nya maskinen paras ihop med manuella lådan:
Sen fick vi ta till så många vetenskapliga knep vi kunde komma på för att få upp maskinen i rätt höjd och få allt rakt och snyggt..
I med grejorna i bilen och på med tänkarhatten..
Sådär! Nu sitter den på rätt ställe, dock med ytterst provisoriska motorfästen, dock tillräckligt bra för att det ska gå och måtta och greja för grenrörsbygget:
Trångt på höger sida med originalgrenrör, dock så finns det plats om man vill...
RS8 skrev: Bara provisoriska motorfästen?? Upp med bilder på dom nu
Ska bli intressant att se hur ni ska vrida in nya turbona i det trånga utrymmet ovanför drivaxlarna
Dom provisoriska fästena fastnar inte på bild så dom får du icke se
Få plats med turbona tror jag faktiskt inte blir några bekymmer, killen som bygger grenrören åt mig var här idag med och konstaterade ungefär samma sak. Det blir nog trångt men det ska gå
RS8 skrev: Om du inte öppnat locket på ABS så går det att få den lagad (dom brukar inte vilja laga om man varit där och petat inuti) Min ABS lämnade jag in på lagning = blev billigare än en annan från skroten + att man får ju en ny fixad medans den från skroten kan ju också sluta fungera helt tvärt.. Jag tror det var: Kilander Teknik AB Men finns fler som lagar, han jag lämnade till tar inget betalt om det inte går att laga, medans andra ändå tar felsöknings avgift.
Den är redan öppnad, försökt laga den, gick åt helvete och har landat i soporna
Hittade att just den enheten är samma på väldigt många modeller, hittade billigt på ebay som är på gång hem
Fick hem ett "nytt" ABS-aggregat som fick sätta livet till. Elektronikdelen togs bort och monterades i min bil istället. Nya spännande felkoder dök upp och jag grävde vidare och hittade sedan detta:
Efter lite övertalning så fick jag till sist dit kontakten och ABS-aggregatet lever igen! Felkod på ABS-givare höger fram som nu har demonterats och ska bytas så fort jag får hem en ny.
Skruvade ur styrboxen ur bilen, vände på den och hittade detta:
Med styrbox urkopplad har jag gått igenom all annan elektronik i bilen för att se så allt har kontakt med det den behöver få kontakt med och det ser lovande ut. Immobilizer, centrallås, allt funkar utan felkoder eller liknanade, sen återstår bara att se om den startar när det är dags för de..
Lite småmeck såhär i väntan på att grenrörsbyggaren kan börja med mina grenrör.
Roade mig med att rensa ur bakluckan igår på all inredning, funderar på om man antingen ska sänka ner pump och catchtank i "facket" till vänster där slutsteg, cd-växlare och allt sånt brukar sitta eller om jag ska sänka ner det i reservhjulsbaljan?
Sen så kom det ett paket med lite fästdetaljer för 6-punkts bältet, blir till att förstärka plåten bakom ryggstödet till baksätet för att sätta fästen till axelremmarna där.
Slet ner bakaxeln ur bilen så vi kan piffa till den lite med ny diff:
Rätt skitig men det fick avfettningsbadet och blästern ta hand om..
Originaldiff ur!
Vågar lova att Magnus Samuelsson har ägt den här kärran tidigare... Påfyllningspluggen till bakdiffen satt som berget - Men vi vann!
Originaldiff vs SQS lamelldiff:
Mitt i allt detta upptäckte jag att Kalmar tydligen ligger i tjeckien med..
Kronhjul monterat, ska hitta nya lager nu i veckan innan den får hitta in i sitt hus igen.
Började så smått plocka isär lådan jag ska köra med framöver med, sen kom jag på att det faktiskt är arbetsdag i morgon... Sååååå! Vi fortsätter i helgen, såklart!
Smetade ihop lådan idag så den är ur vägen, framdiffen sitter inte i ännu iom att jag fortfarande väntar på lager till den, i övrigt är den helt färdig nu
Ingående axel isärplockad och sen ihopsatt igen med nya synkar:
Backväxel rengjord och återmonterad:
Ingående axel, pinjong och växelarmar monterat:
Femman och nya sexans drev har hittat tillbaks, mittendiffen sitter på plats med, dock ingen bild på just det.