Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 202 788 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 09:16
Manick
3 juli 2016 · 370 Inlägg

Legat sjuk en vecka nu så det har gått lite småsegt, vart lite småpyssel idag dock.. smile

Fick en leverans från tyskland.. Har ju fått för mig att allt ska vara rent när man grejar med det så det går åt en del...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7b9dab0bb505e34a15fee967c01ddd77.jpg

Bakaxelfäste fick sig en åktur i blästerskåpet, nya bussningar var ju en självklarhet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d9d5aafbb550e1d8a32b27e1c58a05c1.jpg

Det sägs att jag monterat bakaxeln fel.. Kan de verkligen stämma? roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3433bbb11ad9d062e5a7d0ffd0d647b1.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
19 juli 2016 · 370 Inlägg

Gått lite trögt sista veckorna, motorn är fortfarande iväg för grenrörsbygget..

Började riva mer bak för att kunna få ner tanken, fick ta ner bakre rambalken för att komma åt, vilket var ett större projekt än jag hade tänkt mig från första början...

Lättade bilen säkert 5kg bara på att få bort allt grus som ramlade ner..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-73eff5f300298824da74d6dafad0ab86.jpg

Men till sist gav sig balkjäveln och en passande bild togs big_smile Ska strippa den helt och lämna iväg på blästring och pulverlack tillsammas med främre subframen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c9f79593e410bf618ae1395708a70824.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
24 juli 2016 · 370 Inlägg

Nu börjar grenrören ta form med, sista rörbiten innan turbo ska göras om lite för att få lite bättre plats men de börjar verkligen likna något big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b646fdfc94284f7427dad1dada079837.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4d67c937b423829c3d5477d6321b63eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-30c25ab56748bb0e21db57d6c7997783.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b27d4f5f277a73c62b768d2e0da77a93.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
24 juli 2016 · 370 Inlägg

Putteliten skrev:
Oj, finns det så mycket plats i motorrummet bakom motorn?

Nästan i alla fall, sista röret ska som sagt göras om lite men annars så ja, det finns faktiskt mer plats än man tror smile Satte dit original RS6 rören, dom får plats med några centimeters marginal i överkant, försöker utgå efter dom måtten och står redo med släggan om vi måste banka i plåten.. smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
25 juli 2016 · 370 Inlägg

RS8 skrev:
1:ans rör kan inte få plats mot rambenet så som den ser ut att sticka utanför där vid näst sista böjen eller är det synvilla?

Rören efter kollektorn kunde han gjort smalare så ni fått mer plats (en del säger att det ska vara samma som innan kollektorn då avgaserna ändå kommer i pulser, men jag har lite grövre även på mitt men inte så där grovt..)

Får du plats med oljefiltret under eller blir det oljefilterförflyttare?

Nä det är bara en synvilla tror jag, kan skicka lite mer bilder till dig vid sidan av smile

Filtret flyttar vi på sen, tror det kommer få plats i alla fall men flyttar det för enkelhetens skull när man behöver komma åt det för att byta olja.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
28 juli 2016 · 370 Inlägg

ÄNTLIGEN! Har diff-lagrena kommit... Började med bakdiffen igår, måste tillverka lite specialverktyg för att shimsa in dom ordentligt, har lite glapp mot pinjongen nu, och så kan vi ju inte ha det! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0df7ab18b09ac0b12416b617dbc40253.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f2336f5f79f0ff16e400ca4c38df4844.jpg
(ber om ursäkt för vrakdelarna i bakgrunden, det är bara från en saab...)

Senast redigerat av Manick (28 juli 2016)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
29 juli 2016 · 370 Inlägg

Brakade förbi VAG igår och beställde en jefla massa shims både till fram och bakaxel, vi ska även tillverka lite egna verktyg för att kunna mäta och shimsa in diffarna, bilder och så kommer på det så fort VAG levererar smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
5 augusti 2016 · 370 Inlägg

Gått lite trögt nu igen men ska försöka göra en kraftansträngning i helgen igen.. smile

Var förbi hos VAG igår och hämtade mina beställda shims, stackarn fick stå och kontrollräkna allt en stund innan jag var därifrån.. smile Men nu har jag ett ordentligt lager med shims till både fram och bakaxlar, man vet ju aldrig när man behöver sånt.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1bf6f78e59e63ec93538d3ae1682f59c.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
5 augusti 2016 · 370 Inlägg

Hunted skrev:
Det här bygget är så otroligt manligt att det tammefan rinner testosteron ur alla öppningar på min dator nu.

Haha, jag hoppas ju det ska vara ungefär den känslan man får när man trycker ner högerfoten sen med när den är mappad och klar.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
21 augusti 2016 · 370 Inlägg

Nejdå, det står inte helt still wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-578d1d23a2414c73099929652ae1883b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c325c76cbcea05172d38ecab1240a128.jpg

Lite detaljer kvar som nipplar för EGT och mottryck sen släpar vi hem maskineriet igen och tar fram släggan för att passa in de under huven.. big_smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
22 augusti 2016 · 370 Inlägg

Hunted skrev:
Haha, så skönt när motorlyften ser ut som en tandpetare i jämförelse!

Kul att det rör på sig!

Dom säger ju de, go big or go home!

Ska så fort jag får hem maskineriet lämna iväg subframe och bakaxelbrygga på blästring och lack, ser ju alldeles för taskigt ut såhär.. hmm

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
7 november 2016 · 370 Inlägg

Var ju ett tag sen det uppdaterades här, kanske är dags nu? smile

Var iväg i helgen för att hämta hem mitt maskineri med nya grenrör och allt på, varnar känsliga tittare för vad som kan upplevas som samma effekt som viagra kan ge en.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-ab6ed27c11547567db73ba46e64a4c2e.jpg

Och lite byggbilder på dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-60582dd66b03f7f235b4922aadb78621.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6e15f63777bf3a0335619fdb8cb376ac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5f923dfb57ea7373473b2e66b4f25c29.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-97de1c8b517d61754890feec953e6ca6.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
12 november 2016 · 370 Inlägg

Twins skrev:
fan vad snyggt byggt

Kan inte annat än hålla med, funktionellt med! 5 EGT-uttag per rör + uttag för att mäta mottryck på bägge = perfekt för bänken sen big_smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
13 november 2016 · 370 Inlägg

Var ut å småpulade idag, hade massa annat på schemat som måste göras så hann inte med mina egna grejer så mycket innan de va dags att rulla vidare.

Gjorde ett litet jämförelsetest mellan sand och glasblästring av ventilkåporna, vart rätt markant skillnad, syns tydligt att glaset är snällare mot aluminiumet smile

Sand:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-487b104b7c6c5581323132d28ac4227b.jpg

Glas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-845a6905480a8b5b224ab0f723fc4f25.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
11 december 2016 · 370 Inlägg

Går lite segt igen av diverse anledningar, fick dock lite smågrejor fixat idag, sen återstår det att se hur det fungerar..

"fjädern" som drar växelspaken tillbaks till mitten (i sidled) blir ibland rätt slappa på dessa lådor, vissa vill dessutom att den ska vara mer distinkt till just centreringen så jag tänkte jag testar..

Modifierade en fjäder vilket gjorde jätteskillnad vad man känner direkt på lådan, återstår att se hur det känns i bil sen, det är dock en bra bit bort ännu..


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3c78e127da2a9515426284b7a685bc8f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cf5259a6292e440ffd403847aaf0ba7b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1668b1b405ebf5767482456e561c543b.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
18 december 2016 · 370 Inlägg

Börjar komma igång så smått igen, idag stod tillverkning av verktyg för inshimsning av fram och bakdiff på schemat smile

Mäta total shimstjocklek:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5aa44d3c462d1ff2d370f43113533a57.jpg

Shimsa bort glapp mellan pinjong och krondrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4dd96f50f9c38ddecb8d1bd5a52504c7.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
29 december 2016 · 370 Inlägg

Inshimsningen av bakaxeln klar!
VI fick trixa lite med verktyget innan det blev helt bra och gjorde det sista nu ikväll.

Toleranserna är mellan 0,11 och 0,22mm "glapp" mellan pinjong och krondrevet. När vi började mätningarna hade vi 37mm glapp dvs för mycket, resultatet ser ni här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoEd6l_U7M4

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
30 december 2016 · 370 Inlägg

fish skrev:
Jag gillar när det är uppdateringar i den här tråden smile

Ja jag med, det har varit lite dåligt med det på senare dock...

I morgon (eller snarare idag) ska vi börja lyfta i maskin i bilen och se hur mycket vi behöver banka/kapa/svetsa/svära för att kunna få i allt, blir lite mer uppdateringar efter de smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
30 december 2016 · 370 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Kan inte annat än att hålla med Dish, Vill bara ser mer  tongue

VI gör så gott vi kan big_smile

Har fått undan lite växellådor som skulle göras ordning i garaget och hunnit med ett par motorrenoveringar (i samma bil kan nämnas) på senaste så det har inte riktigt funnits tid och utrymme till att älga på med detta.. Men nu så!

drar på semester om 2 veckor, hade ju varit trevligt om vi i alla fall var en bit på vägen till att få maskinen på plats i bilen innan dess big_smile

Senast redigerat av Manick (30 december 2016)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
31 december 2016 · 370 Inlägg

Misstänker att flera här kommer ha en del synpunkter på vad som kommer visas nedan, innan det klagas allt för mycket så säger jag bara - Oroa er inte, det är inte färdigt ännu, det kommer förstärkas upp! big_smile

Som jag skrev tidigare så skulle vi börja försöka lyfta i maskinen idag. Vi visste att det skulle bli trångt och att det inte skulle passa rakt upp och ner så vi var beredda på diverse modifieringar. Grenrören kommer behöva göras om efter där kollektorerna går ihop, annars tar dessa emot styrväxeln, i övrigt har vi lyckats pressa upp maskineriet så alla kollektorer fått plats. Hur? Det ser ni här:

Först, utgångsbilder.

Så här ser det ut på den trängsta sidan om man tittar rakt framifrån, maskinen måste fortfarande upp ytterligare 2dm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-97dee309e0cf4f2dad2beefa83b38e9e.jpg

Och uppifrån:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7019204dc860a197f9afa7a92eca92c8.jpg

Så hur löser vi detta då?
Först tänkte vi att man kanske kan göra om grenrören, det skulle dock innebära att göra om dom helt och hållet = inte aktuellt. Då börjad vi rota i lådan med dom arga verktygen och hittade följande:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d36552cd619e92a00331e7489ab8a88a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b22af28f5153bb7db2bf1edac16d1cfc.jpg

Vi bankade lite:
https://youtu.be/tCswiDCLvqQ

Och det kapades:
https://youtu.be/ErY6DxLsgpY

Nu tänker folk säkert att vi har försvagat grejorna?
Ja det har vi men inte jättemycket faktiskt. Just där vi behövde kapa var det bästa tänkbara stället faktiskt. Det går en förstärkning "uppåt" precis framför och bakom. Det hålet som blivit (på båda sidor) kommer stagas upp och läggas igen för att återfå den styrka som behövs där. Subframen kommer dessutom hjälpa till under att hålla allt stabilt = Det bör inte påverka det vardagliga.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang