Gått lite trögt sista veckorna, motorn är fortfarande iväg för grenrörsbygget..
Började riva mer bak för att kunna få ner tanken, fick ta ner bakre rambalken för att komma åt, vilket var ett större projekt än jag hade tänkt mig från första början...
Lättade bilen säkert 5kg bara på att få bort allt grus som ramlade ner..
Men till sist gav sig balkjäveln och en passande bild togs Ska strippa den helt och lämna iväg på blästring och pulverlack tillsammas med främre subframen.
Putteliten skrev: Oj, finns det så mycket plats i motorrummet bakom motorn?
Nästan i alla fall, sista röret ska som sagt göras om lite men annars så ja, det finns faktiskt mer plats än man tror Satte dit original RS6 rören, dom får plats med några centimeters marginal i överkant, försöker utgå efter dom måtten och står redo med släggan om vi måste banka i plåten..
RS8 skrev: 1:ans rör kan inte få plats mot rambenet så som den ser ut att sticka utanför där vid näst sista böjen eller är det synvilla?
Rören efter kollektorn kunde han gjort smalare så ni fått mer plats (en del säger att det ska vara samma som innan kollektorn då avgaserna ändå kommer i pulser, men jag har lite grövre även på mitt men inte så där grovt..)
Får du plats med oljefiltret under eller blir det oljefilterförflyttare?
Nä det är bara en synvilla tror jag, kan skicka lite mer bilder till dig vid sidan av
Filtret flyttar vi på sen, tror det kommer få plats i alla fall men flyttar det för enkelhetens skull när man behöver komma åt det för att byta olja.
ÄNTLIGEN! Har diff-lagrena kommit... Började med bakdiffen igår, måste tillverka lite specialverktyg för att shimsa in dom ordentligt, har lite glapp mot pinjongen nu, och så kan vi ju inte ha det!
(ber om ursäkt för vrakdelarna i bakgrunden, det är bara från en saab...)
Brakade förbi VAG igår och beställde en jefla massa shims både till fram och bakaxel, vi ska även tillverka lite egna verktyg för att kunna mäta och shimsa in diffarna, bilder och så kommer på det så fort VAG levererar
Gått lite trögt nu igen men ska försöka göra en kraftansträngning i helgen igen..
Var förbi hos VAG igår och hämtade mina beställda shims, stackarn fick stå och kontrollräkna allt en stund innan jag var därifrån.. Men nu har jag ett ordentligt lager med shims till både fram och bakaxlar, man vet ju aldrig när man behöver sånt..
Var ju ett tag sen det uppdaterades här, kanske är dags nu?
Var iväg i helgen för att hämta hem mitt maskineri med nya grenrör och allt på, varnar känsliga tittare för vad som kan upplevas som samma effekt som viagra kan ge en..
Var ut å småpulade idag, hade massa annat på schemat som måste göras så hann inte med mina egna grejer så mycket innan de va dags att rulla vidare.
Gjorde ett litet jämförelsetest mellan sand och glasblästring av ventilkåporna, vart rätt markant skillnad, syns tydligt att glaset är snällare mot aluminiumet
Går lite segt igen av diverse anledningar, fick dock lite smågrejor fixat idag, sen återstår det att se hur det fungerar..
"fjädern" som drar växelspaken tillbaks till mitten (i sidled) blir ibland rätt slappa på dessa lådor, vissa vill dessutom att den ska vara mer distinkt till just centreringen så jag tänkte jag testar..
Modifierade en fjäder vilket gjorde jätteskillnad vad man känner direkt på lådan, återstår att se hur det känns i bil sen, det är dock en bra bit bort ännu..
Inshimsningen av bakaxeln klar! VI fick trixa lite med verktyget innan det blev helt bra och gjorde det sista nu ikväll.
Toleranserna är mellan 0,11 och 0,22mm "glapp" mellan pinjong och krondrevet. När vi började mätningarna hade vi 37mm glapp dvs för mycket, resultatet ser ni här:
fish skrev: Jag gillar när det är uppdateringar i den här tråden
Ja jag med, det har varit lite dåligt med det på senare dock...
I morgon (eller snarare idag) ska vi börja lyfta i maskin i bilen och se hur mycket vi behöver banka/kapa/svetsa/svära för att kunna få i allt, blir lite mer uppdateringar efter de
MatsaBusen skrev: Kan inte annat än att hålla med Dish, Vill bara ser mer
VI gör så gott vi kan
Har fått undan lite växellådor som skulle göras ordning i garaget och hunnit med ett par motorrenoveringar (i samma bil kan nämnas) på senaste så det har inte riktigt funnits tid och utrymme till att älga på med detta.. Men nu så!
drar på semester om 2 veckor, hade ju varit trevligt om vi i alla fall var en bit på vägen till att få maskinen på plats i bilen innan dess
Misstänker att flera här kommer ha en del synpunkter på vad som kommer visas nedan, innan det klagas allt för mycket så säger jag bara - Oroa er inte, det är inte färdigt ännu, det kommer förstärkas upp!
Som jag skrev tidigare så skulle vi börja försöka lyfta i maskinen idag. Vi visste att det skulle bli trångt och att det inte skulle passa rakt upp och ner så vi var beredda på diverse modifieringar. Grenrören kommer behöva göras om efter där kollektorerna går ihop, annars tar dessa emot styrväxeln, i övrigt har vi lyckats pressa upp maskineriet så alla kollektorer fått plats. Hur? Det ser ni här:
Först, utgångsbilder.
Så här ser det ut på den trängsta sidan om man tittar rakt framifrån, maskinen måste fortfarande upp ytterligare 2dm:
Och uppifrån:
Så hur löser vi detta då? Först tänkte vi att man kanske kan göra om grenrören, det skulle dock innebära att göra om dom helt och hållet = inte aktuellt. Då börjad vi rota i lådan med dom arga verktygen och hittade följande:
Nu tänker folk säkert att vi har försvagat grejorna? Ja det har vi men inte jättemycket faktiskt. Just där vi behövde kapa var det bästa tänkbara stället faktiskt. Det går en förstärkning "uppåt" precis framför och bakom. Det hålet som blivit (på båda sidor) kommer stagas upp och läggas igen för att återfå den styrka som behövs där. Subframen kommer dessutom hjälpa till under att hålla allt stabilt = Det bör inte påverka det vardagliga.