Var ute och körde när plötsligt spänningen minskade till 9-10 V. Resultatet blev en massa varningslampor som att ABS, o airbag inte funkade. På trippmätaren stod det FUSE. Tog mig hem med väldigt ojämn gång på motorn.
Satt den att ladda under natten och var ute och körde i dag en sväng på kanske fyra mil innan samma fenomen upprepade sig.
Väl hemma så fick bilen stå en stund med laddning. Kopplade ur laddningen och mätte spänningen mellan polerna på ca 12 V. Bilen startade och mätte en gång till med motorn på tomgång, nu hade spänningen sjunkit till under 12 V. Provade omvänt med samma resultat, spänningen steg när motorn var av.
Lät den stå på laddning några timmar och gjorde om samma procedur fast nu med ett betydligt bättre laddat batteri, nu steg laddspänningen till 14,1-14,2 V. Lät den stå på tomgång i en halvtimme samma resultat hela tiden jämn och fin laddning.
Kan det vara så att batteriet är så dåligt att generatorn inte klarar att hålla det laddat? Vore fantastiskt om det bara var batteriet som behöver bytas. Batteriet är urkopplat nu så jag ska mäta spänningen på det i morgon och se om det sjunkit.
Kan ta ett batter från en annan bil och prova med om någon här tycker det kan vara någon ide?
Köpte bilen på en bilfirma andra juni men tror det räknas som ett slitagefel och därmed ingen garanti. Får besked om det i morgon...