2823
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969... Visa mer

224 498 Visningar
Uppdaterades senast 5 september
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
27 mars 2019
#441
hugger69 skrev:
Vettemannen skrev:
Kan inte säga 100-procentigt men det ser nog ut som att höjden räcker till. Tror inte att du kan sänka ner den på nåt och dra ut den. Det gick inte på Vanen när vi plockade den lådan, vi fick sänka ner den och lyfta av den från domkraften och dra ut den. men jag önskar dig lycka till!!!

/Benny
Bra där, Benny!
Kan nog bli precis som du säger och jag tänkte att man kanske kan lägga den på en matta och dra fram den så kanske?
Yes, så kan man göra!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

259 Inlägg
27 mars 2019
#442
Coola pallbockar..  jag plockade lådan på catalinan i ett trångt villagarage,  gjorde träklossar som pallbockarna stod på, å högsta läget. Hade väl 2-3cm tillgodo till tröskeln när lådan va på domkraften. Bökigt, men d funkade galant med ett par extra händer..nervös att inte lådan skulle glida av domkraften..


1 037 Inlägg
27 mars 2019
Trådstartare
#443
Vettemannen skrev:
hugger69 skrev:
Kan nog bli precis som du säger och jag tänkte att man kanske kan lägga den på en matta och dra fram den så kanske?
Yes, så kan man göra!

/Benny
Topp!

69Camino skrev:
Coola pallbockar..  jag plockade lådan på catalinan i ett trångt villagarage,  gjorde träklossar som pallbockarna stod på, å högsta läget. Hade väl 2-3cm tillgodo till tröskeln när lådan va på domkraften. Bökigt, men d funkade galant med ett par extra händer..nervös att inte lådan skulle glida av domkraften..
Eller hur! wink
Ja, vi är nog inte ensamma om att testa detta men lite lurigt lär d nog bli! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 mars 2019
#444
När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen tongue Trägen vinner tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
28 mars 2019
#445
quinna skrev:
När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen tongue Trägen vinner tongue
Jordgolv? Jävlar va skitig han måste ha blivit!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 037 Inlägg
28 mars 2019
Trådstartare
#446
quinna skrev:
När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen tongue Trägen vinner tongue
Haha, nu börjar man förstå din drivkraft! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
28 mars 2019
#447
Haha, jo så ä d nog..oavsett hur man gör så, vinner han med jordgolvet iaf :-)


1 711 Inlägg
29 mars 2019
#448
Haha , gjorde likadant med en th400 automat låda, på en grusparkering , dom inte grävd grop ,men lådan ner på magen och nästan en turbin huvudet ;-)


1 037 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#449
Tumbleweed skrev:
Haha , gjorde likadant med en th400 automat låda, på en grusparkering , dom inte grävd grop ,men lådan ner på magen och nästan en turbin huvudet ;-)
Aj då! tongue
Trodde inte att turbinen lossnar så lätt med tanke på att den är halvknölig att få dit!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 711 Inlägg
29 mars 2019
#450
Jodå, turbinen trillar ut lätt som en plätt, när man minst behöver det ;-)


1 037 Inlägg
30 mars 2019
Trådstartare
#451
Tumbleweed skrev:
Jodå, turbinen trillar ut lätt som en plätt, när man minst behöver det ;-)
Har faktiskt fått tipset om att spänna fast den med nåt innan man tar er lådan....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 037 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
#452
Jehapp, då har man tagit ner en automatlåda för första gången i livet...gick ba bulla som vi säger på Teg!  big_smile

Vände den upp och ned direkt för inspektion och kommande byte av tråg:
https://media.fotki.com/2v2EtqkFrxAdyFV.jpg

Såg som ba fint ut under skalet med:
https://media.fotki.com/2v2EtqkNzxAdyFV.jpg

Viss skillnad i storlek på nya ollonblå convertern och den gamle:
https://media.fotki.com/2v2Etqky8xAdyFV.jpg

Var som tvungen att prova-passa det nya tråget lite, kan nog bli bra när allt är färdigt!  wink

Nån om vet vad alla dessa siffror kan betyda på lådan som är en TH350:
https://media.fotki.com/2v2EtqkroxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Etqk85xAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2EtqkMNxAdyFV.jpg

Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad.
Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....? tongue
Senast redigerat av hugger69 (1 april 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
1 april 2019
#453
hugger69 skrev:
Jehapp, då har man tagit ner en automatlåda för första gången i livet...gick ba bulla som vi säger på Teg!  big_smile

Vände den upp och ned direkt för inspektion och kommande byte av tråg:
https://media.fotki.com/2v2EtqkFrxAdyFV.jpg

Såg som ba fint ut under skalet med:
https://media.fotki.com/2v2EtqkNzxAdyFV.jpg

Viss skillnad i storlek på nya ollonblå convertern och den gamle:
https://media.fotki.com/2v2Etqky8xAdyFV.jpg

Var som tvungen att prova-passa det nya tråget lite, kan nog bli bra när atlt är färdigt!  wink

Nån om vet vad alla dessa siffror kan betyda på lådan som är en TH350:
https://media.fotki.com/2v2EtqkroxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Etqk85xAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2EtqkMNxAdyFV.jpg

Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad.
Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....? tongue
Byta filter och olja så klart!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

259 Inlägg
1 april 2019
#455
Najs, gick d smidigt ...som planerat. Va hade du i stall på nya kontra den gamla turbinen.. när ja bytte på Caminon ble det helt annorlunda att köra:-)


1 037 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
#456
Vettemannen skrev:
Byta filter och olja så klart!!

/Benny
Yupp!
Tumbleweed skrev:
Och ingående packbox med ;-)
Sorry, det var den jag menade ovan....men utgående kanske man ska kika på med?

69Camino skrev:
Najs, gick d smidigt ...som planerat. Va hade du i stall på nya kontra den gamla turbinen.. när ja bytte på Caminon ble det helt annorlunda att köra:-)
Jepp, nere på 10 min! Den nya har runt 3000 i stall, den gamla har jag ingen aning om faktiskt...
Senast redigerat av hugger69 (6 april 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

-sommar ska de va....
4 525 Inlägg
2 april 2019
#457
En utmaning helt klart! Stiliga "block" som du ställt bilen på.  Tillverkat själv?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 037 Inlägg
2 april 2019
Trådstartare
#458
eastmotorsport skrev:
En utmaning helt klart! Stiliga "block" som du ställt bilen på.  Tillverkat själv?
Vad tänkte du på är en utmaning..?
Nope, som jag skev tidigare så är det en polare som gör dem...! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 037 Inlägg
7 maj 2019
Trådstartare
#459
Happ, då har hänt lite till även om det går sakta....

Bytte oljefilter, packboxar på in- och utgående axlar samt packbox och o-ring vid drevet för hastighetsmätarvajern så nu borde det irriterande gubb-droppandet kanske minskats lite i alla fall. tongue

https://media.fotki.com/2v2Ek3MoFxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Ek38jrxAdyFV.jpg

Har man inte verktygen får man göra ett själv av sånt som ligger å skräpar i garaget! smile
Snickrade ihop en sak så att jag lättare kunde knacka dit packboxarna på ett rakt och bra sätt, funkade alldeles perfekt...särskilt efter att boxarna legat i frysen ett tag.
https://media.fotki.com/2v2Ek38WNxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Ek38FqxAdyFV.jpg

Startmotorn har fått sina nya värmesköld monterad och startern sitter nu även tillbaka på sin plats:
https://media.fotki.com/2v2Ek3M7MxAdyFV.jpg

Fick ett bra tips på en olja som jag hoppas ska funka bra i lådan och fyllde även upp konvertern med en flaska innan montage. Skruvade sen dit det nya tråget och fästet för växelvajern:
https://media.fotki.com/2v2Ek38SnxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Ek3M18xAdyFV.jpg

Efter lite grundpåfyllning med drygt tre flaskor olja så proppade jag lådan och sedan satte vi tillbaka hela paketet igen. Gick riktigt bra med att dra den på en matta under bilen och sedan lyfta den med en bra domkraft.
https://media.fotki.com/2v2Ek3MDrxAdyFV.jpg

Vi fick även dit kardanen igen så nu är det kanske det värsta gjort. Återstår dock en hel del men det blir att beta av eftersom som typ att dra åt alla skruvar överallt, montera den nya fördelaren och gasaren samt försöka få igång hela skiten och växla igenom lådan...sedan så! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

860 Inlägg
7 maj 2019
#460
Trodde GM skulle dryppe, sånn at man visst at det var olje... med det var kanskje Opel det... HO ho ho.
Skal du ut å kjøre langs veiene med den snart?


Sök