Börjar med det jag fixade i skolan idag. Ner planing utav mellan huset.
11 mm tog jag ner den
Sen var det dags att öppna upp hålet till växel föraren. Hålet fräste jag upp till 26,5 mm i diameter.
Klar med modifikationerna. Kommer bild på hur det fungerar längre ner.
Sen gjorde jag även en snabb låsning till svänghjulet, blir lite smidigare än att farsan ska behöva hålla emot på drevet där fram.
Satt tillbaka tändnings grejerna för att kunna göra en lite uppstart och köra den varm. Vill nämligen se att packningarna håller tät innan jag börjar montera tillbaka en massa.
Sen åkte svänghjulet på med de gamla bultarna ( Har nya som ska på sen ) gick jäklar så mycket smidigare med den nya låsningen
Sen bultade jag dit startmotorn med ett par andra bultar. Satte dit vevaxellägesgivaren och sen var det dags att starta
Lite trött på batteriet men den hoppade igång fint
Här syns varför jag behövde plana ner mellan huset, sådär blir ju skit bra
Och där uppe, så att hylsan ska kunna passa och man kan köra växelföraren i botten
Imorgon ska jag plocka ner svänghjulet igen och se om vi har klarat oss från läckage.
Kul grej med växellådan men har det inte tagit mycket tid o komma på alla lösningar och hur det ska fungera i praktiken?
Ja det är lite små kul att se om det går att lösa. Det har väl tagit ganska lång tid men det som var svårast var att komma på hur jag skulle sammanfoga axlarna. Sen vissa grejer kommer man på under tiden. Finns några bilder på en som gjort en sån här låda innan och det är väl dom jag kollat på lite. Men hur man ska lösa grejer, kommer det mesta från eget huvud. Sen gäller det ju att förstå hur alla olika komponenter fungerar och då blir det enklare att komma på hur det ska lösas rent praktiskt.
Halloj igen, äntligen har jag fått lite gjort i garaget igen och nu framåt kommer jag att ligga i för att få allt färdigt innan v.12
Kan ju börja med några bilder som jag glömde här om sisten. Hur som hälsa så har jag penslat på hammarlack på alla ställen som jag målat med epoxyn
Sen la ju högtrycken av nu med lagom till det nya året. Men för att ha hållit i 15 år så får det väll vara ok Verkar som att det hade läck in vatten i oljan så allt hade skurit Sen så läckte den på säkert 5 ställen till. Har beställt en ny som ska komma i veckan.
Har även fått min Splinehylsa färdig nu Var tvungen att åka dit en gång och ändra lite i ritningen sen så funkade perfekt
Så såg splinesen ut efter första gången.
Så skulle de se ut. Efter justeringarna så blev det något likande. Men har ingen bild på det än.
Så nu när hylsan är färdig så lämnade jag in axeln. Denna ska passa på första försöket eftersom dom tar ritningen från hylsan och sen lägger det till gnistkoficienten eller vad det hette. Sen så används det till att göra ett verktyg som sedan ska sänk gnistas över axeln.
Annat jag gjort är att jag primat alla små saker som ska lackas Blir lack på dom nu i veckan.
Sen har jag gjort rent svänghjulet från allt kopplings material, samt ruggat upp ytan där lamellen ligger an. Monterade sen upp det med nya bultar
Monterat den nya kopplingsvajern. Iallafall in på pedalen.
Gjort rent alla gummi detaljer. Först med kallavfettning, sen alkaliskavfettning och till sist la jag på lite gummi/plast förnynings medel.
Såg riktigt tråkiga ut innan
Blev galet bra. Som nya!
Sen har jag filat upp olje kanalen till overdriven. Så att det blir mer olje tillförsel.
Tillsist har jag börjat maskera inför att jag ska spruta på ny underresmassa i kardantunneln
Ska försöka att hålla uppdateringarna lite mer konstanta nu när det börjar häda lite.
Va fint allt blir väldigt spännande med lådan vart har du fått hylsan gjord? Sånadär saker brukar dom göra på mitt jobb
Ja nu börjar man ana slutet i tunneln, hehe. Den har jag fått gjord hos Östlings här i Gnosjö. Det var ju synd att ja inte visste det, då hade ju ni kanske kunnat lösa det.
Va fint allt blir väldigt spännande med lådan vart har du fått hylsan gjord? Sånadär saker brukar dom göra på mitt jobb
Ja nu börjar man ana slutet i tunneln, hehe. Den har jag fått gjord hos Östlings här i Gnosjö. Det var ju synd att ja inte visste det, då hade ju ni kanske kunnat lösa det.
Jao det kanske
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Men kan börja med att visa spakstället som jag frågade farfar om han kunde hjälpa mig med lite. Eftersom att den monteras längre bak nu jämfört med tidigare så behövs även den kortas. ca 14 mm.
Började med att göra en jigg eftersom det är lite olika vinklar och det är viktigt att det blir helt rätt för att passa. Sen kapades dom gamla svetsarna upp.
Dit svetsad i den nya positionen.
Färdigt resultat efter svets arbetet Passade även på att fylla igen ändhålen i rören. Blir snyggare och så fastnar det inte skit där.
Sen har jag lagt på rost omvandlare på hela.
Har även mekat ihop spaken för att känna så att det blir bra. Känns lagom trög nu, som nytt Bara att polera upp kulan nu
Sen är det ju som sagt detaljerna som gör det. Tyckte att overdriven såg lite tråkig ut på dom ställen som inte ska målas silver, så nu blir det lite svart där istället
Första lagret
Målar även spakstället samtidigt
Verkar som att det kommer dröja ytterligare innan jag får min axel. Dom hade mycket att göra just nu men han skulle försöka fixa det så fort som möjligt. Hämtade iallafall ingående axel från m46 som dom haft för att testa hylsan emot. Så imorgon tänkte jag ta och montera kopplingen och använda den axeln som centrerings verktyg.
Monterat den nya kopplingen. Använde den gamla ingående axeln från m46 som centreringsverktyg.
Målade en av splinesen för att försöka se till att den står rakt ner, så att jag kan ställa in växellådan efter det när det är dags att montera sen. Så förhoppningsvis så ska det gå smidigt
Så blev OD efter lite kärlek. Sen ska den målas silver också
Spakstället också klart
Fixat lite nya bultar, muttrar och brickor till Kardan och stödlagerplattan. Då alla dom bultarna var så gräsliga, så jag orkade inte krabla med ett.
Som ny blev även kroken till kopplingsvajern
Har även hållit på att försöka sätta dit bussningarna till stödlagerplattan. Och satan vilket helvete! Orkade bara med en innan jag la av. Får väll försöka ta och reda ut det sen, hehe
Sen till en fråga. Glömde ta bild på vilken sort av dessa som ska sitta på vilken plats på spakstället. Någon som vet? De ljusgrå är mjukare än de mörkgrå.