Drar igång ännu ett BMW projekt, nu är bilen i fråga mer motorstark. En 335d coupe årsmodell 2008. Tanken med projektet är att bara hålla den i ett allmänt bra skick med några enstaka modifieringar. En del poleringsinlägg samt servicar kommer ni att finna här, likt min förra tråd.
Finns det frågor kring bilen så släng iväg en kommentar. Annars hoppas jag att ni finner det intressant!
Det första jag upptäckte med bilen var att strålkastaren tog in fukt, och hopplös som jag är så var jag tvungen att fixa till det direkt.
Så av med front/strålkastare och fram med hårfönen. Lät strålkastaren torka ur ordentligt i ett dygn ungefär, sedan la jag marin-silicon på utsatta ställen. Så nu håller vi tummarna för att det håller tätt
dagens arbete bestod av att byta automatlådsolja, filter, tillhörande skruvar & "mechatronic sleave". Inköpet gjordes från Ebay där jag fick tag i original ZF produkter för att göra ett byte.
Som många därute vet så är filtret integrerat i tråget, så hela den biten byts ut. Även skruvarna till tråget byttes ut Till min växellåda så rekommenderas ZF lifeguard 6 olja.
Här plockas det gamla tråget ner samt byte av "mechatronic sleave". Vet ej den svenska benämningen för detta men det är relativt vanligt att dessa byts vid ett oljebyte då dom kan börja läcka.
Till sist så åker det nya tråget på och fylls upp med den nya oljan. Det är en speciell procedur för att fylla på oljan så den blir korrekt mängd. Bland annat så lär man ha koll på temperaturen i lådan, detta löste jag med BMW's diagnostikprogram "INPA".
Jag tänkte bjuda på ett produkttest som jag gjorde nu ikväll, och jag kan svära på att jag vinner ingenting av att hylla produkterna. Skulle dom suga så hade jag sagt det också! Hoppas ni finner det intressant
Idag var jag förbi den lokala bilskroten och plockade ihop en massa DEFA-kontakter så jag kan koppla in motorvärmare & kupévärmare till bilen. Alla kablar på bilden för 50kr kändes som ett riktigt kap.
Mycket rivande blev det, sedan passade jag även på att fixa småsaker som dimljus som hade slocknat & strålkastarspolare som läckte. Så nya dimljus och spolare, sedan så plockade jag av strålkastarna och försökte täta dom ytterligare så dom inte fortsätter ta in fukt.
Lite jobb blev mycket jobb och det slutade upp med ett par timmar i garaget, men nu är det gjort
Fortsatte med mina servicar, denna gång blev det ett oljebyte i diffen. Snabbt jobb och känns alltid bra när man gjort något sådant.
Oljan urtappad, använde mig av en bromsluftare som är inköpt från biltema. Kopplas på lufttryck så sugs det upp, funkar klockrent. Svårt och se men oljan var rätt mörk så ännu ett bevis på att ett byte gjorde gott!
Nya oljan
Och tillsist så momentdrar man urtappningspluggen. Men härnäst så väntar ett poleringsinlägg, tänkte ge mig på bakluckan imorgon så får vi se vart det slutar
som utlovat, ett poleringsinlägg där jag gick över bakluckan.
började med att lägga kallavfettning (biltema) och sedan alkalisk avfettning ovanpå det (BVE grön) för att återaktivera kallavfettningen samt få bort trafikfilmen.
sedan använda jag en clay-handske för att få bort kvarstående avfall innan man börjar polera.
svårt att se på bilden, men jag hade större defekter som jag valde att våtslipa. syns lite lätt ovanför den vänstra skruven.
när bilen är ordentligt ren så syns defekterna, och till dagens jobb så använder jag mig av en enkel roterande maskin tillsammans med dubbelulltrissa. jag använder även Angelwax resurrection, denna kombination kör jag som en-steg. då får jag en grym avverkning, men även med rätt teknik så lämnar det en fin yta utan hologram.
putsat och klart, en helt klart bra yta. svårt att visa rättvisa bilder men jag är nöjd. jämför gärna med bilden högre upp.
detta försluter jag med TI-22. Hoppas ni finner detta inlägg matnyttigt
Snyggt! Väldigt nyttig info skulle jag vilja säga. Jag har en del micro-swirls som man ser på före-bilden, försökte få bort de förra sommaren men det gick sådär. Vad är det för maskin du kör med?
hyrbil skrev: Snyggt! Väldigt nyttig info skulle jag vilja säga. Jag har en del micro-swirls som man ser på före-bilden, försökte få bort de förra sommaren men det gick sådär. Vad är det för maskin du kör med?
kul att du uppskatta det! jag har en Pela maskin, kommer ner lågt i varvtal vilket jag uppskattar
nu har jag fixat något riktigt roligt! imorgon tror jag att jag petar i steg 1 filen, v-tech steg 1 skall ge enligt siffror på nätet 340hk och 680nm. det är en ökning på 54hk och 100nm vilket är rejäla siffror.
nu är det så roligt som så att jag har även steg 2 mappen, vilket jag kommer köra framöver när jag köpt mig ett ordentligt downpipe. Men till en början nöjer jag mig med steg 1