SAAB 9000 CSE 2,3T -95, tillfixning och annat smått o gott

SAAB 9000 CSE 2,3T manuell ska pysslas om och renoveras löpande!

Bwonka

  • 15 Följare
  • 4 072 Visningar
  • Uppdaterades senast 2017-11-14

#1
114 4

2017-06-04 22:30

Hej alla glada!

Nu har jag äntligen skaffat mig min första Saab. Har under lång tid sneglat på 9000-modellen och tyckt att modellen har en sällsynt kombination av design, funktionalitet och prestanda. Halvkombikarossen är både snygg och praktisk och 2,3T-motorn är en riktig pärla, snål på landsväg och gött med pulver när man så önskar det. I 9000 kan du lasta nästan lika mycket som en 945:a, och känner du för det kan du spöa skiten ur en BMW 330 vid omkörning på landsväg.

Min bil i fråga har haft två brukare, den första mellan 1995-2016. Komplett servicebok och är i ett mycket prydligt skick men visst finns det saker att göra, som på alla gamla bilar.

Planen med min 9000 är på sikt att bruka, vårda den samtidigt som jag utför renoveringar etappvis. Välkommen att följa mitt projekt och var inte rädda för att slänga in kommentarer och åsikter, sånt uppskattas! smile


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#2
114 4

2017-06-04 23:12

Det första jag tog mig an var att byta kylarvätskan då den inte blivit bytt på 10 år och 10 000 mil (enl servicebok). Kylarvätskan var väldigt mörk till färgen men hade fortfarande en blåaktig ton.
Tyvärr har jag ingen närbild men kollar man noga på expansionskärlet kan man ana en väldigt mörk kylarvätska (förutom att vara skitig på utsidan).
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f01d682a09696400b8ffd4adba798760.jpg

När jag väl började insåg jag varför kylarvätskan troligtvis aldrig var bytt på 10 år trots att bilen har komplett servicebok på aukt. verkstad - nämligen skruvarna som fäster plastskivan under kylaren hade rostat fast i plåtblecken, som bara snurrade runt när man försökte lossa dem. Troligtvis har verkstaden skitit i att byta vätskan pga detta. Stämmer rätt bra med mina tidigare erfarenheter av verkstadsbesök - aldrig kan man vara säker på att det blir ordentligt gjort... hmm

Happ tänkte jag och tog fram vinkelslipen och borren för att få bort skruvjävlarna så man kunde få av skivan och komma åt avtappningspluggen. Gick fint att tömma vätskan men tyvärr såg jag spår av olja i kylarvätskan sad Var ingen sörja, klet eller gojs av något slag - bara en ytterst tunn blå/lilaskimrande hinna i vattnet. Vätskan beter sig som vatten och visar inga andra tecken på kraftig oljeförorening.

Ska hålla koll på vattnet, hoppas innerligt att det bara är spår från ett tidigare missöde/fel på bilen, t.ex trasig topplockspackning, turbo som läcker olja in i kylvatten m.m.

Dåligt med bilder men ska lägga upp retroaktivt! Håll till godo!

Senast redigerat av Bwonka (2017-06-04 23:13)


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#3
114 4

2017-06-11 22:10

Stått lite stilla här men det e för att jag varit i Örebro hos polare och festat järnet under studentveckan wink

Som jag nämnde innan var det besvärligt att komma åt avtappningspluggen för kylarvätskan då främre delen av framvagnsbalken täcktes av denna plastskiva med fastrostade plåtbleck som bara snurrade runt. Men detta rådde jag bot på med vinkelharry och nya egentillverkade bleck + brickor i aluminium smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-94245f685dde1932c710a2801acc3910.jpg

Hela expansionskärlet är lite smutsigt, även locket är det... Byte har försummats, senaste anteckning i servicebok var för 10 år sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-65f396bfd206221adef4e8caa0647392.jpg


Men sen kom det trevliga paket! Lesjöfors sportfjädrar med mild sänkning (25 mm) samt Bilstein B4 dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a739b514d1666aab90f78cc197506058.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b95e6148670539d93de9f9020ae87cd4.jpg
Unboxing big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-2a91c6b6803c91171a2e38c4fbcdbc61.jpg
Framvagnen ska helrenoveras, och för 200 kr/st kunde jag inte tacka nej till 2 nya länkarmar heller smile Målet är att få lite fastare väghållning utan att göra allt för mycket avkall på komforten. Alla bussningar är original utom krängningshämmarbussningarna som jag satsar på att montera Powerflex i smile

Senast redigerat av Bwonka (2017-06-11 22:33)


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#4
114 4

2017-06-11 22:30

För ca en vecka sedan påbörjade jag med att demontera fjäderbenet men tyvärr stötte jag på patrull. Ena skruven som fäster fjäderbenet i spindeln hade förenat sig nåt jävligt med omgivande metall och satt verkligen som berget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-06ea0723bb62cfb80ab93dded49d2199.jpg

Banka skiten med hammare gick sådär bra, fjäderbenet flexade mycket och skruven gick enbart att rubba med 0,5m långt skaft. Tiden och tålamodet rann ut så jag lät det stå ett tag.

Men idag gick det faktiskt bra! Köpte en slägghammare och lånade farsans mutterknack samt en 15kg skivstångsvikt som jag vilade mot länkarmen. Då gick det vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-54b3d24babe8a3c6ed37d97d3e84148e.jpg

Och bara någon timme senare såg det ut så här! Bägge fjäderbenen losstagna och demonterade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-64959ce3086bf284f9f54f6373115d68.jpg

Nu väntar jag på några delar som jag kom på att jag glömt köpa. Under tiden ska jag passa på att måla mina nya länkarmar i någon tålig färg från färgaffären, samt köpa citronsyra för att pröva dess rostlösande effekt på övriga framvagnsdetaljer. Håll till godo och kommentera gärna folket!


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#5
734 10

2017-06-12 07:37

Kommer bli riktigt bra det där smile
En liten fundering, du byter väl fjäderbenslagringen samtidigt med allt det andra?


BMW 320 "E46" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Volvo 855 (1995)
Volvo V40 (1999)
#6
114 4

2017-06-12 18:43

cars4ever skrev:
Kommer bli riktigt bra det där smile
En liten fundering, du byter väl fjäderbenslagringen samtidigt med allt det andra?

Från början tänkte jag återanvända dem då de såg fina ut på ovansidan. Men när jag väl demonterade fjäderbenet så såg dem ut som sju svåra år på undersidan och dessutom "grusade" ett av lagerna xD så det blev till att beställa nya! smile

Idag har jag varit inom färgaffären och köpt färg. Besökte 3 olika färgaffärer innan jag hittade en vettig människa som verkade kunna något om färg. En gubbe på Beckers i Lundatrakten vägledde mig genom läsa högt på burkarnas baksidor. Sedan sa han på sin jäkligt bonniga skånska "de häär skulle neog kunna fungeeyhra"... och när jag frågade om de hade citronsyra kollade han frågande på mig och undrade vad jag skulle ha det till. Känns inte som yrkesbutiker kan nåt idag generellt...

Hur som helst, på Colorama hittade jag en vettig snubbe som föreslog häftgrund anpassad för galvad plåt för extra bra vidhäftning och sedan Alcros metallfärg.

Hann också med att måla mina länkarmar idag! Började med att matta ytan med fint sandpapper och tvättade/avfettade sen rubbet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8cb23f7322fa5e71a9e088b3a09952eb.jpg
Häftgrund på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-65668b9d1e811228f0d217908c2995af.jpg
och sen åkte färgen på smile


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#7
114 4

2017-06-13 18:15

Idag har jag hunnit riva ner resterande delar av framvagnen. Har gått förvånansvärt smidigt idag, inga fastrostade skruvar och sånt fanskap idag.

Hela framvagnen ligger i garaget smile. Övre fjäderskålarna får sig en omgång med citronsyra, har lagt indränkta trasor på dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b93edd9d6f08617e54214b5ead14896f.jpg

Kränghämmar-länkarna var sopslut, behövde inte ens ta i för att båda skulle gå av på mitten big_smile Tur att jag beställt nytt par från speedparts, med powerflex i smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-81790437ee7d02fd4130a0352e6506da.jpg



Kvar hänger styrled, spindel och drivaxel. Ångrar lite nu att jag inte rev ner spindeln och de andra kullederna. Kändes stort nog att demontera länkarmar + bussningar + fjäderben då jag aldrig gett mig på det förut. Menmen, den dagen då nån kulled ger sig passar jag på att byta alla leder, bromssköldar och slipar/slänger på färg på spindeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a843db61876b7395cde7551593be99b2.jpg

Allt gott! /Bwonka


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#8
129 1

2017-06-13 21:25

Byt bromsskivor och bromsok (allfall måla upp den) när du endå håller på där smile


Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Saab 9-5 Aero "Ragnhild" (1999)
#9
114 4

2017-06-14 00:00

Tontbil skrev:
Byt bromsskivor och bromsok (allfall måla upp den) när du endå håller på där smile

Se över bromsarna och snygga till oken runt om finns på min att-göra lista smile

Just nu vill jag mest ha bilen på hjul så jag kan åka ut och lära känna min bil mera big_smile knappt hunnit köra något då jag köpte bilen med brusten framfjäder.

Väntar för tillfället på delar från speedparts, saabparts och skruvat smile


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#10
114 4

2017-06-15 16:03

Vaknade precis och fick besked om att alla delar har kommit o ligger nu på Kvantum! Happy boy here big_smile

1 nattpass till på jobbet sen är jag ledig ett bra tag! Snart är min bil på hjul och hög tid att boka hjulinställning smile

Nästa jag ska ge mig på är att plocka lös förarstolen och undersöka vad farao det är som gör att den är så lös, hela stolen går att vicka 3-4 cm och det e ju rätt så störigt med tanke på allt pulver i den wink


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)

Mack Forum- och sitemoderator

#11
23485 6

2017-06-17 06:29

Ser ut som en jäkla bra grund att pyssla med. Kul för dig!
Det där med att lacka upp framvagnsdetaljer och sånt har jag att vilja-göra-på-min-lista, men inte velat pulverlacka skiten. Men ditt sätt kanske funkar. Får se hur det håller för dig, hehe.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
#12
114 4

2017-06-17 15:47

Mack skrev:
Ser ut som en jäkla bra grund att pyssla med. Kul för dig!
Det där med att lacka upp framvagnsdetaljer och sånt har jag att vilja-göra-på-min-lista, men inte velat pulverlacka skiten. Men ditt sätt kanske funkar. Får se hur det håller för dig, hehe.

Jaa, den e väldigt fin i lacken och klarat sig bra rostmässigt. Perfekt för mig som är glad amatör!

Undrar lite också hur detta kommer hålla hehe. Hellre att man gör allt sånt själv än att man öppnar plånboken och lämnar in smile
Håller inte detta får jag pröva med 2k lack, hört att det ska vara bättre även om gubben i färgaffären tyckte det var lite överkurs smile


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#13
114 4

2017-06-22 02:54

Hej allihopa!

Timmen är sen men jag är faktiskt på jobbet och skriver från mobilen. Jobbar vaken natt på ett LSS gruppboende - när alla brukare sussar sött kan man hänga här på gorg wink

Några dagar sen jag skrev här men det har hänt ganska mycket faktiskt!

I fredags fick jag hem lite grejor så man kunde börja. Nya topplagringar, lite powerflex-bussningar och andra monteringsdetaljer till fjäderbenen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-2c60da67e9a7020557e9a71018239f0a.jpg

Sedan gick det undan och de nya fjäderbenen monterades ihop. Fjäderspännarna från swedol fungerade väldigt bra, kändes robusta och var värda de extra hundralapparna jämfört med Biltemas dito smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-0159913fd3a67ca37905593120f326f8.jpg

Sen skulle jag få i bussningarna i länkarmarna, eftersom jag aldrig gjort detta förut hoppades jag på att det skulle gå att banka i dem. Gick sådär kan jag säga, så jag införskaffade mig ett rejält skruvstycke från Jula. Funkade finfint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-6e0b5f2803c7a83427cee4f2f8d548ed.jpg

Sen monterade jag länkarmarna och powerflexbussningarna i krängningshämmaren, lite pill var det men det gick. Och sist och roligast av allt - montera dit de nya fjäderbenen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-67f075ee0577a7751fd79361406e5cc3.jpg


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#14
114 4

2017-06-22 18:32

Go kväll alla!

Nu till 10 000 kronors frågan. Resultatet av att montera Lesjöfors 25mm sportfjädrar, Bilstein B4, nya original länkarmsbussningar samt Powerflex i kräng-hämmaren blev...















...fantastiskt!. Överträffade mina förväntningar. Väghållningen känns bra mycket modernare och fastare. Krängningen vid rondeller och kurvtagning är minimal och komforten är absolut inte förlorad. Bilen rullar mycket tyst, både före och efter bytet, och fjädrar fast men följsamt vid elaka ojämnheter i vägen. Oerhört nöjd! big_smile


Sänkningen är helt i min smak, alldeles lagom. Återstår att montera de nya fjädrarna bak också. I ett senare skede ska det dit nya bussningar och dämpare i bakvagnen också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-ee27dce36c97a983495c3cd5398e3ae7.jpg

Senast redigerat av Bwonka (2017-06-22 18:47)


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)

Mack Forum- och sitemoderator

#15
23485 6

2017-06-22 20:22

Blev faktiskt väldigt lagomt. Stiligt!


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
#16
975 11

2017-06-25 12:41

Gött att du lägger ner tid och energi på att hålla en 9000 vid liv! Samt att renovera chassit är en bra trafiksäkerhets grej! smile

Tänker dock bara förtälja att måla bärarmarna är inget måste på en 9000 då dessa är galvaniserade och således kommer aldrig att rosta. Till och med subframen är galvaniserad. Men är inte direkt rolig att titta på efter ett x antal mil på vägarna. smile


Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 2.3t Biopower "T-Grey" (2008)
Saab 9000 Aero "T-Gul" (1994)
Saab 9000 CDE "Tirpitz" (1997)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
#17
114 4

2017-06-25 18:24

Mack skrev:
Blev faktiskt väldigt lagomt. Stiligt!

Verkligen - är supernöjd big_smile

Mr_Lööf skrev:
Gött att du lägger ner tid och energi på att hålla en 9000 vid liv! Samt att renovera chassit är en bra trafiksäkerhets grej! smile

Tänker dock bara förtälja att måla bärarmarna är inget måste på en 9000 då dessa är galvaniserade och således kommer aldrig att rosta. Till och med subframen är galvaniserad. Men är inte direkt rolig att titta på efter ett x antal mil på vägarna. smile

Tack! En drömbil sedan länge!

Vet att det är lite överkurs att måla galvade länkarmar men eftersom resten av fjäderbenet är lackat halvblank svart så ville jag också måla länkarmarna för att få till en enhetlighet wink

Verkar som du skruvar 9000 mycket. Skulle du kunna ta och kolla på denna tråden? smile https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320374
Har nämligen problem med att ena framhjulet inte är centrerat i hjulhuset hmm

Senast redigerat av Bwonka (2017-06-25 18:44)


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#18
734 10

2017-06-26 07:14

Det är alltid så mycket roligare att skruva tillbaka nya/fräscha grejer istället för sådant som ser gammalt/slitet ut även om det kanske i sig är funktionellt. För att inte tala om hur trevligt det är att kika in i hjulhuset och se alla nya delar smile


BMW 320 "E46" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Volvo 855 (1995)
Volvo V40 (1999)
#19
114 4

2017-06-28 04:13

cars4ever skrev:
Det är alltid så mycket roligare att skruva tillbaka nya/fräscha grejer istället för sådant som ser gammalt/slitet ut även om det kanske i sig är funktionellt. För att inte tala om hur trevligt det är att kika in i hjulhuset och se alla nya delar smile

Ja verkligen smile


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)
#20
114 4

2017-06-28 04:46

Halloj folket!

Som tidigare nämnts så har jag ett litet bekymmer med bilen. Vänstra hjulets position i hjulhuset diffar en del jämfört med höger hjul.

Höger hjul verkar stå normalt i hjulhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-656f3398c105de248a8a03b92eea2802.jpg

Vänstra hjulet är förskjutet ca 10mm framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-36ec5302d6058ac15e767c88d4350c93.jpg

Demonterade länkarmen för att mäta lite på främre bärarmsbussningen (som jag pressat i själv) och försöka avgöra om den var bristfälligt/felaktigt monterad. Allt verkade normalt så jag kröp under bilen för att se om framvagnsbalken är sned.

Det är den. Länkarmsinfästningen på vänster sida är aningens krökt jämfört med höger sida. Min bil är alltså krockad... sad

Funderar på att leva med detta ett tag. På 9000 sitter motor, låda, kylare, intercooler och styrväxel på framvagnsbalken. Inget litet projekt med andra ord.

Har inte hunnit köra så mycket med min bil ännu och vill gärna lära känna den bättre innan jag ger mig på att riva subframen. Finns lite andra fel på den också i drivlinan och med ABS:en som jag prioriterar först.

Vilken kalldusch detta varit men det är bara att spotta i nävarna - trägen vinner som morfar sa smile

/B


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon