Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 180 230 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
25 mars 2019 · 532 Inlägg

Kylarslangar

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e31c00df957e9161636b67970317e4b1.jpg
När jag ändå hade plockat ner merparten av kylsystemet för kamremsbytet valde jag att göra en liten översyn av skicket på kylare och slangar. Som ni vet är D24:orna känsliga för varmgång, så ett kylsystem i så bra skick som möjligt är önskvärt om man inte vill riskera att toppen går åt skogen! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6da0cbabb477ebcc761d476ad721cb5d.jpg
Kylet såg bra ut och var fritt från läckage, så jag började med att kontrollera övre och nedre kylarslang. Båda hade skav/jack från anliggning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3625df5c53ed0773e16cdae962b49a2.jpg
Dessa var ganska djupa och jag ville inte chansa. Så jag beställde två helt nya! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a6675e587a7f47c7dc6574f4eb61554a.jpg
Övre slangen till värmepaketet, som går från kortsidan av motorn och in vid torpedväggen såg vid en första anblick helt ok ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2cdbd12b01a95bfd6e21b1da2ec0fa61.jpg
Men vid en närmare granskning visade den sig ha stora torrsprickor. Det var bara en tidsfråga innan den skulle ge upp helt! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba2093639a12ca37bdf2c5c631ab9928.jpg
Problemet var bara att den inte var helt enkel att hitta. Dessutom hade den olika dimensioner i vardera ända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-96e77fe26d71636f3e3df39056d51ba6.jpg
Men! Så kom jag att tänka på att det har även kylarslangen som går mellan kylaren och expansionskärlet på bensinmodellerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3eabd116d4056f60fc4d54bba3b27a5e.jpg
Jag hade en i mycket fräscht skick, fast till turbo, d.v.s. med en slang extra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f23e5c47b63d86e340c13c759da4ad74.jpg
Så jag kapade och pluggade den utgången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3ab2fffee595aca24d2747285508891.jpg
I övrigt passade den ganska bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc037c11a843c0289bb11a60eab57ce8.jpg
Hängde upp den med buntband för att undvika risk för skav mot bakre kamremmen. Senare skulle även bakre kamremskåpan på här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b00be3d35d59395cd44e1e73aa16bd09.jpg
Efter några dagar kom de nya slangarna! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2138550e59cb2e6306e03e6963107048.jpg
Men, den övre kylarslangen har en tjockare dimension vid anslutningen till övre "termostathuset" (41 mm) på toppen på de gamla D24:orna. Volvo bytte kring -87 till 33mm.

När jag beställde fanns endast övre slangen med samma dimension i båda ändar, d.v.s. 33mm. Från en nyare, men rasad topp hade jag dock det lilla "termostathuset", så detta var inget problem. wink
Skriver övre "termostathuset" inom citattecken, då det endast sitter en termostat i nedre huset. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-77d1c2e2d014b95d8a0eaa62081abfbc.jpg
Gamla "termostathuset" demonterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ac1d9c2997f2d806f8d8cdeb38387c4.jpg
Och det nya monterat med en ny packning. smile

Senast redigerat av Loveless (25 mars 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
27 mars 2019 · 532 Inlägg

Volvo-Tysken skrev:
Snyggt jobbat! Ett till tips fran mig: Förr eller senare ska du ju ha lack pa tröskeln och kanske andra ställen. Denna kopparbrun-metallic är ju inte den enklaste färgen vilket vi märkte pa kompisens 244 GL -75. Han hade den hos en lackerare som tydligen blandade färgen med laser och resultatet blev en katastrof. Mer röd än allt annat…
MEN köper du färg hos Lackman (t.ex. i Uddevalla) matchar den perfekt. Inte den billigaste lacken kanske men ett absolut maste när det gäller kopparmetallic smile

Jag köpte sprayburkar i bilens färg men det blev både dyrt och resultatet blev inte vad jag hade hoppats på. hmm Tack så mycket för tipset! Jag skall ha detta i åtanke, då det finns mer detaljer att lacka på den här bilen och eventuellt en tröskel att lacka om. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 mars 2019 · 532 Inlägg

Kyl och slangar monterade

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28712735c3a97c05253b8787f4346a18.jpg
Monterade tillbaka övre delen av främre kamremskåpan, kylen och slangarna med nya slangklämmor. Fyllde även på ny glykol. wink

Översyn av elen i motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef016e5ef51a8ce1f62ec206bfda9f1f.jpg
Flera elkablar i motorrummet var i så dåligt skick att isoleringen lossnat, troligtvis p.g.a. att de utsatts för olja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a2fb018baac960e451771e5991d152f.jpg
Jag bytte ut alla skadade kablar mot nya som jag klippte till i rätt längder. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a03448aee6e8a8ca1eea3b31ca09a05.jpg

Reservhjulsbaljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-68fd027260ffd3db2b7267e47fc77aeb.jpg
Ett av felen jag fått på besiktningen var som jag tidigare nämnt: 8. RESERVHJULSLÅDA(6.1.5), VÄNSTER, ROSTSKADAD. Och tittar man närmare på den ser man att det inte var mycket kvar av den f.d. plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f36a89f51e5f9b16f6ffc4a55089ad0.jpg
Jag kapade ur den gamla baljan och beställde hem en nytillverkad. tongue Tyvärr hade dock rosten gått så långt att jag även skulle behöva lägga egna plåtar på långsidorna. yikes

Senast redigerat av Loveless (29 mars 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 mars 2019 · 532 Inlägg

Byte av spridarrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dfe17a383cebe60049665cbbfd0c392c.jpg
Nu var det dags att ta itu med fel 9. BRÄNSLESYSTEM(6.1.3, 8.4.1), MOTORRUM, LÄCKAGE. Det var som jag tidigare nämnt hål i ett spridarrör och det läckte ganska kraftigt. Dessutom var bilen väldigt slö när man körde, kanske var detta en möjlig orsak?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a37386c4723ef4931a241b56a76289a1.jpg
Tur att man sparat några extra spridarrör till D24. smile Spridare och pump skiljer sig åt mellan sugis och turbo, men spridarrören är samma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f552ceff4113ecbf8678dd136444b607.jpg
Bytte spridarröret och en returslang mellan två spridare, som också läckte. Nu blev motorrummet 100% fritt från dieselläckage! Inte minsta droppe, syntes till efter att motorn stått igång en bra stund. wink

Montering av frontplåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1d4a0934c611de338d9c6c34eb3fac2.jpg
Valde att inte montera tillbaka den blå frontplåten, då jag fått med en i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5ce1afb85d6f9505b61a903f14c75412.jpg
Frontplåten på plats. Lacken är sådär men det ser bättre ut än att ha en plåt i en helt annan färg. Planen är att lämna bort den blå frontplåten och en del andra detaljer på lack framöver.

Byte av luftfilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba4fed0a71d693d528e4882a5661ec6f.jpg
Det gamla luftfiltret hade gjort sitt! Det ser även ut som att motorn suger i sig lite olja via vevhusventilationen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-36a514d439e5896967154f800afd9b94.jpg
Sotigt värre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a0b02209afccbbaec36e8a50bd9fdd0.jpg
Beställde hem ett nytt filter. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-788bae9053b51c44ef7a20842915a952.jpg
Nya filtret på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aa2666271ce4c4da6765fbc1f5bc6a6.jpg
Nu var motorrummet relativt komplett igen. smile

Senast redigerat av Loveless (29 mars 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
3 april 2019 · 532 Inlägg

Glapp i bussning för stötdämpare

När jag körde hem bilen noterade jag ett glapp i bakvagnen, som framförallt märktes när man körde på ojämna vägar. Jag misstänkte stötdämparna, eller dess bussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e593bbaea8fe646d2c3ef8b8cca8070b.jpg
Jag kände därför efter kring bakre stötdämparna samtidigt som min kompis gungade bilen. Det visade sig vara vänster stötdämpare som nedre bussningen var helt slut på, den glappade nästan en centimeter i höjdled! yikes Besiktningen hade inte anmärkt på det här, men de hade väl fullt upp med att notera alla andra fel de hittade. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d565b931275c97ff7c8a88e44ba47736.jpg
Just vänster stötdämpare verkar vara en r-sport dämpare (tror jag). På högersidan satt dock en vanlig dämpare hmm. Jag valde därför att köpa hem en vanlig dämpare. Stötdämparbyten går ju fort, så jag köpte hem dämparen nu, när jag ändå hade nere allt (även om inte besiktningen anmärkt på det).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b30a5f62e7c88044bc496530575e376.jpg
Röret hade separerat från gummibussningen.

Hjulhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5a5dcdf3676b76d0dfc8f1c2bac4fa8b.jpg
Med dämparen borta började jag skrapa bort gammal underredsmassa som var på väg att lossna från hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ecdf29d26383d81687a8226352e0f3de.jpg
Här fanns en del rost och en plåt in mot den nya tröskeln skulle behöva tillverkas och svetsas på plats.

Svetsning av den nya baljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4e322291302a15b92fa9ae7ba7748b60.jpg
Nu var det dags att svetsa den nya reservhjulsbaljan på plats! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0702837e46af0f8460cd1a3ae42b9ecc.jpg
Demonterade delar av stötdämpargummit, så att det inte skulle smälta av värmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa87919331a2057c5a382b248b295f71.jpg
Turades om med min kompis att svetsa och att vara brandvakt. Det är lätt hänt att underredsmassan på andra sidan tar eld, så det är bra att ha vatten nära till hands. Tryckluft är också bra, då kan man ofta blåsa ut lågan utan att behöva använda vattnet, som gör att den nya plåten rostar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f97a1672cbd5564b7e59a7d865a4615c.jpg
Ryker gör det med! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59bf75d8f6008da930f7508ee6edce05.jpg
Efter vi svetsat baljan i fram och bakkant kapade vi ur den längsgående plåten på höger sida om baljan, som också behövde bytas. Anledningen till att vi väntat med detta var att vi ville ha kvar den som referens, för att veta hur långt ner baljan skulle gå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccce8f9d361e08482733586761ac4405.jpg
Vi ritade ut och klippte till en ny bit från ett plåtark.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35e38bf18e3dfcabf99cf47624008213.jpg
Precis som för tröskeln gjorde vi hål i plåten med jämna mellanrum, eftersom den skulle punktsvetsas i nederkant, mot den nya baljan. I överkant tänkte vi dock helsvetsa plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3487c57989252b548d522b0c399d7f09.jpg
Sådär! Nu var baljan svetsad längs alla sidor utom vänster. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-46e5f17d36011bdc61004af19f87f051.jpg
Punktningen av den nya egentillverkade sidoplåten som möter baljan. Vi blev rätt nöjda med resultatet. big_smile

Senast redigerat av Loveless (3 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 april 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Följt i de tysta ett tag smile
Är verkligen inget fan av 240 men när saker o ting tas om hand ordentligt och man ser att det är bra jobb så kan jag inget annat än att lyfta på hatten smile bra jobb!

Såg att du bodde nära göteborg som mig, kommer den o kölar på några träffar framåt sommarn? wink

Tackar! wink

Ja, det är inte omöjligt. tongue Tänkte även man skulle vara med på Volvo 240 dagen i Karlshamn.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 april 2019 · 532 Inlägg

Ny ytterplåt mot baljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-182cb5c98a7e21a280fbae0804445d91.jpg
Nu återstod i stort sett bara en ny yttre plåt för att möta upp den nya reservhjulsbaljan på dess vänstersida. Vi gjorde en mall i wellpapp och klippte till en plåtbit. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-00edbd28720fe47a58d6a06566c19e02.jpg
Vi gjorde överlappningen så att den nya plåten låg innanför den befintliga plåten på ovansidan och utanför plåten på den nya baljan på nederkanten. Detta för att inte regnvatten som rinner skall riskera att tränga in i bagageutrymmet. Sedan började vi punkta fast plåten från insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2ca302acd0a462f521425031b98b515.jpg
Plåten delvis punktad. Passformen blev ganska bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b4adf30804b235cfda28ff27e33d1fb9.jpg
Men vi skulle äben behöva tillverka en mindre plåt mot hjulhuset, för att undvika att stänk från däcket kommer in i bagageutrymmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb84b280137677a6c00f06dcfdc67b86.jpg
Sådär ja! roll

Plåt mellan bakre hjulhuset och tröskeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8749df47b88a428315a742e864663ca4.jpg
Men som jag nämnde i mitt förra inlägg behövde det även svetsas i hjulhuset vänster bak, in mot den nya tröskeln. Den gamla plåten var delvis bortrostade och vi kapade ur den i samband med tröskelbytet. Plåten är viktig, så att inte den nya tröskeln fylls med smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-111346741b3ab713a1c9daa5204d4ed7.jpg
Även här gjorde jag iordning en plåtbit. Lika bra att sätta igång direkt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9823fbee83ac255449b2dc45ccb74b2d.jpg
Började att punkta fast den. Skärmkanten är även den rätt så bortrostad, vilket syns på bilderna. hmm Men det hanns inte med att byta den före besiktningen, utan det får bli ett framtida projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6a4fbe2fb5f4d60df2b34a8956d1b95.jpg
Efter punktningen helsvetsade jag kanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8cd7f0aa04b359abc41c4f447c8ea60.jpg
Nu börjar vänstersidan se någorlunda skaplig ut. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fde25fde1854fe1140c2b5032736849d.jpg
Slipade ner svetsningarna med slipskiva.

Demontering av rutan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb9b515e300a51569f2863f2305457a6.jpg
Fel 3. VINDRUTA(3.2), SKADADSPRICKA, innebar som synes ett rutbyte. Dessvärre hade någon tidigare ägare satt fast rutlisterna med silikon, eftersom en del clips var dåliga och kanske också som tätning. Silikon är inget vidare att ha på bilen, speciellt inte om man skall lacka! hmm Får man inte bort det helt innan man lackar, släpper färgen direkt sägs det! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9dae97371397d9d8c06fdacf00701e1.jpg
Vi började således med att demontera den gamla rutan. Som synes fanns det en hel del rost kring rutramen, så det var inte bara ett rutbyte det var frågan om, ifall man skulle göra det riktigt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47931bd79482d9a50be1d8ad68a03e11.jpg
Efter att min kompis skurit bort all gammal butyltejp släppte rutan. Den sprack ytterligare när vi tog ut den (eftersom den ändå skulle bytas var vi inte så rädda om den). lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31c763af8121f4b9584bad7576fa3cff.jpg
Rutan ute!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18f88dfea053540fc21ba5accf3afd2a.jpg
Nu började det bli lite smått panik att få tag i en ny ruta inför besiktningen...

Senast redigerat av Loveless (4 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
5 april 2019 · 532 Inlägg

Slipning och rostskyddsmålning av hjulhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-75851be130cc39f645329b7df177ceca.jpg
När svetsningen var klar blev det dags att slipa rent och rostskyddsmåla bakre hjulhuset (vänster). Började att med en morakniv ta bort ännu mer gammal underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e09ce1306caab79f204fe845922c81f.jpg
Sedan gick jag på med ståltrissan till vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-530f2d842f93f3284233085cc505ea1f.jpg
Det blev ganska rent. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0787d12021464c3fe894451c661edea4.jpg
Målade på med vit rostskyddsfärg, men jag målade inte hela vägen ut till kanten, eftersom skärmkanten ändå skall bytas, vilket kräver svetsning, d.v.s. en ren yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c3c79ce1ca9cf0f55ea9399261e9a72.jpg
Dräneringshål för tröskeln & målning av underrede

Om man spolar vatten i friskluftsintaget rinner det ut genom dräneringshålen för tröskeln. Den konstruktionen ger även god genomluftning av trösklarna, vilket gör att trösklarna på gamla Volvo-bilar ofta klarat sig förhållandevis bra ändå. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2929fed67a78869c807b03dd48adbc06.jpg
Eftersom jag bytt både tröskel och golvplåten som ansluter till tröskeln behövde jag återskapa dessa hål. Jag funderade ett tag på att borra hål, men kom på ett mycket bättre sätt. Eftersom tröskeln punktats med 3-5 millimeters mellanrum räckte det att ta en morakniv och vidga upp plåten mellan dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d4bae387b32c0c7ada36af961304cb9.jpg
Detta gjorde jag med ca 10 centimeters mellanrum, så att jag fick flera bra dräneringshål som påminner om de som finns där som original. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15d42387f917fe57f8d0a85563c2f8c2.jpg
Gjorde detta under hela tröskeln. Det är viktigt att inget vatten blir stående inne i tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-393e22d73a879c5a59edf93e13c53d9c.jpg
Va tycks? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-689790af3b6bd3dacc7d2d1460760abd.jpg
Nu var det dags att rostskyddsmåla den nya golvplåten från undersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-373f52c7256ef9f5a3860abf709f501a.jpg
Slipade rent en sista gång med ståltrissan och gjorde rent med t-röd. Sedan på med röd rostskyddsfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d59b93b819ba21ac0a1db645e923607.jpg

Senast redigerat av Loveless (5 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
8 april 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Blir bra big_smile

Såg dig nyss på rv40! Åkte förbi med en vit fas2!
Såg allt vad du hade med dig wink

Väldigt vad världen är liten. Kör väl en liten spoiler då! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4086ec7c7038860580ea914d2383d333.jpg
Någon som kan gissa modell och årsmodell på bilen på flaket? Rockabilly, du får inte svara, för du vet säkert redan! wink

Henkix skrev:

alex_v skrev:

Henkix skrev:
Så bra det blir big_smile Blir själv lite sugen på att skaffa en helt ny tröskel o byta på bruksbilen tongue

kör på, lägg gärna upp bilder på det då, eftersom jag måste snart byta på min 745, ju fler som gör det och lägger upp bilder ju säkrare komemr jag känna mig at våga gå på det(;

Hehe knappt jag själv vågar mej på det tongue

Jodå! Du fixar det. smile

Jeppe_89 skrev:
Det är alltid trevligt att det finna personer som kämpar på på att rädda gamla Volvo, särskilt de mesta ovanliga/sällsynta, och få dessa rulla på vägarna igen utan att bli fraktade till pressen.

Hybrid_ skrev:
Har följt tråden från början och gillar de informativa texterna till bilderna. Kör själv en 33 år gammal Volvo som pendlarbil...

Tack! Kul att det uppskattas. big_smile

Senast redigerat av Loveless (8 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
8 april 2019 · 532 Inlägg

Dammsugning & målning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-df37ff627bcf7d83fa8075ddc931ec3f.jpg
Tog fram dammsugaren för att få bort allt slipdamm. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42b79767caf03fd00a4ec8f2113402b6.jpg
Började med den nya reservhjulsbaljan, som skulle målas både invändigt och utvändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-086c89a5bd9345cdc8fa7e257bcba1fc.jpg
Baljan målad med svart plåtfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2abbf9d0d18c1d9cf8353ce0bf043384.jpg
Penslade även skärmen mot motorrummet. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a1047775c19d446ba38b031e13258ab.jpg
Senare kommer även ett tjockt lager underredsmassa att smetas på. Dessutom kommer innerskärmar att monteras. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd9344201a3136d3d503ec55121b2c25.jpg
Dammsugning av bakre golvet,

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e83020c718b055d83188bf2ea92e70c2.jpg
förargolvet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08dcbe32772944beee5fe70c93bd5494.jpg
...och kardantunneln. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2db91b37aba14e52b18f473d59d98214.jpg
Golvet på högersidan skulle även det behöva ses över på sikt. Men nu var det inte lång tid kvar innan besiktningstiden löpte ut. hmm Jag gjorde endast rent och sprutade lite tunnflytande underredsmassa på de värsta ställena, för att undvika att rosten sprider sig allt för mycket innan jag tar tag i högersidan.

Skinande blankt

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a5d67186a509f2ccbbc3b93f05f9424.jpg
En ståltrissa till vinkelslipen är bland det bästa man kan ha om man vill få bort all rost innan man skall måla på med färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1346148b626e0b055dcd831f569a3a19.jpg
Och blankt, det blir det! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3885da69a612b228292338caadbc9924.jpg
Även på den gamla plåten. Men se upp! De kan lätt slinta och det kan bli farligt. yikes Använd alltid ögonskydd cool och håll vinkelslipen med två händer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa4bc64ecf82b68c6b133ee417d9b81d.jpg
Då var golvet rengjort. smile Torkade även av med t-röd.

Målning med hammarlack

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55f33216115f752449af291403d0b248.jpg
Nu var det dags att måla! Jag hade köpt mig en burk Hammerite. Denna är vad jag hört väldigt stark och hållbar och kan om man vill målas på direkt på rost. Tänkte att jag prövar den till golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a51a5e851aed2b93c632ef5bcbfa5b60.jpg
Började måla. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b5f9f5adcaead4c835f559dec242b247.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef04dbc4c75e0404c235c683649aa3d8.jpg
Färgen verkligen trängde in och det känns som att det blev ett bra, tjockt och slitstarkt lager. smile

Senast redigerat av Loveless (8 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 april 2019 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
hur mår 765:an?(:

Han mår bra, men sover just nu i sitt garage. Lite dåligt samvete över att jag inte fått så mycket tid till det projektet nu det senaste. hmm Hooken samt att få min 744 TIC -86 av USA-modell besiktigad har tagit tid. Men nu när de sakerna är fixade kommer jag förhoppningsvis ha lite mer tid över. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
9 april 2019 · 532 Inlägg

Svetsning av rutramen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b0ea836cb2724dd717112ed77a6fac2.jpg
Att inte göra något åt rutramen, när rutan ändå var ur och skulle bytas kändes fel. hmm Gör man inget nu kommer det bara bli värre till nästa gång rutan skall bytas. Kanske måste man då byta hela ramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a7e75cddb302af6e4abb45cb7287f83a.jpg
Så vi slipade rent...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3ff5ae111bfe8acd90a897cb4244a78.jpg
...och började fylla igen hålen genom att punktsvetsa. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a1fba00bca5d172d06c20e5d9ba40d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c351a8062bba6d4e268d8b20170bc58.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84ddff4aaa930ba2daf429f9f0c2988d.jpg
Så! Nu var det bara att slipa ner svetsningarna.

En "ny" ruta

Nu gällde det att hitta en ruta innan besiktningen. Eftersom projektet redan kostat en hel del fanns det inte budget för att köpa en helt ny ruta. Började leta efter en begagnad, men som ofta lyser annars ganska vanliga saker med sin frånvaro just när man behöver dem. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0627e08ae6415dbcf64ea39a59c12280.jpg
Till slut fick jag tag i den här rutan, som jag bytte med en kille mot en 740-ruta jag tagit ut ur en bil jag skrotat ner. wink Den rutan var egentligen tänkt till mitt andra projekt, Sudden. Men eftersom man knappt ser en 240 på skroten numera, samtidigt som det finns desto fler 700/900 med fina rutor bedömde jag det ändå som ett ok byte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3709aa01cef1cffdc14f5a3063029cc6.jpg
Rutan var inte perfekt, men åtminstone fri från sprickor. Dessvärre hade lamineringen släppt något i nederkant (där det är vitt). Vi gjorde rent den med avfettningsmedel och tog bort all gammal butyltejp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0004155f7802ba45761b007810cb7d0f.jpg
Men med lister på skulle det vita knappt synas. I övrigt var rutan ok och man kan alltid byta den längre fram. Huvudsaken var att den skulle gå igenom en besiktning. smile

Senast redigerat av Loveless (9 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 april 2019 · 532 Inlägg

Tvätt av säten och golvmattor

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb0b9709d8c5ec4f0026bfc760b3a5c4.jpg
Eftersom en del torktid skulle krävas satte jag nu igång med att rengöra tygdetaljerna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd7e2dad14fbf51f6bb584202368c7cb.jpg
Började med att dammsuga säten och golvmattor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59db8dc565a30d6188ee181db6ebad1a.jpg
Tog sedan ut dem och tvättade med såpa och varmt vatten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-779a7ff30364b253758487902ad721bb.jpg
...och spolade av med vattenslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8cbcc5b2c0d5e2ca1d3e4a0b2392cb6c.jpg
Det tog ett par dagar för dem att torka och jag fick ta in dem på kvällen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bcdc4b754a8bc4293421ac6349ccfb32.jpg
Men till sist var de både rena och torra! big_smile

Målning av plåtar & montering av stötdämpare

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9a8867086905f0c6a9c137cc25331b6.jpg
Passade även på att göra något åt de två rostiga plåtarna inne i kupén vid förarsidan, som jag tagit ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7273dca2661fa7ea9b8e0300b8615914.jpg
Slipade rent dem...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c05ea39aeb1e1618abeff551d9046af4.jpg
...och målade med hammarlack. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6258039bb0f9f0b4bb2bd0215b12ef99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e61d3cd01336c5a635a5b3135d6ef76.jpg
Sprayade även ett lager tunnflytande underredsmassa och penslade sedan på ett tjockt lager inne i hjulhuset vänster bak. Monterade samtidigt den nya stötdämparen jag köpt, som ersatte den gamla med dålig bussning. smile

Senast redigerat av Loveless (11 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
11 april 2019 · 532 Inlägg

Ny profilbild

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4c9327591c8f66de195c5cfcb5f1c96.jpg
En liten spoiler om vad som kommer längre i projektet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1a6d836b900db0729f36ec83ed7245c.jpg
Hooken har nämligen fått sig en USA-front! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4388951778b623538541d1be96d75cb7.jpg
Nu saknar jag bara USA-blinkers! Ingen som har ett par att sälja? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c40426aac7553fd73a141f060cf99096.jpg
Gamla profilbilden som togs på vägen hem när jag köpte bilen i mitten av januari.

Senast redigerat av Loveless (11 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 april 2019 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Det var en rejäl facelift, väldigt snyggt smile

Tack! Ja, jag blev väldigt nöjd. Det är en GTX-front som jag förvandlat till USA-front genom att byta de svarta plastbitarna nedtill mot reflexerna som en USA-front har. Kommer visa lite bilder på det längre fram. Vita blinkers är på väg med. smile

Senast redigerat av Loveless (12 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
12 april 2019 · 532 Inlägg

Lackering av tröskeln

Då hade det blivit dags att lacka tröskeln. Jag vill börja med att säga att lack inte är min starka sida. Men jag bestämde mig i alla fall för att göra ett försök. Tanken var att tröskeln skall lackeras i bilens färg, som den är original. Jag köpte sandpapper och sprayburkar med grundfärg, lack i bilens färg (som jag fick färgkoden på från plåten i motorrummet) och klarlack. Är medveten om att spraylack inte blir lika bra som med färgspruta, men är som sagt ingen expert på lack och har aldrig lackat med spruta. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c7d28d05c55f79a09bd5473543910f5.jpg
Började med att slipa tröskeln lite lätt med ett fint sandpapper så att färgen skulle kunna fästa. Torkade av med thinner och sprayade sedan på grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3194d71d52e2d0f5fc392242b8270ca5.jpg
Efter att ha målat på ett par lager med grundfärg och låtit denna torka ordentligt var det dags att spraya på bilens kopparmetallic-färg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb502eebfc54642f422ce97b60c487de.jpg
Målade på flera lager och lät sedan färgen torka ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-493d72346721aa1d3d3543958811b329.jpg
Medan färgen torkade passade jag även på att lägga på lite finspackel i skarven vid plåten mot den nya reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b57f5cdcf1d194af9e749547f9146d41.jpg
Spacklingen här handlade om att få till en jämn och fin yta inför lackeringen. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ed67ee8058791371cecf003026c7c613.jpg
Dagen efter lade jag på flera tjocka lager med klarlack. Jag blev ganska nöjd med resultatet till en början, men hur hållbart skulle det bli? Tröskeln är ju trots allt en utsatt del som slits mycket av vägsalt, grus och när man går in och ur bilen... hmm

Rostskydd inne i tröskeln

Efter att klarlacken torkat var det dags att rostskydda tröskeln inifrån. Eftersom den svetsats på plats fanns det ingen möjlighet att måla den på insidan innan montering. Färgen hade i så fall smält och runnit ner på svetsningarna. Positivt var dock att den, till skillnad från originaltröskeln var galvaniserad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63ac4ee3fa841e32608209467ecf25a0.jpg
Jag tog fram rostskyddsmedlet jag skaffat för detta. Hade en spruta till kompressorn med en slang som man trycker in i de hål som finns för att kunna spruta rostskyddsmedel. Detta var bra att få gjort innan inredningen monterades, då den annars skulle riskera att bli kladdig. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6e7e5b566082b08e8c510fde5597c496.jpg
Överföldigt rostskyddsmedel rann ut ur dräneringshålen jag gjort. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27cee86dd49a19db5276672971b2d125.jpg
Nu har tröskeln fått sig ett ordentligt skydd invändigt som förhoppningsvis skall hålla rosten borta ett par år! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcf8b92424e09aa3aeae153ab533163b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4bd16875a29059039b9c434bb2d0e4dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba85470992f3b1607924580956a109da.jpg
Målning av baljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44b5ddbde774fe49d51243f2851cc31f.jpg
Passade även på att måla reservhjulsbaljan på utsidan. wink

Senast redigerat av Loveless (12 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
14 april 2019 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Tack för att du kom tillbaka och visade upp den, såg riktigt fin ut och går som en klocka smile

Var kul att mötas. Du får svänga förbi garaget nån dag! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
14 april 2019 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
kolla under min 745 idag, ofan det såg inte bra ut, rost i lite balkar o hjuhus o massor ytrost, ush. hela framvagn bestor av typ ytrost, kommer bliett riktigt långt projekt hehe

Det blir en liten uppförsbacke i början, men har man väl kommit igång känns det alltid skönt att det går år rätt håll, d.v.s att det blir mindre rost på bilen. Och när du är klar har du en bil som rullar i många år framöver! wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
15 april 2019 · 532 Inlägg

Fortsättning med rutramen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4a916e3f7845e2813609ed65f1b1237.jpg
Fortsatte att slipa ner svetsningarna runt rutramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e04977f31641ac4b13e2f897ddf4815d.jpg
Började med 180-papper och gick ner till allt finare sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-148afe246377d9ab4eb25f7f8780845b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b2e59c394ae736dea79a3585d53e314.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-446be73209aeab3ec9b8e4817808dc04.jpg
D24:an sover under huven. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-11d82ab8b98951a051b13f67849507a8.jpg
Nu var jag nöjd med slipningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1441f9388c42e088483c14fd6f7a1bf9.jpg
Så vi gjorde rent ordentligt, täckte rutan med tidningspapper och maskerade listerna med tejp. Därefter började vi grundlacka med sprayburk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-89c77e9d9872af5831280c9e92e73a15.jpg
Vi lade på flera lager grundfärg och lät färgen torka ordentligt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d7a470c5688e0c6aa34e8bdf8192015c.jpg
Men en del mindre ojämnheter där man svetsat syntes och skulle behöva jämnas till med finspackel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c7155d95e79104b276f595bfa3ce0ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9bcf37707b034337c789ac95a335ffb0.jpg
Spackling och sedan slipning igen. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-740cb70366a489541137d5bbec1cd29b.jpg
Ännu en runda med spackling.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-45c47d2f8b232cebb306d9cb00da9607.jpg
Slipade även ner och spacklade ytterligare vid plåten mot reservhjulsbaljan.

"Ny" framskärm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5cffdcb3e7cd52dda4a3c4bc8d20f251.jpg
Eftersom framskärmen på vänster sida ändå var avplockad och behövde bytas passade jag på att skrapa rent ersättningsskärmen jag fått med. Den var i samma färg och i mycket bra skick för sin ålder, till skillnad från den som satt på, som hade stora hål lite varstans.

Jag gjorde rent den nya skärmen och lade sedan på ny underredsmassa invändigt. smile

Senast redigerat av Loveless (15 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
16 april 2019 · 532 Inlägg

Lackering av rutramen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3260e1369677361a07fc069eea14a6c7.jpg
När grundfärgen torkat var det dags att lägga på kopparmetallic-färgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d14839985625a0be5fd9d50d572ee859.jpg
Vi lade på ett tjockt lager runt ramen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6a7231ca5d77f4661dcd215ccd4d72a7.jpg
...och lade även på ett tjockt lager klarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-baef9a916865c76c31c725c724401d90.jpg
smile

Montering av inredningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d7968dca9c418d10b03744ff720c293d.jpg
Då var det dags att montera tillbaka inredningen. Jag började med bältesrullen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aba3919eb1f64ba9b7e415df51a7ea7c.jpg
Montering av gummilister.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9c519ca7a895d2c9a497ecc0a497894.jpg
På passagerar sidan hade jag som jag nämnt innan endast sprutat på lite tunnflytande rostskyddsmassa, för att undvika att rosten sprider sig. På sikt kommer även det golvet att svetsas! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59896354917cb7ce33dbe25dcc60bf9e.jpg
Golvmattorna monterade! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-96d6b016508b1bd09dcadd4fb76ef543.jpg
Passade även på att byta lampor i mittkonsolen, vid bälteslåsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c610a04e0e8e036a8d2e5a407b6317a8.jpg
Lysande! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba1e89af4d6857b0a4fd506f0e4fc3ee.jpg

Montering av rutan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b8ba052295a4573014f19d7d54b821f.jpg
Vi torkade rent och lade på en bred rand med butyltejp längs rutramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a6e9100f7a0303e9a15f1a557734abf.jpg
Sedan satte vi rutan på plats! Rutlisterna fick vänta till efter besiktningen.

Montering av dörrar, framskärm och hjul

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fad5ff16ef71e5a6fe3b3d533e32c02e.jpg
Vi hängde tillbaka dörrarna, den nya framskärmen och monterade även på en uppsättning med 240 turbo-fälgar. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0496f52cdf3e739ada65041ee6f0fa22.jpg
Vi kopplade även in all el och åtgärdade det sista (och enklaste) felet, nr. 2. KÖRRIKTNINGSVISARE(4.4), BAK HÖGER, FEL FÄRG genom att montera en gul glödlampa. De tidigare gula blinkersglasen bak hade blivit så blekta att de blivit vita. xD

Nu var Hooken äntligen klar för besiktning! smile Skulle den gå igenom, tro?

Senast redigerat av Loveless (16 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang