Hej
Ny här på detta fantastiska forum som medlem, men läst här säkert i 15år.
Jag har ett problem som jag dragits med ganska länge nu på min Golf kombi MK6 2011.
Tutan slutade fungera för längesedan och jag måste besikta bilen och tänkte fixa tutan. Jag vill inte behöva dra in mer kabel för en ny tuta.
Jag har felsökt allt känns det som.
Alla säkringar är hela, kollat och bytt nån som var bränd, dock inte nr 17.
Släpringen kollade jag, inget fel där tror jag, allt på ratten fungerar och relät klickar när man försöker tuta. Testade med ett likadant relä som sitter ovanför relät för tutan, det klickade också men inget ljud från tutan.
Båda hornen fungerar när man sätter 12V direkt på dom plus att jag köpt 2 extra horn på skroten från en bil som gått 1500mil. Så jag har 4 horn och alla fungerar med direktström.
Jag mätte kabeln från reläet till horn. Jag tog 12V från nr.1 på reläet och kopplade en kabel direkt till nr.5 på reläet, det är kabeln som går till horn. Då tutade det.
Jag mätte i stiften för relät.
Reläet är markerat 646 och det har egentlig modellnr Bosch 4H0 951 253 C.
När jag kollade upp vad stiften har för funktion så hittade jag markering som var numrerade 1, 2, 3, 4, 5.
Sökte på google och hittade följande från en ritning, 1-86, 2-85, 3-30, 4-87A, 5-87.
Kollade sen vad alla nummer på anslutningarna betydde på https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
där stod följande förklaringar:
30 Batteri, plus
85 Relä, styrning utgång
86 Relä, styrning, ingång
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar (ANVÄNDS INTE)
När jag jämförde förklaringarna så lät dom lite fel men jag är inte så hemma på bilel så det kanske är så det ska vara.
På kontaktdonet till reläet mätte jag, med AVSTÄNGD tändning, med och utan tryck på ratten för tutan:
1-86-12V
2-85-2.35V
3-30-3.5V
5-87-öppen(ej kortsluten) hoppas ni förstår vad jag menar. Multimetern står på V DC och det hoppar runt lite mV.
på kontaktdonet till reläet mätte jag, med PÅSLAGEN tändning och tryck på ratten för tutan:
1-86-12V
2-85-2.35V
3-30-3.5V
5-87-JORD. Jag hade multimetern på V DC och det hoppade lite som mV.
När jag tryckte på ratten så hoppade multimetern ner på 0. Så det är kontakt från ratten till reläets kopplingsdon nr.5.
Ratten blir väl JORDAD när man trycker på den för att tuta? Ska det vara såhär?
Jag kom fram till att jag inte någon som helst aning vad det kan vara för fel.
Därför hoppas jag på kollektivets enorma kunskap här på garaget.
Hoppas någon kan hjälpa mig vidare i detta.
Vad kan jag ha missat?
//S
Här är bild på det jag hittade ang reläets anslutningar.
Hittade även ett kopplingsschema och om man tittar på den så känns det inte som att det stämmer överens med dom anslutningsförklaringar som fanns på https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
Senast redigerat av Snakepit (9 juli 2019)