Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 235 053 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Uppdaterings-dags!

Har hänt något litet i alla fall.
I helgen som var byttes motorolja och filter (det gamla filtret hade ett VÄLDIGT gammalt Biltema art-nr) och oljan var... Svart. Alltså verkligen väldigt JÄTTESVART. Och lättflytande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a287e1ff67afb4c3e3069ae5fa5c0732.jpg

För den som funderar, jag plockade bort grillen då jag ville kolla hur AC-kondensorn såg ut. Den ser finfin ut vilket gör att jag hoppas kunna få fart på ACn också, så småningom! smile


Har haft mina funderingar kring oljetrycket i motorn, det blev väl lågt på tomgång med varm olja.

Med ny 10W-40 olja och ett nytt filter blev det en helt annan sak! Nu har jag fint oljetryck oavsett varvtal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-080eb3bd2df639c1023a801124b32c02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5cbff7f5c5a2df69f7bd739e0aae4568.jpg

Och nu när jag vågar ge på bilen lite så märker jag dels att motorn går som ett skott, dels att växellådan DEFINITIVT kräver en hel jävla massa TLC...

Nåväl, senare bekymmer.

Bilen är i alla fall hjälpligt körbar.
Nästa projekt blev bromsar bak då, har skjutit det framför mig länge nog.
Garaget städades ur inför oljebytet så varför inte hålla till där då?
Lite roligare än grusgången, speciellt med tanke på regn och annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-67c63f9f2cda1ccbd4cad879136f9637.jpg

Sen radades delar upp som ska monteras tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c37f0db8b895c7da7bfbb98847821254.jpg

Då myggorna älskar mig och det började på o skymma så drogs garageporten igen.
Sen kom jag på att alla verktyg ligger i bakluckan på bilen... lol

Tack och lov är garaget precis stort nog att jag kunde få upp bakluckan när porten var stängd.. Puh!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1033497dec063387326d48ed1b03f8c9.jpg

Har tyckt mig höra ett skrapande ljud från vänster bak men jag har bara tänkt att det är eftersom det bara är skivorna som sitter där.
Visade sig att en av fjädrarna som håller bromsbackarna hade lossnat och låg löst i trumman neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0ab4ed0979972cb4b25d19d63bb83db0.jpg

Tack och lov hade ingenting annat tagit skada! Ibland ska man väl ha lite tur...
Ok-hållarna ser ju inte sådär värst superfräscha ut, det ser ut som om beläggen har suttit på samma plats sen gud var grabb, typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb1f2b17ce1efb622d4071e010a9d1a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d8978d7dde5de282aaaa4f20426bd4ea.jpg

Återstår att se hur värdena blir, behövs det får jag väl lägga i lite material o sen slipa ner dem.... Vill inte byta alla hjulspindlar hmm

Nåväl, tillbaks med skivorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a64848fbc907eb968469432f9938a9aa.jpg

Sen åker slang och ok med belägg på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bbb509c0a140fe4d2775e16d574ef325.jpg

Sen börjar det roliga... bocka rör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bdf20730beb06b76440ebd15460fcc15.jpg

Svågern hjälpte mig fixa fram rör med kona o nippel.
Jag bad honom ta 5cm extra på rören så jag hade lite spelrum.
Dessvärre hade snubben på Ad Bildelar här på orten nog missförstått lite, så vid tillverkning hade han lagt till 10cm på det långa röret åt höger, och hade gjort ett väldigt kort vänster-rör...!
Blev förbannat tight, men jag lyckades få dit det i alla fall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a734d4a5a7e0b529534081228a99a7e1.jpg

Sen samma sak på högersidan. Dit med ok, slang och rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf3dea2adb1cedbc49d203254f71198a.jpg

På den här sidan hade jag ju onödigt mycket rör istället, men det gick att trolla bort de extra centimetrarna i alla fall...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8f46eff605e12965d4b1968f98c5be0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8455485d6d98f216c7ea363a92f304de.jpg

Sen skulle allt in i fördelningsblocket som går vidare via slang till längsgående röret.
Enkel konstruktion som gör att det endast behövs ett bromsrör till bakaxeln. Me like!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a9a11be8c84a3bbd5a27b500fb656743.jpg

Allt på plats! Yey!

Bort med alla restriktioner (läs:svetstång) som suttit på slangen sen jag tog bort allt, och sen börja pumpa.
Pedalen sjunker. Tar nytt tag. Pedalen sjunker. Tar nytt tag. SPLASH! låter det från bakaxeln....
Första tanke: Glömt dra åt något! Näedå, allt är draget som det ska.
Det visar sig att de nya tätningsbrickorna till banjoskruvarna på oken är för tunna!

Notera att brickan har lite ränder på en halvan, det är från oket. Den andra sidan har inte klämts åt.
Hade jag några nya brickor på plats där hemma? Självklart inte...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-60864aadefe96f8dd28073a55390c4fc.jpg

Så långt har jag alltså kommit!
Ska försöka ragga fram nya, tjockare brickor, helst i koppar, och sen görs ett nytt försök...
Fortsättning följer! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Detta kommer att bli hur bra som helst!

Jag hoppas i alla fall det!
Varit ute på lunchen nu och jagat nya brickor... det var fan inte enkelt att hitta!
Slangservice här i Uppsala tipsade om en typ av bricka jag inte testat förut, enligt dem fungerar dessa bra på t.ex crosshojar o annat så varför inte tänkte jag.

Det är gummistålbrickor, återstår o se om det blir tätt men jag hoppas!
Har ju de där tunna alu-brickor på de främre oken också, jag byter ut dem med för säkerhets skull...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-90c8e49b9ac85ddef1a0d9eeddc3ea5b.jpg

Kopparbrickorna är inte till mig utan en polare som renoverar en äldre tysk sportvagn ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2019 · 4 628 Inlägg

Well well!

Saker har hänt, igen!
I torsdags kväll monterades de nya gummimetallbrickorna på de bakre bromsoken, och sen fick jag hjälp av svågern att lufta hela systemet.
Nu har jag åter igen bromsar! big_smile
De tar dessutom riktigt bra, och hyfsat jämnt. Jag törs köra bilen på allvar nu i alla fall!

Igår lördag hade jag mina föräldrar på besök och då det inte sker så ofta blev det av förståeliga skäl inte mycket skruvat.
Så blev det idag Söndag. En dag som har kännetecknats av sjukt mycket regn och åska (blixten slog ner ca 200m från huset, den smällen var inte nådig!)

Jag spenderade såklart den tiden i garaget med att fixa med pärlan smile

Till att börja med fixade jag äntligen ihop gasdämpare till bakluckan med hjälp av infästningen till mina gamla, och ett par friska som donerats till mig av en arbetskollega big_smile
De kom från en Audi A6 anno 2004 och var på typ 600N styck, så nu går luckan upp lätt cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-be2721b2a750b2388218f7421e8fe523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dd0306724b3bda2a537e170174527229.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f6b96831fda206923366b6034df3686.jpg


Med det ur världen städades äntligen alla verktyg och allt bråte ut ur bilen, så nu är bakluckan ren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cdc907f28ad00bd97d5d1b3de26dff5d.jpg

Även baksäte och framsäte fick städat, allt ska ur bilen. De gamla telefongrunkorna som hängt med sedan 1996 fick också stryka på foten och en qi-laddare skruvades på plats där det gamla hade suttit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d70964827c26742fae6049a8bbe9f6c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-194f622eff482afeb4f3e243a4068c91.jpg

Sen blev det dåligt med bilder pga hjärnsläpp, men ni får i text vad ni skulle fått i bild.
Jag drog bort damasken på vänster bakdörr eftersom den varit död sedan inköpet av bilen.
Som jag misstänkte var det kabelbrott, inte mindre än 4 sladdar var av. Så dessa skarvades ihop med någon dm extra kabel, och nu fungerar både centrallås och fönsterhiss på samtliga dörrar! big_smile

Även innerbelysningen har varit ur funktion på de två vänsterdörrarna. Bak saknades strömbrytaren helt och hållet, det satt bara ett snöre där.
Det snöret visade sig vara knutet runt kontakten så den gick att fiska upp ur hålet. Nice touch!
Fram satt strömbrytaren, men den var inte skruvad... Med en skruv på plats fungerade strömbrytaren perfekt. Det går 1 kabel till strömbrytaren, alltså jordar den med skruven...!
Varför dessa var bortmonterade vet jag absolut ingenting om.

Med strömbrytaren monterad på bakdörren så kom även den igång, så nu fungerar samtliga dörrströmbrytare inklusive indikationen i mittkonsolen!

När allt gammalt telefon-tjafs var borta passade jag även på att skruva ihop instrumentpanelen igen, så allt sitter stadigt och knak/skrammelfritt. Det börjar verkligen kännas som en bil nu! tongue

Tog en liten provtur bara för att få lyssna på tystheten (nåja...) i bilen utan massa lösa verktyg o annat elände över hela kupén.
Vad händer? Jo, bilen immar igen totalt. Rutorna känns kladdiga. Luktar sött...
Så att'eh.... värmepaket, någon? roll

Tänker köra ett beprövat knep för detta.
Nej, inte kanel...
Bar's Leaks får det bli!

Dessutom är det något glapp i bakluckan, när jag bromsar och luckan lixom trycks mot bilen av sin egen tyngd, så triggas strömbrytaren som tänder innebelysningen... Go figure... roll

Så står bilen i garaget igen för stunden då...
Får jag värmepaketet att hålla tätt närmar det sig däremot besiktning med stormsteg! big_smile

Håll tummarna för mig...

Senast redigerat av Cuefa (1 september 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2019 · 4 628 Inlägg

Oh ja! Baby steps...
Men ärligt är det så jäkla roligt att ha ett projekt.
Inte ens såna här problem kan riktigt ta ner mitt humör när jag skruvat en hel dag på bilen.
Jag som annars suttit väldigt mycket vid datorn i mitt liv sitter nu extremt sällan här, det är roligare att göra någonting fysiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
5 september 2019 · 4 628 Inlägg

Update!
Har inte hänt något världsomvälvande på sistone, dels för att jag slutar sent och därmed kommer hem ännu senare, dels för att jag har fått förlägga min tid till annat än Jeep-meka.
Bland annat har jag hunnit montera ett par större men ändå galet billiga extraljus på bruksbilen, så nu ser jag var jag kör cool

Men! Jag vet att jag behöver en viss mängd stress som incitament för att faktiskt få något gjort, så helt sonika har jag bokat en besiktningstid för min Heep, och den infinner sig Onsdagen den 11e September.
Inga dåliga skämt om valet av datum nu...

Ikväll ska det i lite roliga additiv på olika ställen för o se om jag kan få bukt med diverse små problem.

Jag har också gjort en snabb kalkyl som jag tror stämmer hyfsat, o den ser ut såhär:


Kostnader hittills för Jeepen.

Inköp bil 2500kr
Batteri 636kr
Rep-satser till 4 bromsok 354kr
bromsrör bakaxel 200kr
2 torkarblad 100kr
Oljefilter 85kr
olja 10W-40 5L 249kr
Luftnipplar bromsok 4st 94kr
hjulbultar 20st 200kr
4st bättre begagnade fjädrar 0kr
100x50x3.4mm balk 4m till trösklar. 0kr?
Begagnad tank 1000kr
Låscylinder förardörr samt låskista baklucka 765kr
Brickor banjoskruv bromsnippel 108kr
Bar's Leaks kylartätning 179kr
Bar's Leaks styrservotätning 149kr


Totalt: 6619kr.

Förbrukningsmaterial utöver olja, samt verktyg som inte är bilspecifika tas ej upp i denna uträkning.

Hittills är det alltså en väldigt billig bil jag håller på med! Sen kommer det som sagts tidigare, troligen spåra ur ordentligt men det tar vi då lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
9 september 2019 · 4 628 Inlägg

Judgement Day is coming...

På Onsdag förmiddag, kl. 11:00 för att vara exakt, ska bilen få sin dom.
Jajamän, besiktningsdags!
Igår spenderades dagen med att tappa ur lite illaluktande växellådsolja, samt att ersätta denna motsvarande mängd Rislone Transmission Stop Slip & Leak Repair! (Puh! Långt produktnamn...)

Lådan är snällare nu men inte perfekt, vi får se om det behövs lite mil för att få fart på allt igen.
Oljan luktar som sagt inte supersmaskigt och gud vet när den är bytt senast...

Utöver det ska det nog monteras ett par extraljus jag har över, samt Biltemas fina reläsats för H4-lampor, så man får lite spänning till strålkastarna! Då jag åker hemifrån kl. 05:00 vill jag hemskt gärna se var fan jag åker :p

Så, jag återkommer med mer detaljer, kanske rent av bilder!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
9 september 2019 · 4 628 Inlägg

Jag har hittills bara tappat ur den mängd jag fyllt i med mirakel-oljan, så absolut kommer jag behöva göra ett större ingrepp om bilen överlever besiktningen...!
Det värsta är att Chrysler Corp. har ju en egen typ av olja för dessa vagnar. Hittills har jag hittat olja för 150kr/litern som billigast neutral
Så ett oljebyte kommer kosta rätt mycket pengar, 2 oljebyten kommer överstiga bilens värde med råge...
Nåja, time will tell!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

Idag är dagen...

Spenderade gårdagen med att installera ett par små extraljus jag fick över från bruksbilen.
Ser lite löjligt ut, men de lös helt ok faktiskt.
Monterade även klart reläsatsen från Biltema så halv- och helljus är nu helt ok med tanke på Halogen och kanske inte världens fräschaste reflektorer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d950b993cc3e3cf19eced64bf2cc5cb6.jpg

Bilen trivs bra i högre hastigheter likväl som i lägre, faktiskt! 100km/h känns riktigt stabilt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c09fd9fd589cc614d9592e31ecf3f493.jpg

Så nu står den på baksidan och väntar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c6893ec4ec9816e490964f672bd4752b.jpg


Ska ta in den på frukostrasten kl. 9 o justera lite grejer samt skruva fast lite saker som borde sitta fast.
Sen får vi se, kl. 11 smäller det! yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6189d5d9202956dcef0673ff38e68551.jpg

Låter bilden tala för sig själv...
Förutom 2 bultar som saknas till draganordningen och de obefintliga trösklarna gick hon igenom! big_smile

Jag är galet nöjd, det här visar att jag är på rätt väg i alla fall!
Nu blir det jaga bult och sen hämta balk till trösklarna o få dessa monterade, sen ombesiktning.

SEN! Sen börjar det roliga... cool

Jag ska även tillägga att besiktningspersonen var RIKTIGT noggrann o slog med sin lilla spetsiga hammare precis överallt där det kunde tänkas finnas rost, alla länkarmar osv (inte trösklarna då, då hade hammaren försvunnit big_smile ) och förutom nämnda ytterplåt såg allt riktigt bra ut! Det är fan imponerande för en bil som rullat i salt-bältet hela sitt liv och dessutom spenderat de sista 10 åren stillastående...

Vid senaste godkända besiktning hade bilen rullat 27284 mil. Nu har hon gått 27342 mil.
Så 58 mil på 10 år drygt, o ändå såpass bra skick! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

Montecarlo skrev:
Grattis, vad skönt att inget du inte redan visste dök upp!

Tack! Ja, trösklarna går ju som sagt inte att missa, men skönt att allt annat man gjort faktiskt har varit vettigt! smile

turbonova skrev:
Gött smile väntar med spänning hur projektet tar sig vidare nu då smile smile

Ja, jag har en bild i mitt inre om hur bilen kan tänkas komma att se ut... cool

Jag är dock lite inne på att första steget (förutom att få den besiktigad och helt godkänd, samt få på vinterdäck så småningom då), blir att jaga en annan fördelningslåda.
Den som sitter i är inte helt go i viscon o jag saknar ett 2wd-läge på bilen.

O andra sidan är ju automatlådan fortfarande inte 100% nöjd med tillvaron den heller så nog finns det saker att göra, allt... :p

Vi får se vilken väg bilen tar! Men den tog mig till Uppsala och hem igen i alla fall, i god komfort cool

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
13 september 2019 · 4 628 Inlägg

Stannade längs vägen och tog några beauty-shots på pärlan i Gästrike-skogen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ee3b4ad84757666d157018c59d732de2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-07f6dc45fd021a29b6b92033721e3fa6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-806571e7661ece8b6316d26e321e1e38.jpg

Jag märkte när jag körde hem bilen att den drog jääääkligt mycket soppa. 26 mil t.or landade på ca 40l förbrukat bränsle, i låg fart. Jag misstänker att jag har ett läckage nånstans men jag är lite oklar på var nånstans. Ska masa mig in under bilen ikväll o kolla om jag ser något uppenbart. Såg fläckar under när jag stannade o tankade i hembyn, men jag kunde för mitt liv inte se varifrån eller att det droppade då neutral

Nåja, det får vi väl se så småningom... cool

I eftermiddag ska jag förhoppningsvis hämta trösklar! Eller ja, balkar. Men ändå... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
14 september 2019 · 4 628 Inlägg

Balkar hämtade!

Fick 6m prima 100x50x4mm fyrkantsbalk av en bekant (Tackar ödmjukast, Herr Lindgren! big_smile)
Så nu har jag rikligt med material att tillverka stöddiga trösklar av cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-da1ad7e46e6ee2db2d3ce680191f2757.jpg

Har även varit ute o kört lite mer med pärlan, nu verkar bränsleförbrukningen ha lugnat ner sig igen...

Åkte ner till svärfar o lät bilen få njuta av friheten på landet cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d0201784871a772e0607296b1996383e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e0e1a1e064160e58870fa4b0959e68af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f678d45aa64e4cc616421296f4e0b1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc07342cc121472e6080c4a824912f97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7bab792aae7c9ef395fdbc7af02fd4f8.jpg

Har även införskaffat lite verktyg för att kapa bort det gamla samt anpassa det nya, och svärfars pinnsvets borde klara av den uppgiften, fast jag kanske behöver gå en kurs i hur jag använder den först lol

Jag har ju 2 månader på mig men vill nog gärna ha detta klart innan jag får körförbud på bilen igen, så bara tiden finns kommer det bli mer gjort på bilen och därmed lite nya uppdateringar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
1 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Long time no hear...

Livet har varit lagom upptaget med i stort sett precis allt utom Jeep-skruvande, så därför har det inte hänt mycket här.
Jag har pysslat med lite småsaker dock, framför allt har jag tätat om allt i bakluckan samt diskat skyltbelysningen.

Jag ledsnade på att det rann vatten ur bakluckan så fort det kom mer än 5 droppar regn, så jag backade ner bilen i garaget o rev isär ett o annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fbbf29fc64c77bb25a01d256acba158a.jpg

För att få bort den däringa hållaren där regskylt o annat sitter så är det 4st små skruvar på baksidan. Dessa sitter med 1st mutter vardera, av fingängad sort. Sen är själva pinnbulten idragen i plastdelen där reg-skylten sitter, med grövre gäng. Gissa var det släppte nånstans...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f7335962ba67217c0ec1da88d6cf780.jpg

Det dolde sig en del rostblåsor bakom denna del, antagligen är det sånt i kombination med en synnerligen trött tätning runt den som gjort att det runnit in vatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e1f8d55b7df66925143b97981a0c8fd3.jpg

Resten av bakluckan är i ungefär samma skick så det spelar egentligen mindre roll...
Den är ju tydligen bytt någon gång eftersom den är omlackad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-474ad93b8dcedf29dfd1a721a55e4606.jpg

Gjorde även i ordning min skyltbelysning, den var otroligt ofräsch eftersom den är helt öppen på ovansidan...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-685a71242f4c51e6dc509590e6112663.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b1ca2c110a5f7a06c76d7857aaf047e2.jpg

Blev en viss skillnad efter en omgång med diskborste o Yes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-006be91c1eb8223cc577ef3f84e49155.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f59e1acf21a173ef97f7f4baf3eba147.jpg

Tätningarna gick inte att rädda, de var både trasiga och tok-platta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4a2562dde69951cda1ae92b0ecd86992.jpg

Det enda jag hittade hemma var tätningslist för fönster, men det får duga. Så småningom ska jag ändå jaga en ny baklucka...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-253f283f818134c4b398d4e13e0d0028.jpg

Kontakterna ser för tääskiga ut men det är ett senare problem, det lyser i alla fall och det gör mig nöjd för stunden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8ea8beb79fd6c0ea5b7267f8e467ede4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d4e91498a0d3af82dfacb923857e87a.jpg

Jag fick även hitta på en egen lösning för att få reg-skylten att sluta slamra, då den endast kan sitta med antingen 2st skruvar i överkant, eller 2st i underkant. Bakluckan är gjord för en USA-skylt vilket jag ju inte har, tyvärr.
Men min lösning fungerar och nu lyser lamporna dessutom betydligt bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ec32431d8008706eca6d615c7d98eeb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1b4a7357f81bd8689c5a4d26f57799ba.jpg

De här bilarna ska ha en liten "krok" som bakrutetorkaren lägger sig i, när den är i sitt viloläge.
Den kroken var borta på denna lucka, det enda som fanns var ett hål... Min lösning blev en bult genom hålet från insidan (jättelätt att komma åt.... not...) och sen kupolmutter på utsidan, med en gummitätning mot luckan.
Ser iaf lite bättre ut, och ytterligare en plats mindre där vatten kan komma in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c440c7d7c92acd4f777675460b352f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9e57f84365dad09a2bc49b3d6e734332.jpg

Har även haft ett irriterande fenomen med att någonting skramlar metalliskt i bagageutrymmet till och från men det hittade jag inte på...

Efter detta tog jag en sväng till jobbet med bilen.
Väl där passade vi faktiskt på att fylla upp AC-systemet med gas och spårmedel, systemet var inte helt tomt när vi kopplade på utrustningen!

Kan säga att det kom snöflingor ur systemet när vi fyllt det, och 4 isbjörnar flyttade in i bilen för det var så svalt o skönt lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6dac2c35a7d46c6351fe344bb87711a4.jpg


Däremot blev det nog lite mindre gas kvar i systemet på hemvägen...
Kompressorn verkar inte vara helt kurant roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fd267c3c983412d9d834f2b6f5f63824.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-115b0cf79f6f5db70ae266715ae35329.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a85cb226a91c29a93cbb94108be6c479.jpg

Har nog sammanlagt kört bilen en bit över 100 mil nu i alla fall!

När jag var på jobbet så passade jag o kollegan på att jämföra våra bilar och även testköra varandras!
Hans -98a har ju friskare växellåda och med ljuddämparen bortplockad har den även ett lite manligare ljud... cool

Jag tror den stackars Polon på bilden känner sig lite smått hotad... lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a5bb32146915920d8959b6911df0358f.jpg

Jag har även passat på att koppla in och grov-justera TV-kabeln från växellådan till gasspjället, och nu verkar faktiskt växellådan vara lite snällare, i alla fall tills 3an ska i, då slirar den ner på 1an och sen smäller den i 3an.
Jag har läst på lite om dessa 44RE växellådor och tydligen stegar den ner till 1an samtidigt som den lägger i 3an, om det sker i fel ordning känns det som om växellådan slirar men i själva verket går den ner en växel istället för att växla upp.

Det kan förklara ett o annat om hur min kära Heep beter sig. Det ska även gå att justera detta, från utsidan av växellådan. Det, i kombination med ett nytt filter o ny olja hoppas jag kan göra att lådan lever ett tag till i alla fall. Kommer troligen justera in de främre banden så den slirar mindre, för att minska slitaget på redan trötta delar...

Så ligger landet just nu!
Måste få ork o ta tag i trösklarna nu, jag har dessutom fått erbjudande att använda en bekants verkstad o hålla till i, men den ligger 12 mil hemifrån så jag får se hur jag gör...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
21 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

.. Jag lever...
Det har däremot hänt fruktansvärt lite sedan sist.
Dels på grund av det OTROLIGT PISSIGA höstvädret!
Men också på grund av svikande hälsa.

Jag har däremot införskaffat lite grejer till bilen, samt åtgärdat några "fel".

Det kommer inom kort en uppdatering med lite bilder, bara jag får återhämta krafterna lite.

Men ville baral låta mina följare här på Gorg veta att projektet på intet sätt är klart eller avbrutet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
23 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Så.

Dags för en liten statusrapport.
Som nyligen nämnts har det inte hänt sådär överdrivet mycket på sistone, av olika orsaker.

Men en av de saker jag gjorde var att titta förbi Jeep-nasaren på arbetsorten, igen.
Denna gång inspekterade de dragkroken för att se om den ska bytas som en garanti-åtgärd från Chrysler Corp. !

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e8a73d4659a45fd7656ab7d3964d9e92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c6ef36a762a898e4fdb22c8d78e7b43b.jpg


Tydligen ska det monteras original dragkrokar på de bilar som har eftermarknads, och bilar utan drag ska få ett monterat. Detta som ett led i krocksäkerheten då plast-tanken är det som tar smällen annars, vid en kollision bakifrån.

Jag väntar fortfarande på svar därifrån, kanske får åka förbi dem imorrn och fråga om de fått något svar...
Men imponerande att en teknisk återkallning fortfarande är aktiv på en bilmodell som lanserades 1993! Det ska Chrysler ha poäng för tongue

Under tiden skruvade jag i 2st skruvar, de som saknades från det befintliga draget, och besiktigade bilen en gång till. En tvåa släckt, en kvar...

När jag ändå hade bilen på lyften och pillade med draget passade jag på att pilla bort gummikåpan på bakaxelklumpen för att kolla om där fanns någon olja.
Detta var vad jag fann...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d475700a42ba73a8cecc1ca39a4cd92.jpg

Tror inte det är vad som ska vara där i... yikes

Hittade även på det som skramlat ibland på vissa varvtal, det visade sig vara en avgasupphängning som gått sönder.
Löstes galant med ett utskrotat genomslagsgummi och några självborrande skruvar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ef78c8349afd643f619957d6ae01b95d.jpg

Man får väl vara lite påhittig när det ska vara billigt... cool

Jag lät bilen stå på jobbet över natten och inhandlade lite bakaxelolja från min hovleverantör Biltema.
Bilen har ju diffbroms i bakaxeln och ska ha en svindyr LSD-olja, typ 75W-140.
Jag köpte två flaskor "Transmissionsolja Limited Slip 80W-90" o tänkte att det kan väl fan inte vara sämre än det som är i axeln nu.
Om jag hade vetat tidigare hur rätt jag hade!

Så här mysigt såg det ut när jag lättade på kåpan till bakdiffen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2245142d10f3d57fec1731bf6bf914ae.jpg

No bueno... neutral

Vidare inspektion visade bland annat att det fanns spår efter åtminstone 3 olika sorters silikon, så kåpan har varit av förr, helt klart.
Allt på insidan var täckt med ljusgrå gegga, och på vissa ställen var det till och med rostigt! Ett bra tecken på att bilen stått med fukt i bakaxeln under lååååång tid. 10 år närmare bestämt... roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb3f198182fdf78779278cabbc22e067.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-33525994553d6b39ca508bd5c889b57c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e989b25c02647470954183d9c5ac0997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c553a2982134fa39efd62b31ea0b33a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2db36b25320f94fbaa4e2bc76903c77b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ff7dbf6bd999ab630e5c7b30c991347f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fa8f38470a2a4b506cfe50763a1fabac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6bc083097286d11a94b4c50bb5de408e.jpg

Jag öste på med så mycket brake cleaner jag hade tillgängligt o gjorde så rent jag kunde.
Sen skrapade jag rent både klumpen och kåpan, applicerade nytt silicon, dit med kåpan. Momentdrog t.om skruvarna minsann!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-27d19c00e7457f869d4ea18b3a5398a6.jpg

Sen i med ca 1.6l olja (tills det rinner ut ur hålet igen).

Resultat? Bakaxeln låter fortfarande sjukt illa, men jag sänkte förbrukningen med 1dl milen! Har nog gått både trögt o illa i den där bakaxeln... hmm

Tog en ny kik på AC-kompressorn förresten, den har jag numer döpt till Hulken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3bb01130c31db45cfd8e6cb07b4a075c.jpg

Tror den är särdeles slut. Nåja, vårens bekymmer, allt annat verkar vara tätt!

Sen kördes bilen hem utan bekymmer. Påföljande dag, som var en lördag, var jag och svågern ute o körde bilen lite. När jag stannade och tankade på vägen hem märkte jag att bilen med nöd och näppe startade! Hum.
Körde raka vägen hem och ställde bilen i garaget.
Kom ner dagen efter. Klick, klick, klick sa startmotorn.
Suck...

Mätte batteriet, inga fel där. När bilen gick rapporterade den 14v laddning.
Hum.

Bilen fick stå en vecka, passade på att ladda batteriet bara för att, men den ville inte mer för det.
Fick för mig att kolla jordpunkter. Från minuspolen på batteriet går en kort men grov jord som sitter direkt i innerskärmen, ca 20cm ifrån batteriet. Den såg bra ut. Batteripolen och min frånskiljare var det inte heller några problem med.

I bakkant på bägge topparna går det varsin jordfläta som går upp till undersidan på torpedväggen. Tog bort, gjorde rent, monterade tillbaks.

Startade bilen sen? Självklart... Var det felet? Högst oklart...

Hur som, för några dagar sedan svängde jag iväg några mil hemifrån och införskaffade 4st tämligen begagnade vinterdäck, Cooper Discovery dubbade.
Inte världens bästa men för 400kr är det klart godkänt, och de är garanterat bättre än de som sitter på!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c3062b93597f0972c9ddaed1f7ac49d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae1b5d4c321cb5423c7eeb156cbb4e88.jpg

Har även införskaffat inte mindre än 2st filter till växellådan.
Det första är ett Mopar original. Kostade 108kr på Jeep...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-26c33310ce1037eb634ac28d9795999b.jpg

Packningen till tråget gick på 550kr... No bueno.
Meca hade ett kit med filter OCH packning för 150kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fd32d2ecf58a24283c1fa660c3a59bd7.jpg

Planen ser därför ut som följande;
Imorgon Torsdag ska jag ta Jeepen de 13 milen till mitt jobb för att där skifta till vinterdäcken.

Om tid ork lust och pengar finnes köper jag sen 5-6l olja på Biltema och byter olja samt monterar Meca-filtret i lådan.
Sen kör jag en stund med bilen, o sen byter jag till en bättre olja och Mopar original-filtret.

Jag hade egentligen velat spola ur hela systemet men dels har jag lite för lite pengar för att ha råd med 15l olja, dels är jag inte säker på att det verkligen VERKLIGEN blir bättre än att göra som jag tänker göra nu.

Vi får se! Som vanligt kommer kameran vara med och dokumentera, jag hoppas på underverk men är smärtsamt medveten om att byte av växellåda (och bakaxel...) troligen är nödvändigt i framtiden.

Helgens äventyr då? Om vädret håller ska svågern och jag se till att få dit mina "trösklar" så bilen kan besiktigas! När det väl är klart kommer jag finlira lite med dem för att göra det till en snygg installation, men i första skedet ska bilen bara bli besiktigad och godkänd...

Så! Nu har ni en liten uppdatering på läget i alla fall! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Jag kröp till korset och tog en bättre olja direkt istället för att chansa på Biltemas variant...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c3160f0574c09c430c5ed354e232cd41.jpg

Fick ett snällt pris på oljan. Förvisso dyrare än Biltemas men gissningsvis RÄTT mycket bättre.
Denna är specad just för ATF+4 Chrysler, Biltemas olja påstås passa allt utom min fritös.

Ikväll ska det så hända. Får väl se hur mycket spån/guld det är i tråget då... roll

Kommer en rapport senare!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
25 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Equium skrev:
Hur gick det? smile

Svar kommer inom kort! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
25 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Fredag!

Dagen efter Torsdag.
Torsdag, som var dagen då saker skulle ske.

Och saker skedde! Det tog tid. Lång tid. Blod svett och tårar sprutade.
Invektiven haglade i luften.

Nä, riktigt så mycket drama var det faktiskt inte...
Men tid tog det! Mest för att det var många som ville göra saker samtidigt på samma plats, och svensk som man är fogar man in sig i kön... roll

Hur som, en kort sammanfattning av kvällen ser ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4d434524ee955cecca0455bab3310553.jpg

Den längre varianten följer här:

Jag började hobbykvällen med att köra bilen någorlunda varm, sen hängdes den upp på lyften och alla hjul skruvades av.
Med det gjort lättade jag på tråget och tömde ur växellådsoljan.
Luktade inte alls lika illa nu som när jag tog ur sist för att få plats med Rislone-tillsatsen... roll
Men bultarna som håller tråget satt så löst så jag kunde lossa dem med fingrarna... Tur i oturen att inte lådan läckt ur allt sitt innehåll och gått torr! yikes

Med tråget bortplockat mötte följande syn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2e2f2af7fa2ecdf9fef9df5ad7fa2e11.jpg

Inte direkt superfräscht...
Tråget såg också rätt omysigt ut, och magneten var rätt fylld med gegga, gissningsvis material från lamellerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-78b09a9d76e9b5158952a0ec473db37d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2f0679887f391010656b6c3413f14c45.jpg

Tack o lov var där inga spår av metall överhuvudtaget! Varken i botten på tråget eller på magneten.

Sen fick bilen stå och rinna av sig det värsta medan jag spenderade en stund med att kränga av mina gamla torrspruckna sommardäck och montera på nästan lika gamla dubbade vinterdäck istället lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9ecc012d400d6a8f2eeb2d4f84ece67a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d60c90ae40cbed76795000aa29c7a064.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-37fa3e5e75a8e2a6ef766ac47c5733ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-141ebefb7b9c24cee68edb713121b699.jpg

Jag är långt ifrån perfektionist (Nähe!? Med DEN bilen!?!? lol) men mina däck SKA vara balanserade till 0. Ingen obalans är acceptabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-04ffb20be2cd2312ffdd8d7867c36b88.jpg

Med den biten klart tog jag mig an min växellåda igen.
Jag plockade ner solenoiden och tryckgivaren, samt inspekterade fjädern för 3-4 växlingen.
Såg inte för snyggt ut direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4ab26a913082e434bfd02c12330f20aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e4df4235fe455fc150a51f114ba6eb74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a357227bfcf05b0f615c834339d1e238.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9c236243c6dcbed1c9e018aa8f5a038e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b2ee3d04eb035cdab0e4ac62560cee92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-759a24c50b330522a174f2bd1401c057.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e7fcf024706e8bd928043a0280000c2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b2941033a3a6de5440d2e4e43a9712c2.jpg

Allt tvättades så noggrant jag hade ork till och monterades sedan ihop.
Det har jag dock inga bilder på.

Vad blev då resultatet av allt detta?
Det första blev att bilen nu låter ännu mer inuti, gamla dubbdäck är aldrig tysta...
MEN! Jag har även fått tillbaks min tredje växel! big_smile

Jag kan köra i stadstrafik utan att motorn rusar eller lådan frivarvar! Yeyyyy!

Den är dock inte perfekt. Om jag stannar med spaken i läge D och sen kör iväg igen så STARTAR den på 3an istället... Hmmmm
Lägger jag i neutral när jag står still, och sen tillbaks till D växlar den mer eller mindre som den ska.
Återstår att se vad detta beror på, men det blev ändå en betydligt trevligare bil att köra!

Jag behöver gissningsvis byta ut solenoid och trycksensor, men steg 1 är att kolla om jag har några felkoder lagrade i växellådan.

Men på det stora hela anser jag detta vara ett framsteg! Känns betydligt mer som en riktig bil nu smile

Idag ska jag ta in bilen igen och kontrollera att jag fortfarande har olja i bakaxeln och vad min glykol har för fryspunkt.
Imorrn blir det troligen kapa trösklar och svetsa balkar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
25 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Polarens Caprice 77 starta på 2 an ,byte modulatorn sen funka den fint igen.

Ja, det är säkerligen något sånt som spökar även på denna låda.
Det är ju i allt väsentligt en A500/727 Torqueflite fast med en 4e växel adderad bakpå, lockup på turbinen och elektroniskt kontrollerad.

Så grundkonstruktionen är både beprövad och pålitlig.

Hur som så bådar det ju gott att det går o få hyfsad snurr på den! Att den driver starkt på alla växlar utan att slira är ju något som gör mig glad smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
26 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Idag har saker hänt igen!
Vi är inte klara och det blir kanske inte så snyggt. Men hållbart, det blir det. Utan tvekan...
Kommer bilder på spektaklet när vi är klara, vilket borde vara imorgon tongue

Senast redigerat av Cuefa (26 oktober 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang