Mycket fin Volvo 744:a som ska bevaras i nuvarande skick och fräschas till en aning. Kanske försöka få tag på en del udda tillbehör, only time will tell :)
Stort tack till Pierre för tipset tidigare i tråden om att kolla om spridarna drog tjuvluft, för att det gjorde de verkligen!
Spridarna sitter ju i toppen på denna motorn istället för insuget som på t.ex F motorerna. Vilket gör att de utsätts för betydande värme, som i de längre loppet betyder att de hårdnar och tätar inte alls som de borde. Och det är det som har hänt här antagligen. Jag lät bilen stå på tomgång i runt 20min innan så att spridarfötterna skulle släppa enklare från toppen. Här fick jag även vara riktigt försiktig så att smuts inte kom in i hålet när jag drog ur spridarna. Spridarna^^ Fötterna^^
Här kommer lite bilder på dem gamla packningarna, lika hårda som bakelit och kan nog med säkerhet säga att det drog tjuvluft ifrån dem, eller vad tror ni?
Efter att ha rengjort spridarna, fötterna och runt hålen med försiktighet så satte jag på nya packningar på fötterna och spridarna, de nya packningarna köpte jag hos Mekonomen. Ihopsatt och klart! Nu när jag går igenom bilderna så ser det ut som att jag bara gjorde de 2 första men tro mig, jag gjorde alla 4.
Efter en snabb uppstart så märkte man direkt att bilen gick mycket mjukare och hade mycket lägre tomgång. Men tomgången var inte normal utan den låg närmre 1000 i varv.
Tänkte då ställa tändningen då det är det enda jag inte kollat. Var osäker på om det gick att ställa tändningen på toppmonterad fördelare men hittade 2 skruvar som höll justeringen så testade. Enligt stroboskopet så låg tändningen på 8 grader vilket är 4 grader för lite, då tändningen ska vara 12 +-2. Justerade fördelaren tills det var 12 men då gick den hackigt så justerade ner den till 10 och då gick den som bäst! Nu går bilen helt perfekt! Stabil tomgång på 800varv och bilen går jämnt och mjukt vid körning Är riktigt glad över att jag lyckats få den att gå bra tillslut, känns riktigt kul då det som stoppar mig från att besiktiga bilen just nu är egentligen bara lite lampor som ska bytas ut
Klistret på bakskärmen är nu borta, satt rejält. Vatten och avfettning funkade inte riktigt. Men fick tips om Label Off som Biltema säljer, skulle tydligen vara riktigt bra... Och det var det verkligen!
Då jag fick med nytt oljefilter när jag köpte bilen så tänkte jag göra ett oljebyte. Var på Biltema och köpte olja och luftfilter. Tändkablar, tändstift, rotor och fördelare bytte förra ägaren precis innan jag köpte den i försök till att få den att gå bättre. Bosch kablar och fördelare även NGK stift så behövde inte byta något i tändväg då det är kvalitet och har bara har gått 2-3 mil.
Gamla luftfiltret hade några år på nacken men nu sitter det ett nytt och fräscht i.
Gamla oljan och filter borta^^ Gjorde rent plastskyddet innan jag satte tillbaka det
Nytt filter och ny olja.
Senast redigerat av Grunden1700 (12 december 2019)
Blev byte utav lampa till en sidoblinkers och skyltbelysningen bak då de inte funkade. Och det var det som var kvar inför besiktning som är uppenbart, vad besiktningen faktiskt säger om bilen vet jag inte men ska försöka boka tid tills nästa vecka
Utöver det så blev det även lite gjort i insidan utav bilen, lampan till växelväljaren bytte jag ut så att det faktiskt går att se vilken som är vart någonstans. Har inte riktigt vant mig än vid automat och vart driven och backen är även fast allt bara är i en linje så blir lättare nu när jag kan se det iallafall.
Tog ut stereon som satt i bilen. Har gått igenom all dokumentation som hängde med bilen och även skrivna lappar som legat lite här och var men inget resultat när det gällde koden till den och den verkar även ha dött? Den startar inte längre och är helt död vad jag än gör, så tog ut den. Kommer köra med något lite modernare tills jag hittar en fungerande original. Väntar på ett ISO-kablage bara sedan så åker den nya in. Mer än detta blir det inte nu
Besiktningen Bilen var inne på besiktning i måndags förra veckan och här är resultatet Inte illa, stått sedan 2012 och med någorlunda minimal ansträngning så fick den bara en tvåa. CO halten var för hög, 9.8 Inte så konstigt direkt när bilen inte varit brukad på så lång tid.
Ska bruka bilen nu tills körförbudet träder in och sen tanka etanol även byta olja och in på besiktning igen, fick även tips om att kolla EGRen och flamfällan så att inget utav dem är igentäppta. Så det ska jag ta och göra också.
Utöver det så har bilen gått mycket bra och har inte haft något problem alls när jag och farsan varit ute och kört med den, ligger mjukt och stabilt på vägen och går som en klocka.. eller ja, så bra en B230 kan gå iallafall. Dock något hög bränsleförbrukning runt 1,6-1,8 men är ju en automat ändå.
Övrigt Skaffade mig även en nyckelring så det blir lite svårare att tappa bort den ensamma nyckeln. Lite tidsenligt och så står det Motoria på bakrutan också så passar riktigt bra
Sen så kom ISO-kablaget jag beställde så nya stereon blev insatt. Lyser tyvärr starkt blått, men kör med avstängt ljus på den. Aux och CD så jag är riktigt nöjd även fast det inte riktigt passar in. Blir väl att få tag på något mer original i framtiden eller bara något som passar in lite bättre men detta får funka sålänge.
I fredags förra veckan på morgonen så skulle farsan ta bilen till sitt jobb där vi senare under dagen skulle testa olika saker för att få ner avgasvärdet då det finns en CO-mätare där. Men kom aldrig så långt, utan bilen vägrade istället att starta. Testade lite saker snabbt men hann ju såklart inte mycket mer då vi båda var tvungna att åka.
Senare under dagen när jag kommit hem så började jag att felsöka, alla lampor och sådant funkade men bilen drog inte på starten. Började först med att mäta batteriet och det låg på 12volt så då fall misstanken såklart på startmotorn direkt. Testade med att tjuvkoppla startmotorn men den var helt död och bankade även på den men inget hände. Mätte sedan upp pluskabeln och jorden till startmotorn och det var inget fel på nån av dem heller. Då var startmotorn helt enkelt paj då, kul
Byte utav startmotorn Ny startmotor var inte svårt att få tag på och kostade mig bara 150kr.
Byta startmotor uppifrån går ju jättebra på F motorn och hade nog gått bra här också om jag plockat bort lite saker först såsom vakuumbälgen och dess hållare då det sitter precis ovanför själva startmotorn, men ville helst slippa det. Så blev att hissa upp bilen och ta det underifrån. Vilket nu i slutändan visade sig vara ganska så jobbigt.
Hade även en kompis med mig som fotade så blev så att jag kom med på några utav bilderna Bredvid mitt huvud på bilden så ser man insuget där som går riktigt långt ner och sitter riktigt dumt till.
Blir inte mycket bilder underifrån så ska försöka förklara så bra som möjligt men här är en på den trasiga startmotorn iallafall.
Startmotorn sitter ju med 2 bultar och den nedre var inga problem att komma åt och skruva på men när det gällde den övre så gick det inte att komma på med varken blocknyckel eller lednyckel. Detta är nog på grund utav slitna kuddar till motorn och växellådan som gör att allt lutar lite mera bakåt än vanligt har märkt av det när jag har monterat av fördelarlocket innan vilket var sjukt bökigt. Hylsa gick på övre bulten på startmotorn men man kom inte åt att skruva med spärrskaftet med vanlig förlängare då det var sjukt tajt mellan växellådan med länkaget och torpedtunneln. Så min lösning var då detta Med denna^^ så hamnade man precis där det öppnade upp sig och kunde skruva utan problem Startmotorn var snabbt avplockad efter detta. Här är då den mycket bättre beg startmotorn som åkte på. Nya startmotorn hamnade på plats fort och det funkade, nu gick motorn runt på starten iallafall. Något som dock har uppstått är att den ibland inte drar på starten när man vrider till läge 3 med nyckeln, har kollat över alla kontakter till startmotorn och hittar inget som felar. Har dock haft ett liknande problem med en annan 740 jag haft och då började det med att nyckeln inte fjädrade tillbaka när man vrider på starten. Och det är ett liknande glapp i denna, så att byta tändningslåset blir det nog också. Eller få tag på en hel låssats så att man slipper ha flera nycklar.
Blev ett ganska långt inlägg men hoppas det går bra ändå Har tills den 9/2 på mig att få fixat CO värdet, så ni kan förvänta er en till uppdatering innan dess.
zzr9409209 skrev: Är det inte "tändplattan" bakom rattlåset som är paj? Det är ju inte själva låset/nyckeln som som gör att nyckeln inte fjädrar tillbaka!
Vet inte hur det funkar eller riktigt ser ut där bakom. Har alltid trott att det varit själva tändningslåset som haft fjäderfunktionen i sig. Om det bara är en platta så blir det ju mycket smidigare. Tack för infon
Fick löst problemet med att den inte alltid startar. Kollade lite mer på kablarna till startmotorn och följde signal kabeln en liten bit och märkte att höljet hade skavts av och koppartrådarna hade fjätrat upp sig lite, skarvade om kabeln och såg till så att den inte låg och skav. Och det löste glappet Gamla startmotorn som satt på var ändå totaldöd, bästa gissningen jag kan göra utan att plocka isär den är att kolen är slut eller någon linning som gått av, så bra att den blev bytt ändå. Som tur var så var det ingen dålig tändplatta, men tack för tipsen ändå
Nu var det dags att klura ut hur jag skulle få ner CO värdet till besiktningen. Började först med att göra ett nytt oljebyte, det kanske inte hjälper emot COn men bilen har stått länge så vill få bort så mycket koks som möjligt. Sedan så tog jag ut tändstiften och rengjorde såg även till så att gapet stämde.
Kan inte så mycket om K-Jetronic sprutet så fick använda mig utav internet och en gammal Bosch manual. Tog ett tag men fick tillslut reda på vart justerskruven sitter till COn. Skruven sitter mellan vakuumbälgen och bränsletrycksregulatorn där slangarna går ifrån till spridarna. Är en 3mm insexskruv.
Hängde sedan på avgasmätaren och justerade sakta ner det till en något godkänd nivå. När COn började närma sig 1 så märkte man att bilen gick alldeles för snålt så fick bli 2.
När jag var iväg på min praktik i Göteborg så åkte farsan och besiktigade bilen åt mig. Och förvånad blev både jag,farsan och besiktningsmannen Nu är bilen godkänd i nästan 2 år till Nu kan jag äntligen börja fokusera på andra saker jag vill få gjort med bilen
En hemsida hade nedsatt pris på gasdämpare till 744 och då de som sitter på bilen är totalslut så beställde jag hem ett par. Fick vänta ett tag på bättre väder men nu var det äntligen torrt ute så satte igång att byta.
Här är de gamla antagligen original, hade gjort sitt efter 32år Här är de nya. De krokas fast i ena änden och sitter med clips i andra, smörjde krokarna innan så att det skulle glida i enklare.
Och sådär, nu slipper jag ha med ett spett i bilen för att hålla upp luckan när saker ska lastas in. Fick även igång lampan som finns i skuffen när jag fick luckan i huvudet
Fick tag på dessa för ett tag sedan. Två pennfack, ett till den mörkare röda inredningen som sitter i 760 och en till den ljusare röda inredning i 740. Städade ur bilen snabbt så tänkte även passa på att montera. Flyttade över mattan till det jag tänkte montera.
Eftersom jag inte ville sätta fast det med skruv i den fina sprickfria brädan som det sitter när det monteras original. Så tog jag och använde dubbelhäftande tejp. Var lite osäker på om det skulle se konstigt ut med ett mellanrum mellan pennfacket och brädan men tejpen var mycket tunnare än förväntat, och det såg helt okej ut
Var även tvungen att komplettera med... en Volvo penna såklart!