Minigrisen (TGB 413)

Renovering och förbättring av en Suzuki SJ413 dvs. göra den värdig namnet Kultingen (Son till RG32 Galten och TP21 Suggan).
  • 38 Följare
  • 19 716 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 16:28
Minigrisen
16 december 2020 · 57 Inlägg

sydstatare skrev:
Kul att följa detta. Vanlig men ovanlig bil. Skulle me vilja ha en projekt bil som inte e så stor. O finns lite delar till.

Följer me spänning.

Det är verkligen en rolig och enkel bil att börja med. Minimalt med inredning och komplicerade lösningar.

Bob-Miller
16 december 2020 · 1 158 Inlägg

Finns de inte nya tankar,där e de mkt jobb sparat,skit kan ju va hopplöst o bli av med...hade hellere haft en ren ny tank än blank fin huv,,,men de ju jag de,hehe

Minigrisen
17 december 2020 · 57 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Finns de inte nya tankar,där e de mkt jobb sparat,skit kan ju va hopplöst o bli av med...hade hellere haft en ren ny tank än blank fin huv,,,men de ju jag de,hehe

Tanken är det inget fel på. Anledningen att jag plockar ner den är för att det är en del rostlagning i karossen runt påfyllningsröret. Vill undvika ett Hiroshima inne i garaget.

sydstatare
17 december 2020 · 860 Inlägg

Minigrisen skrev:

sydstatare skrev:
Kul att följa detta. Vanlig men ovanlig bil. Skulle me vilja ha en projekt bil som inte e så stor. O finns lite delar till.

Följer me spänning.

Det är verkligen en rolig och enkel bil att börja med. Minimalt med inredning och komplicerade lösningar.

Ja precis. Har bara renoverat "vanliga" bilar. O nu amerikanare.

Är väl därför ja gillar att renovera mopeder o traktorer. Inte så mycket kaross o sket. Hehe

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Bob-Miller
17 december 2020 · 1 158 Inlägg

Minigrisen skrev:

Bob-Miller skrev:

Tanken är det inget fel på. Anledningen att jag plockar ner den är för att det är en del rostlagning i karossen runt påfyllningsröret. Vill undvika ett Hiroshima inne i garaget.

OK,,bra de....

Minigrisen
17 december 2020 · 57 Inlägg

Målat ramen idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-787e99325ca68e8ed3c3bd2da7058422.jpg

Minigrisen
21 december 2020 · 57 Inlägg

Ursäkta dålig frekvens på uppdateringar. Jul närmar sig och har en hel del annat som behöver fixas. Så det kommer tyvärr inte bli mycket till uppdateringar förens efter trettonhelgen.

God jul och gott nytt på er!

Minigrisen
9 januari · 57 Inlägg

Hej

Då var jag igång igen efter jul- och nyårsfirande samt två veckor i fjällen.

Började med att riva ner tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-c31550be031f332f0d7145f16cc42716.jpg

Tvättade därefter bort många års bensinkladd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-fc06f7ed21c47d9816bc82c259d919b9.jpg

Riktigt fint blev det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-51e2dceb5399572603cf9066a98fac87.jpg

Nu ska rostlagning påbörjas. Återkommer med fler bilder.

Senast redigerat av Minigrisen (9 januari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 januari · 3 147 Inlägg

spännande! Har väntat på fortsättningen smile
Kul när det räcker att göra rent för att det ska bli fint igen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
stingray-ragge
10 januari · 1 297 Inlägg

Denna har jag missat!
Kul projekt 👍

Minigrisen
11 januari · 57 Inlägg

Tog bort gamla fästena för skärmbreddarna. Och tur var väl det. Rosten har börjat smyga sig på där. Hade inte varit kul och lackat om hela bilen för att sedan få detta att krypa vidare ut på skärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-1efffffe9e7d2877d717b2d64a90fc3d.jpg

Även kapat bort de dåliga partierna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-fe1c5739cfe55a782183e47aab9ec57d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-56e003ebe99992b68ae030b5fce5bec8.jpg

Mitt största bekymmer just nu är hur jag ska göra med skärmbreddare. Tanken var att bygga egna i RG32-stuk. Inte säker på att det kommer bli bra. Vill gärna ha allt sådant klart innan bilen lackas om. Får fortsätta fundera och kanske bygga några prototyper...

Minigrisen
12 januari · 57 Inlägg

Hej

Som jag skrev i förra tråden är skrämbreddare största frågetecknet just nu. MEN, så sprang jag på dessa på ebay. Beställda och ska bli kul och se hur de passar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-c3cf22e02ac91de6643583fd3b989dc1.jpg

12 januari · 3 147 Inlägg

Det där blir väl hel-rätt det!
Ser ut som typ Bushwhackers, de passar på vilken terrängbil som helst 👍🏼

Minigrisen
12 januari · 57 Inlägg

Cuefa skrev:
Det där blir väl hel-rätt det!
Ser ut som typ Bushwhackers, de passar på vilken terrängbil som helst 👍🏼

Får hoppas på det. Man köper ju alltid grisen i säcken på ebay....

Minigrisen
tisdag 08:56 · 57 Inlägg

Hej

En liten uppdatering. Även fast det inte hänt så mycket här i tråden ligger jag inte på latsidan. Rostlagar för fulla muggar. Just nu håller jag på med det sista i golvet. Sedan ska allt på karossen rostskyddsgrundas och spacklas.

Ska man lägga ny asfaltsmatta på golvet tycker ni?

Senast redigerat av Minigrisen (tisdag 08:57)

tisdag 09:35 · 3 147 Inlägg

Minigrisen skrev:
Hej

En liten uppdatering. Även fast det inte hänt så mycket här i tråden ligger jag inte på latsidan. Rostlagar för fulla muggar. Just nu håller jag på med det sista i golvet. Sedan ska allt på karossen rostskyddsgrundas och spacklas.

Det skadar väl inte? Nånting som inte binder fukt bara. Bedliner vore väl det bästa, så kan du bara spola ur bilen med högtryckstvätten sen ^^

Minigrisen
tisdag 09:44 · 57 Inlägg

Cuefa skrev:

Minigrisen skrev:
Hej

Det skadar väl inte? Nånting som inte binder fukt bara. Bedliner vore väl det bästa, så kan du bara spola ur bilen med högtryckstvätten sen ^^

Jag funderar om all ytrost på golvet berott just på asfaltsmattorna som suttit där. Fukt har krypit in under och sedan blivit instängd där. Kanske bättre att skippa dem?

tisdag 09:50 · 3 147 Inlägg

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:

Minigrisen skrev:
Hej

Jag funderar om all ytrost på golvet berott just på asfaltsmattorna som suttit där. Fukt har krypit in under och sedan blivit instängd där. Kanske bättre att skippa dem?

I så fall - absolut! Då vill du hellre ha något som är garanterat tätt, alternativ bara färg.
Men någon form av isolering kan ju vara trevlig ändå... kan nog bli lagom mycket konservburks-känsla i den där annars 🙈

Trekmeister
tisdag 14:05 · 265 Inlägg

Minigrisen skrev:

Gå på med ett tjockt lager body kanske? Tänker mig (helt utan empirisk eller vetenskaplig grund) att det inte kan krypa in fukt under det på samma sätt.

MrHyde
tisdag 21:00 · 6 Inlägg

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:

Minigrisen skrev:
Hej

Spännande tråd, roliga bilar dom där! rätt så stryktåliga också. smile

Angående asfaltsmatta så säger jag som Cuefa, bedliner definitivt. Bedliner använder jänkarna på sina offroad-byggen och är helt vättentätt. Ett plus är väl också att du får bra fäste i golvet med skorna på bedlinern(slippa halka runt som man gör ibland på en lös gummimatta, typ).
Sett flera offroad-byggen som använd bedliner på både skärmar och kofångare på grund av dess slitstarka och tåliga yta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt