Tjena! Lyckades till slut att få tag i en nästan likadan bil som min första bil. En svart og900s T16. Men en trött sådan. Rost i princip överallt. Just nu står bilen på mitt jobb då jag jobbar som fordonslärare på en gymnasieskola. Bilen ska fixas till så den blir körbar och besiktigad sen får finishen vänta tills mitt eget garage är byggt. (Bygglov är inlämnat och godkänt, 100kvm lekstuga 😈 )
Framtidsplanerna har man ju en 1000 stycken i huvudet. Så det får komma efterhand, man hinner ju ändra sig mer än en gång 😅
Steg 1 är att svetsa upp all rost.
Inte högsta finishen på lagningen av länkarmsinfästningen. Men den tiden får läggas på skärmarna istället 😅
Bwonka skrev: Det var en trött länkarmsinfästning det där men lagningen blev ju kanon!
Följer detta projektet, spännande att se vart det landar!
Ja det var det verkligen. Tackar!
Hjulhuset höger bak blir nästa då det är helt slut. Infästningen till momentstaget existerar ej 😅 men hitta en väl plockad 900 på skroten, så har kapat av alla skärmar på den och hela hjulhuset som behövdes i betydligt bättre skick. Kommer några bilder på det i veckan troligtvis 🔩🔧
Idag fick en av mina elever lära sig använda polermaskinen. Vad passar inte bättre då än en huv som är duktigt matt och sliten. Blev ju en hyfsad förbättring 😅
Köpte ett par fälgar idag, alltid något. 16" borbet. Behöver lite kärlek men kan nog se rätt bra ut när dem väl sitter på plats. Vi får se helt enkelt.
Hallå igen. Bilen fick stå på vänt ett tag. Eleverna har haft annat att göra och jag också ( en sambo som är trött på ett bo i renovering 😅 )
Men nu har det hänt lite. Bakaxeln är demonterad. Beställde precis nya bussningar och allt där till så den kan komma i skick. Axeln ska lämnas på blästring så den blir lite roligare att jobba med. Började kapa i det som en gång kallades hjulhus och stötdämpar-infästning. Har kapat av allt detta från en bil på skroten i betydligt bättre skick, så ska nog få ordning på detta med.
Köpte mig samtidigt en jätte fin og9-3 SE inredning i halvskinn med turbo-loggan i ryggen som är tanken att det ska moddas i. Kommer bilder framåt på den.
Lite nytt igen. Axeln lämnades på blästring med diverse kringutrustning. Lite grundfärg lades på en del av grejerna idag. Fick hem alla bussningar idag från speedparts, renoveringskit till oken samt nya skivor. Detta kommer bli finaste delen på bilen😂 ska jobba vidare med rostlagningen någon timme i veckan är tanken. Ha de gott så länge.
Dag för några "små" uppdateringar. Axeln är hyffsat klar. Nya bussningar monterade. Hjullager fick det också bli då dem inte såg så roliga ut när men väl kika närmre. För tillfället det finaste på hela bilen 😅 men men många bäckar små. Axel fick också monteras på bilen innan rostlagningen är klar pga bilen måste ut ifrån verkstaden då det snart är dags för storstädning innan sommarlovet.
Huvudcylindern till kopplingen renoverades också då pedalen en dag fastnade i botten när vi skulle flytta bilen. Sen skulle eleverna få demontera slavcylindern också för renovering. Men när vi då börja på jobbet så såg jag att den har fastnat i expanderat läge (som att kopplingspedalen är nere) någon som råkat ut för detta? Försökte lite försiktigt att trycka ihopa den med ett spett men den har satt sig ordentligt 🤔 (OBS jag som knyckla till höljet på urtrampningslagret vid försök att få ihop cylindern)
Himla skumt med slavcylindern. Vet att en kompis hade strul med sitt urtrampningslager på en gammal Saab 90, men det var länge sedan.. minns inte vad problemet var. Minns iallafall att det krävdes ett specialverktyg för att få loss grejerna. Inte så att något sådant hade underlättat?
Vet att det finns ett verktyg som man trycker in tryckplattan med för att frilägga slavcylindern om den har rasat. Men något annat vet jag inte. Får se om mer våld hjälper 😅
Mrsaab99turbo skrev: Såg nu att den hade fastnat i expanderat läge. Prova att skriva loss både koppling och slavcyndern. Du måste dock ta bort kylaren, locket till primärväxeln sedan ”propellern” på axeln som går in i svänghjulet. Skruva dit en M8 skruv med en bit kedja för att dra i och dra ut axeln. Vill minnas att axelmakter fixerad med en spännring så det är lite motstånd innan det släpper. Förmodligen avlagringar/grader mellan packningar och kolv/cylinder i slavcylindern. Många år sedan jag gjorde detta senast så kan ha fel i något moment. Har du typ Haynesbok med bilder så är det säkert tydligare än min beskrivning😀
Ska fortsätta på fredag med eleverna. Axeln är släppt. Dock har jag ej plockat kylaren. Ska väll gå precis att få ut kopplingen utan att plocka kylaren. Men vi får se hur det går. Kommer ny uppdatering då 😅 tackar för hjälpen
Trekmeister skrev: Skulle nästan gissa att dina elever gjort samma fel som jag gjorde en gång...
Med fjädern redan intryckt så trampar man en gång eller två för mycket på kopplingspedalen. Det som händer då är att kolven i slavcylindern går för långt ut och omedelbart sätter sig på sniskan och effektivt låser fast sig.
Jag löste det med bågfil och mycket svordomar. Givetvis var det en sprillans ny slavcylinder som fick bli söndersågad. Hände självklart när allt var klart och jag bara skulle plocka ur mellanlägget i fjädern.
Det lät ju mindre roligt. Vi får se på fredag vad utgången blir 🙄