Tyckte det var dags att göra sig av med BMW'n och köpa något riktigt istället. Efter många om och men, velande fram och tillbaka, slog jag till på denna härliga R33 GTS-T!
Detta är då som nämnt en -94 R33 GTS-T med en oöppnad RB25DET och original drivlina. Däremot är en del runtom motorn gjort såsom ett LinkECU G4, KKK K29 turbo, Precision 1000cc, Greddy plenuminsug med mera. Full spec hittar ni på bilens sida, som jag kommer uppdatera vartefter saker byts ut.
Mitt primära mål är att få ihop något som kan leverera pålitliga 600hk på hjulen och tänkte passa på att försöka få ihop det nu över vintern när pengar fortfarande finns och den ändå inte körs.
Bilens exteriör är inte den vackraste med tanke på originalstötfångare och ganska taskig lack. Detta ska självklart också ändras på under tidens gång!
-------------------------------------------
Här är lite bilder jag har hittills:
-------------------------------------------
Vad jag hittills tänkt göra på bilen, samt vad som måste göras då är följande:
- Laga elhiss på förarsidan - Rostlaga bakskärm och fjäderbenstorn - Byta ut fram- och bakstöt samt vinge (Redan beställt och kommer i vinter) - Smidda kolvar och stakar - Nya vev- och ramlager - ARP i topp samt botten - Porta topp - Nya ventilfjädrar - Ev. Nya ventiler? - Om nya ventiler, fräsa ventilsäten - Hona block - Plana topp & ev. block - Uppgradera oljepump - Större kammar - Större bromsar runtom
Kommer givetvis fler grejer med tidens gång, framförallt extradelar för att få ihop allt. Men detta är de sakerna jag vill ha gjort, sen får vi se om jag tar allt i mål eller om jag stannar av halvvägs och nöjer mig med det
Demontering som står på agendan just nu. Iochmed att jag precis köpt bilen och dessutom helt utan dokumentation ska det bli spännande att se vad som är gjort och hur den mår.
Blev inte många timmar idag då jag haft fullt upp med att snickra ihop en arbetsbänk till garaget..
Börjar med att tömma oljan. En del metallrester på pluggens magnet men inget jag oroar mig stort över. Oljan var i övrigt mycket fin.
Var lite kluven kring i vilken ordning jag ska ta isär motorn så slutade med att jag rev hela avgassidan till att börja med. Detta med hemmasnickrat grenrör gick inte hem helt hos mig. Irriterande när det är byggt så bultarna tar i..
Efter lite småpill fick jag ur grenrör och kunde gå över till insugssidan. Kom inte längre än till fuel-railen innan jag tröttnade för dagen.
Räknar med att det kommer ta lite tid att få ur motorn med tanke på att jag aldrig rört en RB innan detta. Men är en god bit på vägen iallafall.
Kylarvätska som någon valt att ta direkt från kranen.. tur det inte fortsatte köras med då det kom centimetertjocka klumpar av okänd substans. Får bli att rensa ur hela systemet på rester..
Insuget var en historia att montera ur. Nästan varje bult satt helt oåtkomlig och iochmed att tryckröret in till gasspjället sitter svetsat fick jag inte loss det heller. Löste sig med lite tålamod och våld. tyvärr inga bilder på detta nu.
Såhär ser det ut just nu. Bara småpill kvar mer eller mindre.
Måste lossa växellåda, tändspolar, vatten- och servopump samt generator sen är väl det mesta klart. Lite knacksensorer och andra kablar så borde det kunna bli ett lyfr. Får se om jag hinner få ur allt i helgen
Då var det värsta gjort. Ska åka och hämta ett motorstativ imorgon så det blir lättare att genomföra de lite djupare ingreppen.
Det som står härnäst på listan blir att skicka iväg topp och block till vettig firma på bearbetning. Vill nog få det färdigt innan några nya grejer beställs hem så jag vet att motorn är i skick för vad den ska få genomgå i framtiden
Någon som kanske har tips på bra företag i södra sverige? Preliminärt har jag inriktat mig på autogruppen, men har strax över 3 timmar enkel resa så likvärdiga tips tas gärna emot
Rikard_Persson skrev: Kul att se fler R33 projekt! Rekommenderar starkt att du uppgraderar oljepumpen också när du ändå har motorn nere. Jag monterade Spool imports pumpdrev i min förra R33. Dessa är smidda och har splines-drivning så de spricker inte efter att du kört på varvstopp ett tag
Jävligt kul att få genomföra ett! Har kikat runt lite på diverse pumpar. Till en början var jag helt inställd på att köra Nitto. Fick sedan råd om att istället välja en N1 och efter det var det någon som nämnde spool splines. Så tror det blir det istället. Verkar fungera minst lika bra till bättre pengar. Har absolut med det i tankarna
Då är toppen och kammarna av. Inte en skråma någonstans vilket jag är tacksam för. Hade kunnat tänka till lite innan jag tog väck kanremmen att jag inte skulle få loss kamdreven utan mutterdragare men det löste sig tillslut
Nu ska bultar och muttrar märkas upp så jag kan lägga dem åt sidan så ska jag försöka få iväg toppen på bearbetning till nästa vecka så rensar jag blocket under tiden.
Blocket verkar vara i gott skick än sålänge. Fick höra att en kolv skulle fått en skada efter ett tryckrörshaveri men de såg fina ut allihop. Däremot en rejäl repa på 5ans cylinder så får hålla tummarna att det går att få bort utan större ingrepp.
Pga jobbet har jag inte fått möjlighet att röra bilen på flera veckor. Lyckades äntligen klämma in någon timme idag så fick iallafall ur kolvar + stakar och rengjorde lite.
Lyckligtvis var cylindrarna fina. Lite slitage men inget allvarligt. Veven får vänta då jag inte får av remhjulet utan mutterknack. Ändå lite imponerad över att jag gjort detta för första gången, dessutom HELT utan elektriska redskap. Men nu tog flytet slut så förhoppningsvis kan grabbarna på japtuning ta hand om den biten.
Kan med ganska stark säkerhet lista ut den nya specen som blir på motorn. Lägger den i nästa inlägg. Har bestämt mig för att förbereda allt själv, demontera, tvätta ur och sortera bultar för att sedan låta japtuning knacka ihop de nya grejerna iochmed att de har de verktygen som behövs och då kan göra det i ett svep. Sjukt taggad till våren
Stolen är bara att kasta. Provade slå på tändningen och den verkar inte funka som den ska då den fortfarande är igång när jag tagit ur nyckeln. Motorn är ju ur så förhoppningsvis beror det på detta. Men i värsta fall har de varit och gnagt på kablarna med. Skoj!
Fick iallafall allt nedplockat i påsar och lådor så vi kan bygga ihop motorn nu. Anticimex kommer imorgon så får hoppas mössen stryker med direkt.
Nu har motorn landat nere hos japtuning som ska få göra grovjobbet så vet vi att allt blir rätt gjort.
Där kommer allt göras iordning vad gäller kolvar/stakar, lager, bultar, pumpar och allt runtom som krävs för att nå effektmålet.
Under tiden jag väntar på detta ska bilen till att börja med saneras från mössen och sedan snyggas till. Just nu är prio 1 att få igång elhissen på förarsidan sedan är det bara att vänta in det nya kjolpaketet så skickas bilen iväg på lack och rostlagning. Ser ljust ut
Nu har det gått en tid utan att det hänt mycket. Jag var helt ovetandes om att det tydligen var ARP-torka i hela världen så vi har inte kunnat få ihop motorn än. Verkar däremot som att det börja närma sig och att jag kan få hem den inom någon vecka nu.
Kjolpaketet jag beställde har ju som salt på såret blivit försenat det också och beräknas komma lagom till resten av grejerna kommer. Blir med andra ord ett par jävligt intensiva helger framöver istället för att kunna dra ut på det över vintern som jag hade tänkt. Men sånt är livet ibland.
Passade på att slipa ner insuget för ny färg. Har kört på grundlack nu så det kommer fler bilder senare. Tanken är att köra svart på alla komponenter.
Då ska 3’e lagret få torka sen är insuget klart! Finishen blev väl sådär men sen är det ingen utställningsbil heller. För att inte ha superkoll på lackering så är jag rätt nöjd
Nu är det temposkifte som gäller. Tycker projektet stått stilla alldeles för länge så nu blir det hårt och diciplinerat skruvande till bilen går.
Blev lite dyrare än förväntat men det glömmer man lätt när man har den i händerna.
Härnäst är det koppling som ska monteras sen är det bara att lyfta i den och skicka på resten.
Vad har gjorts på motorn? Wiseco kolvar + eagle stakar Xtreme koppling Nitto oljepump Nitto hylsa Arp i topp och botten Acl ram och överfall Planing av topp Toppdeckning Honing Stressborrning Mira fräsning + slipning Polerad och balanserad vev Målning och lite övrigt småpill
Nu missar jag säkert massor men ni förstår säkert vad som ingår i form av bearbetning. Kommer uppdatera bilens sida inom kort med officiella listor så ni ser exakt vad som är gjort.
Som många vet så lider ju dessa motorer av problem när det kommer till oljan. Speciellt när man kör uppgraderad pump. Men iochmed att jag sällan tänker på sånt så glömde jag helt bort att det behöver åtgärdas. Som tur är lyckades jag få tag i en kille uppe i Falköping som själv tillverkat adaptrar för oljedränering så lyckades få händerna på en sådan. Problemet löst!
Först knackar jag ur pluggen för att komma åt insidan av toppen
Provmontering av adaptern. Sedan får man borra nya hål i toppen för att kunna skruva fast den och dra ner slang till tråget.
För er som inte har koll på varför man gör detta så är det för att förhindra att toppen fylls med olja till den nivån att sumpen går torr. Viktigt, viktigt.
Provade på insug och turbo för att se hur det ser ut med nylackade prylar. Ser faktiskt rätt okej ut om ni frågar mig
Detta kan vara det mest obehagliga jag gjort. Inte nog med att det är första gången jag borrar nya hål och gör nya gängar så gör jag det på en nybyggd RB25(???)
Efter mycket youtube så kom jag fram till att klisterduk och borrmaskin är det enda vettiga sättet för att få dit adaptern. Det blev ju inget CNC-resultat men jag fick till det iallafall!
Slutresultatet
Från AN-kopplingen kommer jag dra en slang ner till ett T-kors i turboreturen till att börja med. Inte helt optimalt iochmed att det kan störa flödet men med tanke på att tråget precis monterats med packningsmassa så väljer jag att vänta med att borra nya anslutningar
Idag har det varit så fullt upp i garaget att jag inte ens hunnit ta bilder.
Motorn har vi hunnit montera klart och tro fan att den STARTADE DIREKT! Vilken jävla känsla
Allt är rätt kopplat och fungerar precis som det ska. Vi överdrev lite med olja i cylindrarna så garaget rökfylldes helt och det tog en stund innan motorn gick rent. Det gjorde däremot att man såg direkt att packningen till turbon var dålig så den får jag byta.
Slangen till turbons oljematning hade också gett vika så det sprutade olja ur den. Med tanke på grenrörets konstruktion så får jag riva i stort sett hela avgassidan för att byta den.
Bara glada miner
Första starten. Gick inte superbra då oljan förmodligen dränkte stiften. Men efter att vi gick den gå en stund så var det som att motorn aldrig rörts
Andra försöket
Vad är kvar att göra nu?
Ja, först och främst får jag riva av grenröret och byta turbopackning samt oljeslang. Sen ska elfläkten kopplas in och tydligen har jag lyckats kröka röret till oljestickan så en sån får jag försöka hitta. T-kors till dräneringen från toppen så är motorn klar!
Sen har vi exteriören. Beställde nytt kjolpaket som borde anlända närsomhelst. Så dessa ska provmonteras när de kommer och sedan direkt in på lack. Under tiden polerar jag upp bilen och lyktorna och ger den en rejäl rekond. Sen är den redo för sommaren!