2753
Sök

Släpvagnen löser säkring för bilens bakljus

7 Inlägg
22 november 2021
Trådstartare
#1
Hej
När jag ansluter släpvagnskontakten funkar allt som det ska. Efter en stund går säkringen för bakljusen. Exakt när är oklart.

Alla lampor är fungerande på både släpvagn och bil och gör det dom ska.

Hur kan jag felsöka på detta? Det måste väl vara tal om en kortslutning snarare än jordfel? Ska jag mäta så det inte är överslag mellan polerna i kontakten på släpet?

Utan släpvagn kan jag byta säkringen utan att den går men så fort släpvagnen har varit påkopplad är säkringen kass.

Tacksam för svar
Senast redigerat av kennta (22 november 2021)

Volvo v70 classic -00

* Voff voff *
10 423 Inlägg
22 november 2021
#2
Mät om du har kortslutning mot jord på stiftet för släpets positionsljus.

Och kanske passa på att öppna kontakten, har varit med om att det lossnat inne i den och så kortsluter det där inne.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 124 Inlägg
22 november 2021
#3
Brådhis skrev:
Mät om du har kortslutning mot jord på stiftet för släpets positionsljus.
.
Det ÄR kortslutning om man OHM mäter poler i kontakten. Då mäter man rakt igenom glödlamporna till jord.


Hur stark är säkringen som går?
Och, är den bara för bilens bakljus, allt parkeringsljus eller bara ena sidan?

Ofta är höger och vänster säkrade för sig i bilar och dragkontakten (7pols)  har två poler för positionsljus. En för höger o vänster, men ofta har släpvagnar byglat däremellan. 
Försvinner då ena polen får tex vänster krets ta hela vagnens ljus  och då kan säkringen gå helt naturligt pga överbelastning.

Men att också kolla i både bilens och vagnens kontakt efter problem är en bra början.

* Voff voff *
10 423 Inlägg
22 november 2021
#4
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Mät om du har kortslutning mot jord på stiftet för släpets positionsljus.
.
Det ÄR kortslutning om man OHM mäter poler i kontakten. Då mäter man rakt igenom glödlamporna till jord.


Hur stark är säkringen som går?
Och, är den bara för bilens bakljus, allt parkeringsljus eller bara ena sidan?

Ofta är höger och vänster säkrade för sig i bilar och dragkontakten (7pols)  har två poler för positionsljus. En för höger o vänster, men ofta har släpvagnar byglat däremellan. 
Försvinner då ena polen får tex vänster krets ta hela vagnens ljus  och då kan säkringen gå helt naturligt pga överbelastning.

Men att också kolla i både bilens och vagnens kontakt efter problem är en bra början.
För all del... En lampa är en form av kortslutning. Dock har den ett visst motstånd till skillnad från direkt kortslutning mot jord...

Eller så plockar man bara ur lampan när man mäter. Har man då kortslutning mot jord på plusmatningen så är det en bra ledtråd i felsökningen tycker iaf jag...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
23 november 2021
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Mät om du har kortslutning mot jord på stiftet för släpets positionsljus.
.
Det ÄR kortslutning om man OHM mäter poler i kontakten. Då mäter man rakt igenom glödlamporna till jord.


Hur stark är säkringen som går?
Och, är den bara för bilens bakljus, allt parkeringsljus eller bara ena sidan?

Ofta är höger och vänster säkrade för sig i bilar och dragkontakten (7pols)  har två poler för positionsljus. En för höger o vänster, men ofta har släpvagnar byglat däremellan. 
Försvinner då ena polen får tex vänster krets ta hela vagnens ljus  och då kan säkringen gå helt naturligt pga överbelastning.

Men att också kolla i både bilens och vagnens kontakt efter problem är en bra början.
Dessa är det som går;
23    Left front/rear parking lights, left tail light, license plate lights    10a

24    Right front/rear parking lights, right tail light    10a

Jag tänker att 10a ändå är en del.... Även om ena polen försvinner borde säkringen klara det?

Volvo v70 classic -00

7 Inlägg
23 november 2021
Trådstartare
#6
Om jag plockar ur alla lampor ur släpvagnen å sen sätter i en efter en borde jag väl komma närmare kortslutningen?

Men jag måste köpa mer säkringar innan fortsättning kan följa...
Senast redigerat av kennta (23 november 2021)

Volvo v70 classic -00

3 124 Inlägg
23 november 2021
#7
10A per sida är mer än väl.
Och båda smäller.

Då är det ju väldigt Sannolikt fel i vagnen.  Men ofta är det byglat mellan dom båda positionsljuspolerna i släp.
Så felet på vagnen KAN alltså vara tex i höger bak, trots att även vänster säkring blåser i bilen.  Bara ett tips.

Ta ur alla lampor och mät som sagt.

* Voff voff *
10 423 Inlägg
23 november 2021
#8
kennta skrev:
Om jag plockar ur alla lampor ur släpvagnen å sen sätter i en efter en borde jag väl komma närmare kortslutningen?

Men jag måste köpa mer säkringar innan fortsättning kan följa...
Felsök inte med säkringar, felsök med multimetern. smile Säkrare, billigare och bättre.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
13 Inlägg
23 november 2021
#9
Multimetern är din vän i bilvärlden, precis som Google är i datorvärlden. Lär dig använda båda!


Sök