28 mars 2023
Trådstartare
Hallå där.
Min Volvo 745 vill inte fungera som den ska. Så länge jag gasar så går den bra. Men när jag står på tomgång så blir varvtalet ibland för lågt. Problemet är att står jag på tomgång och till exempel tar fläkten från 0 till max så går varvtalet hastigt ner nästan så den dör och sen upp igen. Samma sak om jag sätter igång helljuset. Står jag still och trycker på bromsen så går varvtalet ner lite också. Det har hänt flera gånger att jag till exempel stannar vid en rondell och bilen bara dör för att varvtalet går ner för mycket. Så jag måste vara lite på gasen hela tiden. När bilen dör så går den inte att starta direkt igen utan bara snurrar utan att tända. Då måste jag vänta cirka 5-10 minuter innan jag försöker igen och då går det direkt. Enligt felsökning/felsignaler så är det inget som är fel. Men uppenbarligen är det ju något fel.
Jag tror att det är dålig jordning nånstans. Tändfördelaren kanske? Men vet inte var alla jordpunkter sitter. Jordkabeln på batteriet har jag iallafall fixat upp så den är i bra skick.
Några tips? Tacksam för svar.