Jag skjuter ut några forum inlägg nu för att ni skall få koll på allt som hänt och vad jag är i processen. Mycket som har hänt så har varit upptagen och ej prioriterat att lägga ut.
Fick i stötdämparna för några veckor sedan. Original hade jag Volvos sport chassie med nivomat bak. Dessa
BC Racing BR series (7kg mm fram / 5kg mm bak) är faktiskt mjukare och bekvämare på den mjukaste inställningen än vad det var innan. Samtidigt om man ställer upp rebounden så blir coiloversen mycket hårdare och stabilare än original. Nu kör den mycket mer som en ny bil gör i svängar, båt känslan har försvunnit! Har även installerat Evo 4-6 3D Camber / Caster topplagring som ni kan se på första bilden nedan. Skall plocka av stötdämparna igen, göra rent dem samt justera höjd samt caster inför hjulinställningen.
Fick plocka ner inredningen i bagaget för att komma åt de två muttrarna för att plocka av stötdämparna bak. Race som fan, tror faktiskt jag åker jag till Nürburgring såhär. Låter fruktansvärt mycket när man plockade bort mattorna och dämpmaterialet. Väger nog totalt 5-10kg och bilen gick från att ha helt ok ljudbuller nivåer inne i kupén till att låta fruktansvärt mycket. Inte värt det i en vanlig bil överhuvudtaget, nu vet vi.
På sista bilden här så fick jag på Hardrace stagen från evo 1-3, Camber och Toe. Tyvärr är camber staget allt för kort. Desto längre stag ju mindre camber. I sitt kortaste format är staget 21,5cm medans original är ca 26cm. Detta betyder att jag just nu har raggar stuk på bakvagnen. Ser bedrövligt ut.
Det positiva är att jag kontaktade Hardrace och snackade med dem. De skickar två uppsättningar utav mittenpartiet utav stagen. ena uppsättningen är 4cm längre andra är 6cm längre. Detta får såklart jag betala för. Men de hjälper mig och löser problemet, mycket mailkontakt och tid från deras sida för att lösa mitt problem som inte genererar några nämnvärda pengar för dem så jag uppskattar det jätte mycket.
Detta är exakt så jag ville att mitt projekt skulle vara, allt lär inte passa 100% perfekt. Men vad passar perfekt och vad behövs modifieras? Nu vet vi lite mer, camberstaget är för kort från evo 1-3 och behöver bli ca 4-5 cm längre. Toe staget verkar fungera exakt så som det skall dock.
Vill någon köpa ett camberstag som passar så kontakta hardrace och be om att få evo 1-3 infästningar med en mittenportion som är 180mm. De har sparat min information i deras system. Iom att staget blir näst intill exakt lika långa som orginal samt att du kan förlänga staget totalt 4 cm till så får du mindre camber när du sänker bilen.