Volkswagen Golf Variant Turbo

Projekttråd
  • 10 Följare
  • 2 284 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2023
Fr3dd3OlSSoN
6 maj 2023 · 356 Inlägg

Tänkte försöka göra en projekttråd på min Golf.

Det hela började med att jag skulle sälja min Volkswagen Transporter 2012 som inte kom till användning som det var tänkt, kör motocross på fritiden så jag kände då att jag behövde skåpbil och jag hade massa planer för den bilen... När det knappt blev någon motocrosskörning så behövde jag hitta en annan bil som jag kände att jag ville ha istället, det landade i en Golf Variant Turbo från 2002, en bil jag kände att här kan jag kanske återuppleva lite gamla minnen från min gröna GTI som finns här på garaget.
Då var jag typ 19-20 år, bodde hemma och kunde lägga nästan varenda intjänad krona på bilen.
Idag 30 år, bor i hus med familj och måste lägga varenda intjänad krona på det istället, så vi får väl se hur det går med bilbyggandet, hehe...

Här är bilen precis inhandlad och vi är på väg hem från Stockholm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-9b9864886b2f949342493a721d24f4ec.jpg


Fälgar blev högst prioriterat, lyckades få tag på ett par BBS Speedline, det är en originalfälg till Audi (osäker på modell) 19x8,5 ET48 med bultmönster 5/112, men bilen har ju 5/100... Det löstes med fyra omvandlingsspacers/konverteringspacers. 20mm 5/100 till 5/112.

Här är fälgarna monterade tillsammans med Continental SportContact7 225/35-19

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-fbe10dd1ed5040de20d0db0d663d1328.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-28f1f7b28fc3a1d193543811428a5d59.jpg



Framtidsplaner

Exteriör:
Några idéer, andra planer!
Coilovers med ställbara topplagringar fram då det kommer behövas lite camber för att kunna sänka.
25th Anniversary frontspoiler & tröskelbreddare, bak ska undersökas, vet ej vad som passar med tanke på dragkorken och ja, den ska sitta kvar!
Toning av rutor.
Rear wiper delete.
Lackering på flera ställen där det behövs.
Längs vägen kommer det dyka upp fler saker!

Interiör:
Här finns det mycket idéer, återstå att se vad som händer.

Stereo:
Här finns en solklar plan!
Huvudenhet: Kenwood BT92
Framsystem: DLS UP36i kommer drivas av ett DLS P40 med aktiv delning mellan midbas & mellanregister/diskant.
Sub: Soundstream RW12 som kommer drivas på monosteg obviously vet inte exakt setup ännu.

Motor:
Här finns två tankar...

Tanke 1
Luftfilter
Turbo-back avgas
+ lite till
Steg 3 BSR skulle ge ungefär 215hk

Tanke 2
Luftfilter
K04-turbo
Turbo-back avgas
FMIC
+ lite till
STM mjukvara skulle ge ca 265hk

Detta tål att tänkas på!


Under tidens gång kommer vissa andra uppfräschningar ske!

Senast redigerat av Fr3dd3OlSSoN (6 maj 2023)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
8 maj 2023 · 1 366 Inlägg

Detta ska följas :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Fr3dd3OlSSoN
27 maj 2023 · 356 Inlägg

Avgassystem

Jag har nu haft lite tid att tänka igenom mina alternativ med motorsetup...
Jag har en K04 turbo liggandes sen tidigare bil, en Audi A3 1,8ts med S3-recept kan man uttrycka det som. Den lämnade 270hk vid körning i bänk.
Så, turbon finns! Men inte allt annat som krävs för att nå någonstans mellan 250-300hk i dagsläget. MEN, det kommer eventuellt senare!

Nu lutar det i alla fall åt att bygga på det som redan sitter.
Så jag har i stort bestämt mig för att bygga ett eget rostfritt avgassystem.
3" Downpipe med 3" race-katalysator på V-band (ger möjligheten att åka de-cat och att det bytet ska vara enkelt).
2,5" Catback custom-byggt.

Idag sitter ljuddämpare och "utblås" dolt bakom stötfångare & spoiler, min plan i nuläget är det så får förbli.
På tidigare IV GTI (den gröna som finns bland mina gamla bilar) åkte jag 3" Downpipe jag tror den var från BSR och ett egenbyggt "cat-back" helt utan ljuddämpare, jag gillade ljudet från den. Tanken är alltså att testa bygga utan dämpare, det återstår att se om det monteras en i efterhand eller inte.


25th Anniversary

Dessutom är ett komplett 25th anniversary-kitt på väg hem inom snar framtid, en kompis som också just nu håller på med sin mk4 (vanlig GTI) står för den beställningen, där blir en bakspoiler över då varianten inte har samma som en vanlig, så om någon som läser detta söker en bakspoiler 25th anniversary med hål för utblås i ABS-plast tveka inte! Skriv så kan vi säkert komma överens om ett schysst pris!
Eftersom den spoilern inte passar så är planen i nuläget att köra en vanlig "nerlackning" av original bakspoiler.

För att få en idé om hur det kan komma att se ut framöver finns denna bild, tyvärr en A-traktor men ändå.
Där syns 25th anniversary tröskelbreddare samt nerlackad standard bakspoiler.
Notera att fälgarna är samma fast lackat centrum, mörkt grå... rätt snyggt ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-b362da28d43f7dd39e1b4c6ad9be6ac3.jpg

Takvinge kommer också på sikt, har inte ännu hittat någon som fallit riktigt i smaken.
Jag inser också när jag tittar på bilden ovan att lite mer sänkning runt om hade inte gjort skada.
Jag tänkte först bara sänka mer fram och låta bak vara. Jaja, vi får se vad som händer!

Oreggad Ruter Knekt
27 maj 2023 · 625 Inlägg

Tål att tänkas på med effekt, haft en std 1.8t passat -03 (awt) som kopplingen slirade vid fullgas efter chiptrim. Lätt att ta ut segern i förskott med att ha pulver i motorn, risk att lådan inte hakar på. Men du verkar ha koll på det där...

I övrigt suveränt kul bil. Golfen är nog mycket roligare. Breda däck är ett riktigt lyft i körkänslan med dessa.

Senast redigerat av Duvetdet (27 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Fr3dd3OlSSoN
30 maj 2023 · 356 Inlägg

Duvetdet skrev:
Tål att tänkas på med effekt, haft en std 1.8t passat -03 (awt) som kopplingen slirade vid fullgas efter chiptrim. Lätt att ta ut segern i förskott med att ha pulver i motorn, risk att lådan inte hakar på. Men du verkar ha koll på det där...

I övrigt suveränt kul bil. Golfen är nog mycket roligare. Breda däck är ett riktigt lyft i körkänslan med dessa.

Framförallt är golfen lättare & mindre, tror även det hjälper kopplingen på traven!

Jag hade tidigare en Audi A3 1,8ts som lämnade runt 260-270 hk.
Vad det gäller koppling satt egentligen bara en hårdare tryckplatta.
Växellådan ska inte vara några bekymmer med effekten, nuvarande låda är 5vxl A3an var 6vxl.
Jag råkar ha kvar tryckplattan med lamell samt K04-turbon. Så risken finns att bygget blir åt det hållet längre fram.

Till en början nu så ska 25th paketet på lack och sen monteras.
Coilovers med justerbara topplagringar skall inhandlas och monteras.
Sen börja kika lite på att bygga avgassystemet som jag skrivit om tidigare.

Oreggad Ruter Knekt
30 maj 2023 · 625 Inlägg

Kloka tankar. smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Fr3dd3OlSSoN
18 juli 2023 · 356 Inlägg

Nu var det ett tag sedan som jag uppdaterade här, men lite har hänt sedan sist!

Bakljus

Jag insåg för ett tag sedan att jag gärna vill ha de bakljus med vit blinkers istället för orange, tittade runt på diverse ”styling-ljus” men ingenting var i närheten av OEM med vita blinkers i mitt tycke.
Ett besök på bildelsbasen resulterade i beställning av två bakljus med vita blinkers, det stod att skicket var fint men när dem kom hem insåg jag att dem var ju helt nya!

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-641e6009dafc7abb6909133e42ec3189.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c53336311966e27b0f0c21c854e65a81.jpg
Personligen tycker jag de med vita blinkers ser betydligt fräschare ut!

Bromsar

Jag har inhandlat nya slitsade skivor och belägg runt om samt nya bromsok, funderade först på större bromsar från 25th-modellen. Men just nu nöjer jag mig med standard, bromsoken kommer lackas röda. Mer uppdatering om detta kommer.

Bilstereo

Utöver bakljus och bromsar så har jag beställt lite andra ljudprylar…

Framsystemet kommer fortfarande bestå av
DLS UP36i med aktiv delning mellan midbas och mellanregister/diskant.
Detta kommer drivas på ett DLS P44 där midbasarna då kommer gå på separata kanaler.

Subwoofer blir nu istället en DLS RCW10 som kommer drivas av ett DLS P10
Det kan hända att jag gillar DLS, men har man fastnat för ett märke så har man.

För er som är nyfikna så kommer det en mer ingående uppdatering kring mitt ljudbygge när det väl sätter fart.


I övrigt så kommer det en retrofit av farthållare, har även börjat kika på mätarhus, eller åtminstone utseendet i mätarhuset, annan bakgrund och nålar ifrån mk6/mk7.
Var ett tag inne på byta inredning, men det har jag lagt på is för stunden.

Det var allt för nu, men mer goa förbättringar kommer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang