Audi 100 Turbo lägger av?!

jaka54
24 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det här gäller min brors Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen) .
Detta hände för några dagar sedan...
Han körde på motorvägen från Märsta och ska köra av till Rosersberg...när plötsligt motorn lägger av (alla instrument lampor börjar lysa).
Han försöker starta  motorn igen (han har ju fart) genom att släppa kopplingen och motorn  startar men han måste högt motorvarv annars lägger den av. Genom att hålla högt motorvarv lyckas han hålla liv i motorn så han kommer hem. Väl hemkommen försöker han starta motorn igen men den tänder bara till och lägger sedan av! Detta startförsök görs flera gånger med samma resultat...motorn startar direkt men lägger sedan av.
Vad kan vara fel?
Vi har kollat så alla stift har gnista och vi har tagit bort bränslepumpen (Pierburg) och kollat att den funkar ( men hur bra?) samt kollat bränsle relät (alla tre kontakter är blanka och fina).
Jag lutar åt att det är bränslepumpen som inte kan ge tillräckligt med soppa!- Vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6f728e4bfdce9903dfa9ee957f33f960.jpg

Senast redigerat av jaka54 (24 maj 2023)

Jesper328
24 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Sitter det luftmassemätare eller luftmängdsmätare på dessa?
Det krävs däremot en defekt sådan eller ett enormt luftläckage för att bilen skall starta och lägga av direkt.

Bränslepumpen kan du ju kontrollera genom att lossa ingående slang till spridarbryggan och mäta flödet under en minut, sedan gångra med 60.
Gissar på att din pump bör flöda runt 150 liter/timma… observera att det är en ren gissning.
Du ser ju egentligen direkt på strålen om pumpen är kass eller ej.

Du kan även kolla returflödet.
Kan ju vara så att regulatorn är kass och inte orkar hålla emot något tryck.

Up the RA
jaka54
24 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Audi 100 83-91 har inte luftmassemätare eller luftmängdsmätare .
Bränslepumparna i de här gamla Audisarna ska lämna ca 100-110 lit/tim, men frågan är om den befintliga pumpen gör det. Jag testade pumpen genom att hålla den nere i en hink med vatten och koppla på 12V från ett MC batteri. Strålen från pumpen var ca 15cm hög. Frågan är om det räcker till?!
Vi märkte när vi tog isär slangarna till tankarmaturen i tanken att det fanns tryck eftersom soppa kom ut ur  returslangen.
Regulatorn? Menar du den bränsletrycksregulator som sitter strax ovanför bakaxeln?! Har för mig att den inte behövs. Den är bara där för att det ska gå snabbare att starta motorn (innan pumpen arbetet upp tryck  ,vilket är ca 6,5-7bar).

husseman
24 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hmm, testa bränslepump med vatten? Har aldrig hört talas om att nån gjort det, om inte pumpen va kass innan- så lär han ju inte bli piggare av det..-huu. Det där låter som det kommer gå åt helvete.- nåja lycka till.
mvh/husse

Cuefa Ain't no place like home...
25 maj 2023 · 4 628 Inlägg

När den väl startar, går den rent då eller går den ojämnt?
Jag lyckades få samma fenomen på en kundbil när jag bytte ventilkåpspackning, och inte insåg att den nya packningen hade ingjutna metallringar runt pinnbultarna. Något som inte gick väl ihop med original pinnbultar som hade en krage.
Resultatet blev luftläckage runt ventilkåpan, och det medförde att när jag väl fick motorn att starta var det full gas som gällde för att den skulle orka gå överhuvudtaget. Men den gick jämnt o fint...
Jag skulle gissa att någonstans har någonting ruttnat bort så det är luftläckage på insugssidan.
Luftvågen e ju sinnessjukt känslig för sånt på K-jet...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
25 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Svårt att säga om motorn går rent då den startar direkt och någon sekund  senare lägger av.
Varför jag testar att köra pumpen nedsänkt i vatten är att jag vill kolla att den verkligen pumpar och det gör den , sen att den mår dåligt av det spelar inte så stor roll då pumpen antagligen ska bytas ut ändå. Men en bränslepump är ju bara en elmotor  så att köra den i vatten spelar nog ingen roll för så gjorde man alltid när man skulle köra in elmotorer i miniracing bilar på början av sextiotalet.

clabbe14
25 maj 2023 · 76 Inlägg

Hade ett liknande problem på min S6 C4 för några år sedan. Tryckslangen på ena sidan av intercoolern hade helt enkelt släppt, och då gick den som en påse nötter.
Vet inte hur det ser ut på en C3, men tryckslangar från turbon lär det ju finnas.
/Hälsningar Claes

Senast redigerat av clabbe14 (25 maj 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
25 maj 2023 · 4 628 Inlägg

På C3orna är det ju inte ovanligt att intercoolern spricker, då de har in- och utgång på samma sida.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
25 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Ska kolla slangarna till turbon och intercoolern i morgon, men oavsett läckage där borde väll motorn gå en stund!? Nu lägger den av direkt efter att man startat den.

Cuefa Ain't no place like home...
25 maj 2023 · 4 628 Inlägg

jaka54 skrev:
Ska kolla slangarna till turbon och intercoolern i morgon, men oavsett läckage där borde väll motorn gå en stund!? Nu lägger den av direkt efter att man startat den.

Eftersom du påverkar luftvågens funktion så kan det mycket väl bli så att den dör direkt. Det är ju samma som att skruva av oljepåfyllningslocket.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
25 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Jo! Men när man skruvar av oljepåfyllnadslocket dör inte motorn direkt. I det här fallet dör motorn direkt!
Kom på att jag hade en bränsletrycksmanometer liggande sen när vi höll på och trasslade med att Brorsans bil inte gick att starta för några år sedan (då kom vi efter mycket om och men på att det var tändningslåset som strulade).
Ska testa med manometern i helgen!

jaka54
26 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Idag när vi provar pumpen (samma som satt i tidigare) genom att sätta ner den i tanken händer ingenting, pumpen går inte.
När jag mäter spänningen på kontakten in till pumpen visar spänningen 9.7V och när tändningsnyckeln vrids om sjunker spänningen till ca 8,7V.
Bränslerelät klickar till när man vrider om tändningsnyckeln men tydligen kommer inte 12V fram till bränslepumpen...

husseman
26 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hmm, eller så har bränslepumpen gjord för att pumpa bensin, blivit riktigt sur på att pumpa vatten.. o mår så dåligt att den vill bytas ut. Att mäta spänning på nåt som inte mår bra kan bli missledande. Ersätt pumpen med nåt som drar normal ström -typ en H7 lampa. Lyser den ok..så har du en halvkortispump. Det vill säja- pumpen drar ner din spänning pga. att den drar mkt. ström. Fast när ja läser detta en gång till så känns det, som du felsöker på konstigt vis. Ditt relä till pumpen bör ha 12v in.. har du inte 12v in på relät så lär du knappast få ut 12v.

nåja, -lycka till .
mvh/husse

jaka54
27 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Då har vi hittat felet! -Det var bränslerelät (215) ! Tog bort mitt bränslerelä fråm min Audi 100 2.0E  1989 och brorsans bil startade efter några sekunder och trycket fram till bränslefiltret var 6bar.
Allt frid och fröjd smile
PS!
Under tiden vi undersökte vad som eventuellt var fel upptäckte brorsan att den grova veckade slangen från aircoolern hade lossat och det var en glipa in till insuget...sånt gjorde inte saken bättre.

Apropå att mäta spänning fram till bränslepumpen så mätte jag naturligtvis på kontakten till  pumpen samtidigt som min bror vred om tändningsnyckeln och det då som det bara kom 8-9V. Men det var med felaktigt bränslerelä.
Nu gäller det att få tag på ett nytt relä...
Någon som vet var man kan få tag på ett sådant till en 32 år gammal Audi 100?

Senast redigerat av jaka54 (27 maj 2023)

jaka54
27 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ett litet tillägg!
Här ser ni bränsletrycket fram till bränslefiltret. Ca 6 bar när allt fungerar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-502e19f8cc62717d5fa20c4823059d56.jpg

Senast redigerat av jaka54 (27 maj 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
29 maj 2023 · 4 628 Inlägg

Ta med det till Audi o be dem jämföra lite med befintliga reläer, något av de nyare borde passa och klara påfrestningen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang