Har du haft en bakhjulsdriven bil du kört vintertid tidigare? I så fall vet du förmodligen hur de uppträder med alla säkerhetssystem bortkopplade.
Men moderna Bmw är en helt annan sak, förutsatt att livlinorna är aktiverade. Antisladdsystemet DSC är kort och gott skrämmande effektivt, jag har kört på en stor plan och gjort kraftiga styrutslag och gaspådrag utan att bakänden brutit ut i en Bmw med DSC; Under normal körning är dessa bilar mycket trygga.
Däremot har DSC ett alternativt läge kallat DTC, detta läge tillåter mer hjulspinn och yvigare sladdar. Den första biten är kanon om man skall köra genom till exempel djup snö, i en vanlig bil spinner antingen hjulen hejdlöst utan antispinn eller så bromsas bilen till stillastående av antispinn. DTC tillåter en hel del hjulspinn, men fördelar detta för att få grepp. Och det fungerar väl i praktiken, även en liten lätt bil med stark motor och breda däck som 130i klättrar på riktigt bra.
Den andra fördelen med DTC är om du vill ha lite roligt, DSC gör vad det kan för att häva en sladd precis som de flesta stabilitetskontroller gör men med DTC aktiverat arbetar systemet istället med föraren för att bibehålla lagom mycket sladd. I praktiken innebär det att med DTC kan även en oerfaren förare köra fort och brett med bilens hjälp och ändå ha en livlina i form av antisladdsystemet ifall det skulle bli för brett.
E87 har helt enkelt konstaterats vara en riktigt bra vinterbil, bland annat i Teknikens Värld 1/2005 där den vann ett vintertest mot flera framhjulsdrivna bilar. Men mycket motor och breda däck är en annan sak än en 4cyl. som de testade, men du lär dig snabbt att bli tillräckligt känslig på gasen och i dragläge att detta inte innebär något i praktiken.
Dock skall det sägas att när det gäller rödljusrace eller acceleration under en omkörning kommer en 2WD aldrig kunna slå en motsvarande 4WD. Så länge det är halt alltså, sommartid med bra grepp är det tvärt om, men eftersom 130i duger mer än väl även i snorhalka anser åtminstone jag att 4WD är helt onödigt.
Är det dock en fyrhjulsdriven bil du vill ha hade jag istället köpt en Bmw 330iX, eftersom R32 är en tung och sävlig klump även jämfört med denna och dessutom mindre praktisk än en 3-serie.
Rent generellt har Bmw mycket nöjda ägare, mycket bra resultat i tillförlitlighets och kvalitétsundersökningar och är förhållandevis billiga i underhåll och reparationer. 130i har ingen kamkedja eller dylikt utan säger själv till när den vill ha service vilket då omfattar olja och filter samt var fjärde gång tändstift. Och självklart kontrollerar en auktoriserad verkstad en massa övriga punkter med, alltså bilens skick rent allmänt.
Jag har inte koll på exakt vad den kostar, men som en jämförelse gav jag strax över 4000:- för en inspektion II (Stora service ink. tändstift, bromsvätskebyte etc.) till min röda Bmw. Detta var i höstas, och som en jämförelse hade någon på detta forum servat sin Golf 1.6 samtidigt och startat en tråd om detta, eftersom det kostade 10.400:-.
Nu är visserligen detta 4cyl. bilar, men två tändstift och 2L olja är det som skiljer och detta är inte särskilt dyrt. Nu vet jag inte vad du bor men glöm inte att det är dyrare i storstäder än i Halmstad!
Har du lust att läsa lite själv finns alltid www.autopower.se, som du ser finns där ett dedikerat forum för Bmw 1-serie men tyvärr har det inte skrivits någon begagnatguide för modellen än. Lycka till!
Köpråd: BMW 130I
carboi133
19 mars 2011
· 4 Inlägg
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
carboi133
19 mars 2011
· 4 Inlägg
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
carboi133
20 mars 2011
· 4 Inlägg
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
carboi133
21 mars 2011
· 4 Inlägg