Idag har jag faktiskt tagit ut henne och ÅKT en sväng, dock bara för att kolla allt innan mappning. Men just känslan att få köra henne efter 3½ - 4 års skruvande!
Nog pladdrat, här kommer några bilder på henne!
Sen togs det ju som sagt en åktur, såg 1 fel vilket syns i nästa bild! Dccd är ställd på open, den beter sig som att den står i open, men i instrumentet står den som locked! Varvar förövrigt rätt friskt vid 95km/h
Bara peta upp knappen för dccd:n och vända på polerna, och vips så fungerar det som det ska göra!
Sen har jag förövrigt beställt hem däck till mina Revolution fälgar. Valet vart Toyo Proxes T1R
Då blir det en både tråkig update, och ena emmm bra?
I tisdags den 25e efter jobbet så stressade jag hem och packade lite viktiga prylar, sen ut till garaget för att lasta subban! vi hade lånat både släp och dragbuss för att slippa dra med personbil. Skönt tänkte man nu, så slipper man göra det på morgonen.
Klev upp runt 5:30, och ja vi åkte väll hemifrån 05:50. När vi kommit ca 4-5 mil någonstans tändes lampan för låg kylvätske nivå. Vi fyller den och hinner sedan 200 meter innan lampan lyser igen, in på närmaste mack och konstaterar att det är kört, det pissar vatten. Var ju bara att vända om, så ja påväg hem fick vi stanna 4ggr och fylla på vatten. sista gången åkte loka flaskorna i Hemma så flyttade vi över kärran till min brukis istället. men konstaterade då att det var bara att släppa spännena på subban och skjuta fram den, inget kultryck!
Nu var vi iaf på gång, och i samma veva försökte jag få tag i Jimmy på sandåsen för att berätta vad som hänt. Tillslut ringde han upp och det var inga problem att vi var lite sena ner.
Väl på plats så lastades bilen av och grabbarna fick börja jobba, jag och farsan drog iväg och käkade frukost istället.
När vi kom tillbaka så var det just dåliga nyheter! Lambdan var sten döld, inte en signal ens. Samma med knacksensorn, detta är ju 2 saker som fixas fort om man har grejerna, vilket vi inte hade. Men sen kom käftsmällen! Kopplingen är slut! Detta är inget jag har märks då bilen har gått på strypt ladd (0.8) Men med den andra boxen som licensen ligger på laddar den ju fullt. Och ja då visade sig detta fenomen. Men Jimmy har gjort en väldigt snäll grundmapp på bilen.
Så ja besviken vart man ju, sas inte många ord mellan mig o farsan första timmen. Väl hemma så lastades "skrotet" av, var så jag kände om bilen just då!
Sen får jag ett samtal från en kompis som blivit informerad om läget, hans polare har en lambda, så på kvällen åker jag till honom och hämtar den och sedan åker till garaget och monterar den.
Detta pga att bilen skulle dagen efter till Mekonomen först för hjulinställning!
Och sedan skulle den till detta tråkiga ställe!
Besiktningsmannen hade många saker att fråga om, men han gav en massa beröm om hur fin bilen var. både i skick och utseende Tillslut fick jag ett fint papper
Sen var iprincip det slut för den dagen. några kompisar fick dock se bilen live ute på gatorna!
Äntligen fredag, och direkt efter jobbet så drog jag och hämtade mina fälgar som fått nya däck!
Och ja sen var det bara åka och tvätta fälgarna!
Las självklart lackskydd på både insidan och utsidan av fälgen.
Och som med lacken så är det väntetid 12 timmar. Så imorse så var det ut och lägga wax på insidan och utsidan, detta glömde jag ta kort på! Ville bara få dit dom på bilen
Och ja bilen är skitig! hade inte med mig tvättgrejerna ut, så ja det får ni allt stå ut med. För den med skarpt öga, så har den märkt att jag även dragit dit hjulen med nya hjulmuttrar
tendency skrev: Tråkigt med strulen, men skönt att hjulen är på! Blev som jag trodde riktigt snyggt med dom där, tummen upp!
Mjo men är väll sådant man får ta helt enkelt. yes jag var lite orolig att dom inte skulle gå dit utan skrapande. men inget skrapande alls, och ingen valsning Tackar!
Vad har hänt denna helg då? Jo kopplings byte stod på schemat! Så upp med skorven!
Och börja riva, detta är nog det viktigaste att komma ihåg på en subba. Bakom startmotorn sitter det en plugg. bakom den sitter staven som kopplingsgaffeln sitter i. Tar man inte bort den så får man inte isär motor och låda.
Lådan nere på backen. var inte så tung som jag trodde, (har ingen växellådslyft) Vi var dock 2 som lyfte ner den.
Kopplingen var inte mycket att hurra för, och tryckplattan rörde sig inte 1mm när den skruvades bort. Så jag grejerna var helt slut.
Själv tycker jag det är lite konstigt att exedy inte skickar med något centreringsdon, men jag tänkte inte så mycket på det när jag beställde grejerna. jag har ju ett kit med massa olika don i. Olyckligt så passade inget utav dom, Så ja då får man väll tillverka ett eget helt enkelt!
När lådan, kardan med mera ändå var borta, så passade jag på att stryka på tektyl i tunneln där jag ej kom åt förut. 1 lager lagt på bilden. la ett lager till senare på kvällen. Pga detta hade vi ingen lust att lyfta upp lådan på kvällen, så vi väntade till imorse istället.
Gick grymt smidigt att få dit lådan igen.
Sen svetsades det dit en ny gänga för lambdan, så blir det lättare vid mappning!
När allt var klart så vart det en liten tvätt också
Sen vart det självklart en liten tripp med henne, 10 mil vart avverkade, och kopplingen funkar hur bra som helst!
ja då ska vi se vad vi har att förtälja denna gång.
I lördags var det ju lite event här i stan, samt bilträff på kvällen. Väl på träffen så gick man runt o prata skit med alla möjliga. Lite dramatik med herr blå för 2, Men dom klarade sig. Efter den lilla händelsen så gick jag tillbaka till min bil, och vad ser man? jo en tidigare ägare till bilen! Pratar en hel del och sen vill jag självklart bjuda han på en åktur!
Vi hinner inte mer än några hundra meter innan bilen börjar gå skit, dock ingen motorlampa. stannar och kliver ur, ser att en tändkabel har lossnat lite. Fixar det och åker iväg, bilen går lika illa. stannar och startar om bilen och då kom check engine lampan! FAN FAN FAN tänkte jag.
Puttrar tillbaka till parkeringen och kör självdiagnostiken som finns i bilen, felkod 23 = MAF. Skit kul när man hade mappning IDAG måndag.
Ut med inlägg på fb, tar kontakt med alla jag känner som kan ha en. Och självklart ställer en SSC medlem upp och lånar ut sin.
Så söndag drar jag ner till mjölby och hämtar den, monterar på kvällen och vips så funkar bilen!
Måndag morgon kommer och jag kliver upp tidigt och drar iväg mot Sandåsen. 2 timmar senare är man på plats. Dom installerar allt dom behöver och sedan åker dom ut och tittar så allt funkar denna gång. Dom är borta säkert 30-40 minuter och jag blir bara mer och mer nojjig, men tillslut så dyker dom upp och Jimmy har ett leende på läpparna. Allt funkar som det ska, eller ja en liten justering på tomgången behövdes. Så bilen kördes in och upp i dynon.
Jag gissade på att jag skulle ha ca 300hk i motorn, vilket visade sig stämma rätt bra. 257,6hp/334nm på naven.
Dock började kylaren läcka under bänkning, så ny ska beställas och även en ny MAF.
Efter hemkomsten var det bara slite ut MAF:en och åka ner till linköping med den, eftersom ägaren av den behövde den.
Så just nu funkar inte bilen. men ja det är bara att vänta på delar