MrCarl
28 juni 2017
· 380 Inlägg
Japp, bara att fila. Men hur snyggt det blir är en annan sak, med tanke på att mugghållaren inte är 90 grader på den synliga ytan samt kanske den inte fyller upp i höjdled.
Dra kabeln bakom panelen, upp vid högtalaren och bakom A-stolpen. Börja med att ta bort A-stolpen i överkant. Panelen sitter skruvad på 6 ställen om jag minns rätt, men du behöver nog inte ta bort den. Ta bara bort SID:en, radio, högtalargaller och ljusreglage så borde du kunna dra kabeln.
Angående regplåtbelysning har jag ett gäng bra LED, kört med dem i två år och de funkar perfekt. 6000k färg (vit), kan skicka ett par mot betalning. Bromsljus hittar du på biltema eller närmaste mack, onödigt att krångla med LED-canbus, bra att de blir varma så snön smälter på vintern.
Hur mycket olja läcker genom tätningspluggen? Om det inte är så värst farligt så är det bara att köra, var noga med oljenivån och fyll på vid behov. Tvätta av innan besiktning Vanligt att motorer drar lite olja när de är lite slitna, min drog lite innan helrenoveringen förra sommaren @19800 mil. Om jag minns rätt har du ungefär samma miltal, dags för storservice med alla filter+tändstift
Var noga med oljebyten, även om du har 15t turbon så är det viktigt för kamkedjan. Jag byter efter 600 mil (onödigt ofta, blir ett antal gånger per år), häller i mobil1 new life 0w-40. Men GM originaloljan fungerar bra, typ hälften så dyr per liter.
Bränsletillsattsen kan du köra med, men kan lösa upp skräp i tanken så du får byta bränslefilter. Om bilen går som den ska är det onödiga pengar.