Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1384

2017-07-16 17:19

Morsning! är på G för att rulla in för omregistrering då det blivit en vägg.
Någon som reggat om sin bil och vart orolig för max lasten?
står max last på 360kg men blir tight med 4x 80ah och 4x 15" i en 450 liters låda
84kg fär batterier
72kg basar
dämpmatta, lådan och slutsteg får inte väga mer än 250kg~ (har inte räknat med baksätet, reservhjul som är borttaget)(ca 60-70kg)
Har försökt gjort baslådan så lätt som möjligt och sedan förstärkt med glasfiber i hopp om viktbesparing

53 2

2017-07-16 23:04

lånar tråden lite. Någon som har tips på bra och billiga dörrhögtalare med FYLLIGT ljud i som passar i en audi TT -00? Hör gärna av er till mig isåfall.

följ gärna min blogg eller gilla min facebooksida.
andreassjosten.wordpress.com
https://www.facebook.com/Andreassjosten.photography/
Audi TT (2000)
1432 3

2017-07-16 23:14

Jockk3 skrev:
står max last på 360kg men blir tight med 4x 80ah och 4x 15" i en 450 liters låda
84kg fär batterier
72kg basar
dämpmatta, lådan och slutsteg får inte väga mer än 250kg~ (har inte räknat med baksätet, reservhjul som är borttaget)(ca 60-70kg)
Har försökt gjort baslådan så lätt som möjligt och sedan förstärkt med glasfiber i hopp om viktbesparing

Montera ur lite grejer då och sätt tillbaks det när du fått bilen godkänd tongue

1384

2017-07-17 08:13

Fjong skrev:

Jockk3 skrev:
84kg fär batterier
72kg basar

Montera ur lite grejer då och sätt tillbaks det när du fått bilen godkänd tongue

jo hade kunnat lasta ur alla batterier men tanken är väl att den ska godkännas med alla grejer i sig så jag inte åker på en bot när polisen stannar en

30

2017-08-31 14:21

Försöker bestämma mig mellan två olika basar och monoblock men blir osäker.

http://www.mds.se/ddm2c.html
http://www.mds.se/ddrl0712-d4.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … -1ohm.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … 4-ohm.html

Har redan en portad låda på 58 liter vilket passar perfekt med b2-basen. DD-basen ser enligt mig bättre ut på specifikationerna och magneten på den väger 2 kg mer än på b2-basen. Vikt betyder kvalité är en enkel grej att gå på.
DD-slutsteget ser ut att vara lite starkare men det är också mycket större, gör att jag litar mer på det. B2-slutsteget ser litet ut och det gör mig lite skeptisk.

Vill helst ha bas och slutsteg av samma märke men lutar mest åt slutsteg från DD och bas från b2 just nu. Några tips eller åsikter?

Bilen är en Mercedes w124 kombi. Är ute efter kvalité i ljudet.

139 5

2017-09-04 21:27

mrmercedes skrev:
Försöker bestämma mig mellan två olika basar och monoblock men blir osäker.

http://www.mds.se/ddm2c.html
http://www.mds.se/ddrl0712-d4.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … -1ohm.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … 4-ohm.html

Har redan en portad låda på 58 liter vilket passar perfekt med b2-basen. DD-basen ser enligt mig bättre ut på specifikationerna och magneten på den väger 2 kg mer än på b2-basen. Vikt betyder kvalité är en enkel grej att gå på.
DD-slutsteget ser ut att vara lite starkare men det är också mycket större, gör att jag litar mer på det. B2-slutsteget ser litet ut och det gör mig lite skeptisk.

Vill helst ha bas och slutsteg av samma märke men lutar mest åt slutsteg från DD och bas från b2 just nu. Några tips eller åsikter?

Bilen är en Mercedes w124 kombi. Är ute efter kvalité i ljudet.

Tjena!
B2 ref är en sjukligt trevlig bas ur hifi syfte och tål en del stryk om så önskas. Stegen gör inte så stor skillnad i detta läget då båda har relativt låg dämpfaktor och ska således helst köras i 4ohm för att få kontroll på ljudet.

Tror brl har 1st dayton Titanic 15" kvar i gbg om du är ute efter en bra hifi bas som kan flytta luft. Gällande steg så kolla RF T1500-1bdcp har för mig dämpfaktorn är högre samt att det lämnar samma effekt i teorin i både 1 och 2ohm.
Har byggt en dubbellåda med 2 sådana basar samt det större RF steget, den lät oförskämt bra och gick bra djupt med.
Sen finns ju även dayton rss315ho4 om du vill ha en 12".

Saab 9-5 2.0t biopower (mk3) "CamoZaabi" (2006)
2667 5

2017-09-14 10:38

Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
482

2017-09-14 19:32

amoreex skrev:

Ett Audison SR1D.

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Senast redigerat av Bassiehof (2017-09-14 19:36)

2667 5

2017-09-15 09:34

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:

Ett Audison SR1D.

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
482

2017-09-16 20:32

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:

Ett Audison SR1D.

Super tack!

Du behöver inte kolla specen för att veta. Oftast fördubblas inte effekten vid halverad impedans så jag gissade.

1384

2017-09-17 11:14

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:

Ett Audison SR1D.

Super tack!

Går att driva basen på 2ohm också, om man inte är allt för vild på volymratten.

482

2017-09-17 14:31

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

Super tack!

Det går men är inte att rekommendera eftersom 180 w troligtvis gäller 2 talspolar, alltså 90 w per spole. Då passar 8 ohm bättre.

482

2017-09-17 17:00

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

Super tack!

Dessutom är effektuttaget inte konstant, och ibland kan musiken kräva mer av slutsteget, och risken är att basen inte tål så mycket effekt.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon