Köpråd första billjudsbygget, V70, max 10k

Carlsson951
24 juli 2017 · 3 Inlägg

Tjenare!, lässtund inc. wink

Jag köpte min första bil för ett tag sen, en V70N 2005.

Löningen är ju inom räckhåll och jag skulle vilja uppgradera ljudet i pärlan smile

I nuläget sitter en hu-650 med originalhögtalare i, jag tycker detta fungerar helt utmärkt när man pendlar mellan jobbet och endast lyssnar på radio. Men jag skulle vilja spela högre volym och även ha ordentligt med bas.

En polare har originalhögtalare och en 10" från hertz som han gav 3000 kr för med steg. Jag tycker detta dunkar på bra men jag skulle vilja ha lite bättre än så och kunna spela högre från högtalarna. En annan polare som är relativt kunnig om billjud sa att han rekommenderar 12" över 10" men att det beror lite på vad för musik man lyssnar på. Han rekommenderade även att skaffa 2 billigare element över ett dyrare om jag var ute efter så mycket bas som möjligt för pengen, men att basen blir "lortigare".

Om att byta högtalare sa han bara att jag skulle köra på ett ordentligt framsystem och att org. kan sitta kvar bak!

Känns som att man inte kommer så långt på 10k men vill gärna få ut så mycket ljud som möjligt för pengarna.

Så i nuläget är planen att köpa:

1. En auxadapter till originalstereon, vill inte byta stereo då jag måste köpa en ram och flera adaptrar, tycker bara det är fult och det kostar mkt mer än en auxadapter för 800kr. Någon som har någon erfarenhet om ljudkvalitet och funktion?

2. 6,5" Högtalare fram. Tar gärna tips för högst 2500kr. Jag vill ha en bra balans mellan att man kan spela högt och fortfarande behålla kvalitet. Alltså inga megafoner som vinner decibeltävlingar men samtidigt behöver det inte vara hifi-nivå heller utan helst en skön mix mellan dessa. Är väldigt lost här men det verkar som midbasar är the way to go? ( är dessa något att ha? Earthquake mc6 VTEK 6,5" Kit)

3. 5 kanalssteg för att brygga så man får ordentligt med kräm till framsystemet och en baskanal. Hittade detta JBL-steget som verkar extremt prisvärt, är det för bra för att vara sant? och duger 500w rms till att få ordentligt med bas?

4. 2 basar plus låda. Står just nu mellan 2xGS10D2 + Låda och 2xGS12D2 + Låda

Här är jag väldigt osäker. 12orna går på 600 rms och steget ger endast 500, vill inte bränna något, därför överväger jag att ta 10orna som är på 500 rms sammanlagt

Har också hört att Gas är ren kinaskit men att de på senare år tydligen ska ha bättrat sig rejält och att silver serien är riktigt bra för prislappen. Tar gärna åsikter här också smile

5. Kablar, verkar som att det räcker med ett slutstegskit på 20mm tjocklek? Något extra jag behöver till högtalarna i dörrarna?

Så här ser det ut just nu: Inköpslista BRL plus högtalarna jag länkade ovan smile

Jag klarar mig fint på bilbatteriet som sitter i väl? Polaren sa att man utgår från ett batteri per 1000w rms

Något annat jag ska tänka på förresten?

Tack på förhand/ Upprymd 19-årig grabb smile

Carlsson951
24 juli 2017 · 3 Inlägg

Fasen jag hittade detta paketet: http://www.fyndborsen.se/billjud/paketl … lpha-1226#

Verkar väldigt prisvärt, jag såg ett par videos på youtube med dessa basar och de uppfyller mina krav! Men då uteblir ju framsystemet pga monoblocket..

Carlsson951
24 juli 2017 · 3 Inlägg

UPPDATERING: Beställer det här imorn kväll, några synpunkter? smile

https://www.brl.se/shop?funk=delad_varu … ab44dbd6d7

Jockk3
26 juli 2017 · 1 426 Inlägg

Hade nog rekommenderat begagnade prylar t.ex 1x12/15" av gas gpx serie
och typ ett gas pro 2000.1 steg.
Mellanregistret i det paket är grymt, men diskkanten är inge vidare i mina öron.
Då tycker jag beyma ph35 är värt att prova.

Fjong
28 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Skulle övervägt att byta stereon, original är inte mycket att hurra för och aux är inte nått vidare heller. Skit in  skit ut brukar man säga, med det menas att om signalen är dålig ifrån början så kommer det spela dåligt. Men då gäller det ju att man köper en vettig stereo med.

danneeemannen
31 juli 2017 · 46 Inlägg

Jag har kopplat in (Yatour) Auxadapter i min V70N 2001, med en Hu-803.
Riktigt bra ljud!! Inge oljud alls elr liknande!
Finns både med bluetooth & utan.
Men jag tyckte att utan bluetooth var bäst, då bt spelaren inte kunde spela upp usbminnen!

Skulle rekomendera att koppla ett original slutsteg på stereon om du behåller Hu'n.
Ett 300wsteg gjorde enorm skillnad på ljudet bara de!
Men du kan ju byta ut huvudenheten till en Hu-850 så du kan köra på en centerhögtalare & lite fler inställningsmöjligheter i stereon smile

För bästa ljudupplevelse så bör du ljuddämpa bilen! Dels stannar ljudet kvar i kupén & så stänger de ute allt vägbuller.
Väl värt varenda krona!! smile

///Danne

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang