Däck med olika ET-mått

pelpet
17 augusti 2017 · 94 Inlägg

Befintliga bilen, en Citroen C5 -07, börjar bli lite ålderstigen och sliten. Planen är att byta ut den mot en nyare beg C4 Grand Picasso. Dock verkar det som att de flesta bilar som är till salu hos bilhandlarna inte inkluderar vinterhjul. Iallafall står det inte i beskrivningarna.

Jag funderar på om jag kan behålla mina befintliga hjul som är i helt ok skick? Min nuvarande bil har bultcirkel 5/108, ET-mått 32 och navmått 65,1. Den tilltänka C4:an har samma bultcirkel och navmått men ET-mått 48. Behöver jag någon form av spacers? Och var köper jag dem och hur ser prisbilden ut.

Nuvarande vinterdäck är 2 år gamla och sitter på stålfälgar. OK skick, lite rostiga fälgar.

Djo
17 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

Köp passande fälgar och kräng på dina gamla däck om du nu inte tänker köpa allting nytt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Myhran
18 augusti 2017 · 452 Inlägg

En tanke, är det inte lite svårt att använda spacers i detta fall?

Borde inte de fälgarna han har idag sitta ungefär 16mm för långt ut mot den nya bilen, att då använda spacers gör ju bara problemet värre smile
Förutsatt att det är samma fälgbredd!

mvh

Stefan7neson
18 augusti 2017 · 394 Inlägg

ehedman skrev:

Myhran skrev:
En tanke, är det inte lite svårt att använda spacers i detta fall?

Borde inte de fälgarna han har idag sitta ungefär 16mm för långt ut mot den nya bilen, att då använda spacers gör ju bara problemet värre smile
Förutsatt att det är samma fälgbredd!

mvh

Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … offset2=50

Jo, det blir ju faktiskt så, då "nya" bilen ska ha på fälgar med lägre ET, då gör ju spacers att ET´t blir ännu lägre.
Nya bilen har ju fälgar som bygger mer inåt än de som TS funderar på att använda.
Eller hur?

mvh

Pininfarina406
18 augusti 2017 · 529 Inlägg

Stefan7neson skrev:

ehedman skrev:

Myhran skrev:
En tanke, är det inte lite svårt att använda spacers i detta fall?

Borde inte de fälgarna han har idag sitta ungefär 16mm för långt ut mot den nya bilen, att då använda spacers gör ju bara problemet värre smile
Förutsatt att det är samma fälgbredd!

mvh

Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … offset2=50

Jo, det blir ju faktiskt så, då "nya" bilen ska ha på fälgar med lägre ET, då gör ju spacers att ET´t blir ännu lägre.
Nya bilen har ju fälgar som bygger mer inåt än de som TS funderar på att använda.
Eller hur?

mvh

Den nya bilen ska ju ha ett högre Et-mått, inte lägre, 48 i förhållande till 32...

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Stefan7neson
18 augusti 2017 · 394 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Stefan7neson skrev:

ehedman skrev:
Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … offset2=50

Jo, det blir ju faktiskt så, då "nya" bilen ska ha på fälgar med lägre ET, då gör ju spacers att ET´t blir ännu lägre.
Nya bilen har ju fälgar som bygger mer inåt än de som TS funderar på att använda.
Eller hur?

mvh

Den nya bilen ska ju ha ett högre Et-mått, inte lägre, 48 i förhållande till 32...

Ja, alltså ska han INTE ha spacers, de tilltänkta fälgarna bygger ju 16mm längre ut.

Senast redigerat av Stefan7neson (18 augusti 2017)

Myhran
18 augusti 2017 · 452 Inlägg

ehedman skrev:

Myhran skrev:
En tanke, är det inte lite svårt att använda spacers i detta fall?

Borde inte de fälgarna han har idag sitta ungefär 16mm för långt ut mot den nya bilen, att då använda spacers gör ju bara problemet värre smile
Förutsatt att det är samma fälgbredd!

mvh

Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … offset2=50

Vad jag kan läsa så har han fälgar idag med ET32
Den nya bilen skall ha fälgar som är ET48.

Mig veterligen så kommer fälgar med lägre ET längre ut.

Dvs lägger han på en 16mm spacer på sina et32 så kommer han få en fälg med et16.

Däremot om han hade fälgar med ET48 och skulle ha en fälg med et32 så får han ju en et32 fälg genom att lägga på en spacer på 16mm.

Ju högre ET desto längre in sitter fälgen på bilen.

Och det får jag även fram om jag använder din bifogade länk, nuvarande fälg är ju den tilltänkta bilen han skall köpa. Dvs et48

Som han skall montera den "nya" fälgen på. Dvs et32.

Eller läser jag fel någonstans?

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-edc906ecebc181950686d8a6fa5fc4da.jpg

Senast redigerat av Myhran (18 augusti 2017)

ehedman
18 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Myhran skrev:
Vad jag kan läsa så har han fälgar idag med ET32
Den nya bilen skall ha fälgar som är ET48.

Mig veterligen så kommer fälgar med lägre ET längre ut.

Dvs lägger han på en 16mm spacer på sina et32 så kommer han få en fälg med et16.

Däremot om han hade fälgar med ET48 och skulle ha en fälg med et32 så får han ju en et32 fälg genom att lägga på en spacer på 16mm.

Ju högre ET desto längre in sitter fälgen på bilen.

Och det får jag även fram om jag använder din bifogade länk, nuvarande fälg är ju den tilltänkta bilen han skall köpa. Dvs et48

Som han skall montera den "nya" fälgen på. Dvs et32.

Eller läser jag fel någonstans?

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-edc906ecebc181950686d8a6fa5fc4da.jpg

Suck, vilken miss. Naturligtvis - du har helt rätt. Jag läste det ena och tänkte det andra, nämligen att han skulle sätta på fälgar med högre ET på en bil som skulle ha lägre ET.

Regeln lägre ET vid samma fälgbredd kvarstår, vilket var det jag ville förtydliga.

Edit: jag tog bort tidigare kommentarer för att inte förvirra ts.

Senast redigerat av ehedman (18 augusti 2017)

Myhran
19 augusti 2017 · 452 Inlägg

ehedman skrev:
Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

Ibland kanske man skall tänka en gång till innan man tillrättavisar någon tycker inte du det? wink

ehedman
19 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Myhran skrev:

ehedman skrev:
Tvärtom. Rätta aldrig någon, om du inte själv är säker på din sak. Samma bredd och högre ET gör att hjulet kommer längre in. ET betyder inpressningsdjup.

Ibland kanske man skall tänka en gång till innan man tillrättavisar någon tycker inte du det? wink

Du missade mitt inlägg, eller?

Myhran
19 augusti 2017 · 452 Inlägg

Nej jag missade inte ditt inlägg, men jag tycker man kan vara lite ödmjuk redan från början och låta bli att vara spydig i sina svar. Någon kan ju faktiskt ta illa upp.

Att hjulet med högre ET kommer längre in det vet jag och jag har mig veterligen inte skrivit något annat heller! Om du någonstans ser att jag skrivit att ett hjul med högre ET hamnar längre ut så varsågod att rätta mig men isf kan man göra det snyggt!

torsen
19 augusti 2017 · 7 189 Inlägg

För att ytterligare förbrylla så finns det positivt och negativt ET.
Men står det inget så förutsätts att man menar positivt ET.
Ju större/högre (positivt) ET desto närmare den tänkta spindelbultens svängningspunkt hamnar däcket.
D v s den säkrare nollpunktsstyrningen som medför mindre känslighet för punktering eller olika underlag vid retardation eller acceleration.
De som eftersträvar "Tyskstuk" väljer, förutom extra breda fälgar, även fälgar med negativt ET.
Nog svamlat om ET:

pelpet
20 augusti 2017 · 94 Inlägg

Okej, då verkar det som att de befintliga fälgarna hamnar lite längre ut. Och det viktiga då är väl att hjulen inte hamnar så långt ut att det stänker grus och kladd utanför hjulhusen?

torsen
21 augusti 2017 · 7 189 Inlägg

pelpet skrev:
Okej, då verkar det som att de befintliga fälgarna hamnar lite längre ut. Och det viktiga då är väl att hjulen inte hamnar så långt ut att det stänker grus och kladd utanför hjulhusen?

Beakta även att bilprovningen har synpunkter på om däckmönstret, inte däcksidan, skjuter utanför skärm- hjulhuskanten.

HampusRoshamn
19 september 2017 · 19 Inlägg

Tjena! Undrar om ni kanske har kunskap om det jag ska fråga. Har köpt en ny bil som är en Volvo 760. Det är så att bilen är breddad 30mm bak och 20mm fram på båda sidor. Då är det så att jag har tänkt att köpa nya fälgar till den och det är där min kunskap inte räcker till. Det som sitter på bilen nu är några fälgar med bultcirkel 5x108 och ET6 med 35mm Spacers och dom sitter lagom långt ut. Har hittat en fälg med ET20 och bultcirkel 5x120. Vet ju att det finns konvertering från 5x108 till 5x120 men undrar vad jag ska ha för storlek på Spacers om jag vill att en fälg med et20 ska sitta på lika långt ut som dom förra fälgarna. Båda fälgarna är 8,5 tum breda.

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang