9-3 kombi eller V50????

12 Inlägg
Skrivet 11 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Ska byta ut min xc70 från -98. Vill ha en "liten" kombi och har funderat på en 9-3 eller V50 i 40-50.000 kr klassen.
Hur är dessa? Svagheter & kända problem?
Är det någon årsmodell som man ska passa sig för?
Har hört att "V50 är bara skit" och "saab rostar som f-n".
Ge mig dina erfarenheter om dessa bilar.
Vill ha fakta och inte "har hört att...."

Tack på förhand!

Mvh Klasse

Turbo-Diesel · 2 042 Inlägg
Skrivet 11 september 2017 #2

9-3 alla dagar i veckan.mycket trevligare bil på alla sätt, beroende på om du vill ha bensin eller diesel men 1.8t är fullt duglig till vardags med billig skatt samt om diesel är aktuellt 1.9 ttid 180hk är kanon.

Svagheter på 9-3 är vad jag känner till
Fjädrar går av
Fjäderbenslager
Generator

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
13 637 Inlägg
Skrivet 11 september 2017 #3

opel_vectra_gts skrev:
9-3 alla dagar i veckan.mycket trevligare bil på alla sätt, beroende på om du vill ha bensin eller diesel men 1.8t är fullt duglig till vardags med billig skatt samt om diesel är aktuellt 1.9 ttid 180hk är kanon.

Svagheter på 9-3 är vad jag känner till
Fjädrar går av
Fjäderbenslager
Generator

Du är nog bra sugen på en V50 ijenklign? !

Jag instämmer i att 9-3 är en trevligare bil.
Visst dom rostar om dom inte sköts, men det är roligare med en smårostig bil som fungerar än en rostfri ståendes på parkeringen. wink

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
12 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Tack för svar. Hade dock hoppats på fler svar.

Fri fart för ett fritt folk! · 8 999 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #5

beror nog på vad du är ute efter..

personligen tycker jag ingen av bilarna är något att ha.. 
även om jag antagligen motvilligt skulle välja saaben för att jag tror den fungerar bättre..

men båda bilarna har sina nackdelar..    volvon är ju rätt självklar.. det är helt enkelt en fokus med volvomärke   så dåliga hjulager  kass inredning plastig känsla osv..

första intrycket på saabarna är jha okej Welcome back 80tals saab..  fruktansvärda invändigt  piss tråkiga att köra.  partikelfilter verkar som en förbrukningsvara.  om man väljer diesel.  brustna fjädrar och lite sånt små skit dock inget super allvarligt

volvon är trevligare att köra..  kör t.o.m hellre en ford fokus än en saab 9-3
men kvaliten är nog bättre på saaben smile    det är ju inga bilar jag normalt sätt kör men så otroligt besviken dom gångerna jag kört dessa bilar.  alltid i samband med mekning eller felsökning

det finns många bilar som är så mycket bättre än dessa alternativ

Senast redigerat av Growe (13 september 2017)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
74 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #6

Säger också 9-3,
läkage från servon (egentligen en packning som inte håller tätt och byts för en 700hundring) är inte helt ovanligt? Kolla om det är torrt vid påfyllnadsröret till styrservon.

13 637 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #7

Klasse_GT skrev:
Tack för svar. Hade dock hoppats på fler svar.

Det kanske beror på att dom flesta "har hört att..." och vijenklgen saknar någon som helst personlig erfarenhet av modellerna.

Du kan inte tänka dig någon annan mindre kombibil. Inom budget givetvis.

Några förslag:

https://m.blocket.se/varmland/Toyota_Co … 12&w=3

https://m.blocket.se/alvsborg/Opel_Astr … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (13 september 2017)

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Turbo-Diesel · 2 042 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #8

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:
9-3 alla dagar i veckan.mycket trevligare bil på alla sätt, beroende på om du vill ha bensin eller diesel men 1.8t är fullt duglig till vardags med billig skatt samt om diesel är aktuellt 1.9 ttid 180hk är kanon.

Svagheter på 9-3 är vad jag känner till
Fjädrar går av
Fjäderbenslager
Generator

Du är nog bra sugen på en V50 ijenklign? !

Jag instämmer i att 9-3 är en trevligare bil.
Visst dom rostar om dom inte sköts, men det är roligare med en smårostig bil som fungerar än en rostfri ståendes på parkeringen. wink

Jag skulle ju behöva någonform av bojsänke, nu när du säger det...

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
9 353 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #9

Saab 9-3 är nog bättre än v50 men v50 med rätt motor är trevligare köra men helst ingen av dom alls om jag ska vara ärlig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
12 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #10

Evildan skrev:

Klasse_GT skrev:
Tack för svar. Hade dock hoppats på fler svar.

Det kanske beror på att dom flesta "har hört att..." och vijenklgen saknar någon som helst personlig erfarenhet av modellerna.

Du kan inte tänka dig någon annan mindre kombibil. Inom budget givetvis.

Några förslag:

https://m.blocket.se/varmland/Toyota_Co … 12&w=3

https://m.blocket.se/alvsborg/Opel_Astr … 12&w=3

Kanske borde sagt att det behövs lite hkr då den ibland ska dra en hästtransport på 1500 kg så dessa förslag är i klenaste laget. Kanske ska kolla efter en lite större bil med fler mil på mätaren så den är i rätt prisklass för mig.

Klasse

13 637 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #11

Klasse_GT skrev:

Evildan skrev:

Klasse_GT skrev:
Tack för svar. Hade dock hoppats på fler svar.

Det kanske beror på att dom flesta "har hört att..." och vijenklgen saknar någon som helst personlig erfarenhet av modellerna.

Du kan inte tänka dig någon annan mindre kombibil. Inom budget givetvis.

Några förslag:

https://m.blocket.se/varmland/Toyota_Co … 12&w=3

https://m.blocket.se/alvsborg/Opel_Astr … 12&w=3

Kanske borde sagt att det behövs lite hkr då den ibland ska dra en hästtransport på 1500 kg så dessa förslag är i klenaste laget. Kanske ska kolla efter en lite större bil med fler mil på mätaren så den är i rätt prisklass för mig.

Klasse

Då är det ju en helt annan sak och varken V50 eller 9-3 är några riktigt bra dragbilar.
Eftersom du funderade på en "Ford Focus Exklusive" så varför inte kika på en väldigt underskattad bil nämligen Ford Mondeo?
50 loppor ger dig något dylikt på parkeringen.

https://m.blocket.se/goteborg/Ford_Mond … 12&w=3

Eller en ruskigt pålitlig Japskombi.

https://m.blocket.se/stockholm/Honda_Ac … 12&w=3

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
13 637 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #12

Varför köpa den lilla 9-3 när du kan få originalet?

https://m.blocket.se/stockholm/Opel_Vec … 12&w=3

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
13 637 Inlägg
Skrivet 13 september 2017 #13

Eller varför inte en suverän dragbil med svåröverträffad komfort för budgeten och behovet.
https://m.blocket.se/alvsborg/Citroen_C … 12&w=3

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
5 368 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 #14

Provkör och kläm på både en Focus och V50 så känn efter ifall det extra priset är mer värt för Volvon i utbyte mot mindre bagageutrymme.
Mer eller mindre samma bil, förutom att styrsystemet hur bilen ska läsa av bränsletypen skiljer sig på 1.8 Flexifuel. Likaså när partikelfiltret ska brännas ur på 2.0 dieslarna (Volvo var lite duktiga där, ehm..)

Hjullager fram lever ca 10-14 tusen mil, strålkastaren höjd justering går sönder (V50), bagageluckeknappen ärgar sönder (Focus, även V50 men inte lika ofta). ABS enheten (Cirka 6000 i rep på auktoriserad verkstad ink delar och arbete. Men de flesta är bytta nu)

Hon/Henne
9 353 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 #15

xXSammy skrev:
Provkör och kläm på både en Focus och V50 så känn efter ifall det extra priset är mer värt för Volvon i utbyte mot mindre bagageutrymme.
Mer eller mindre samma bil, förutom att styrsystemet hur bilen ska läsa av bränsletypen skiljer sig på 1.8 Flexifuel. Likaså när partikelfiltret ska brännas ur på 2.0 dieslarna (Volvo var lite duktiga där, ehm..)

Hjullager fram lever ca 10-14 tusen mil, strålkastaren höjd justering går sönder (V50), bagageluckeknappen ärgar sönder (Focus, även V50 men inte lika ofta). ABS enheten (Cirka 6000 i rep på auktoriserad verkstad ink delar och arbete. Men de flesta är bytta nu)

Var väldigt optimistiskt 5-10.000 med tur på det sista, en föredetta kolega gav båda bakre upp på när bilen gott 5000, det borde ligga med i service intervall nästintill.

Personlig erfarenhet från volvo verkstad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
12 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #16

Volvo eller Saab är ju inte hugget i sten.
Finns ett annat alternativ:
Frugan har en nyare v70 utan drag. Kanske är bättre att sätta drag på den och köpa en liten "till / från jobbet bil". Då gör det ju inget om den är 2-sitsig och utan drag. T.ex corvette :-)

Forum- och sitemoderator · 10 094 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 #17

Har du en V70 så bonka dit ett drag. Ekonomiskt och även körmässigt bästa lösningen. Jag kör själv en liten diesel som pendlarbil och har en bättre kälke hemma för persontransporter längre sträckor.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 6 420 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 #18

Får man ens dra hästtransport med förslagen? Inkl V70? Krävs det inte större kanoner då, likt Forester eller Grand Vitara?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
13 637 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 #19

caromania skrev:
Får man ens dra hästtransport med förslagen? Inkl V70? Krävs det inte större kanoner då, likt Forester eller Grand Vitara?

Du har rätt.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
12 Inlägg
Skrivet 14 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #20

Max släpvagnsvikt på v70'n med b-kort är 1320 kg. Så frugan får inte dra men det gör hon ändå inte.
Jag har e-kort och kan då dra 1500 kg med den.
Googlat kostnaden och verkar som fast krok kostar ca 5000 kr monterad & klar.


Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck