SAAB 9000 CSE 2,3T -95, tillfixning och annat smått o gott

SAAB 9000 CSE 2,3T manuell ska pysslas om och renoveras löpande!

Bwonka

  • 17 Följare
  • 5 367 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 november 2017
Forum- och sitemoderator · 23 831 Inlägg
Skrivet 28 juni 2017 #21

Nu är jag ingen expert, men kan det inte vara så att någon tidigare ägare har kört på exempelvis en trottoarkant?
Behöver ju inte nödvändigtvis vara krockad menar jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
128 Inlägg
Skrivet 28 juni 2017 · Inlägg av trådskaparen #22

Mack skrev:
Nu är jag ingen expert, men kan det inte vara så att någon tidigare ägare har kört på exempelvis en trottoarkant?
Behöver ju inte nödvändigtvis vara krockad menar jag.

Haha ja, krockad är nog att ta i. Snarare en kyss på framhjulet.

Funderar på att kompensera för krökningen på framvagnsbalken genom att tillverka 2x rektangulära distansbrickor med hål i. Dessa träs på skruven och placeras mellan framvagnsbalken och del nr 8 på bilden. Det gör att länkarmen kommer ut några millimeter och riktas åt rätt håll. Känns lite redneck men kan väl inte vara värre än när folk shimsar sina fram/bakvagnar för att justera camber och dylikt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b7272a5ec735f6cc140d3e46a05a4d82.jpg

(Bild lånad från speedparts)

Allt gott!
/Bwonka

1 159 Inlägg
Skrivet 1 juli 2017 #23

Motorramen a.k.a subframen är delad på 9000 för att underlätta demontering utav växellådan. Så den delen är relativ lätt att byta. smile Bara åka till en skrot och ta en från en bil (se bifogad länk). smile

No 1 är den delen jag menar man tar bort. smile

http://www.saab-parts.eu/bilder/kategor … hmen_2.jpg

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
128 Inlägg
Skrivet 1 juli 2017 · Inlägg av trådskaparen #24

Mr_Lööf skrev:
Motorramen a.k.a subframen är delad på 9000 för att underlätta demontering utav växellådan. Så den delen är relativ lätt att byta. smile Bara åka till en skrot och ta en från en bil (se bifogad länk). smile

No 1 är den delen jag menar man tar bort. smile

http://www.saab-parts.eu/bilder/kategor … hmen_2.jpg

Upptäckte det också för några dagar sedan! Fan vad gött, lättskruvade bilar det här alltså! big_smile

Jobbar natt hela helgen så blir en tur till självplocken i början av nästa vecka smile

929 Inlägg
Skrivet 7 juli 2017 #25

Har haft några 9000 genom åren ,bra bilar som är lättmekade,montera dit stora Mitsubishi turbon o övriga tillbehör så blir motorn riktigt kraftfull,bättre spridare lite större avgasrör o nytt program ,gör gott
Johan

128 Inlägg
Skrivet 6 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #26

Hej på er...
Längesen sist men följetongen med den gamla Saaben fortsätter! Denna månaden som varit har jag varit väldigt upptagen med allt man gör på sommaren - jobbar, träffar vänner, är i sommarstugan, dricker öl, njuter av vädret och livet. Saaben har kommit i andra hand lite grann. Sakta men säkert gjorde jag framsteg ändå.

Plockade en framvagnsbalk från Sveriges rostigaste Saab 9000. Trots bilens skick var balken i fint skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b5d92a94150e5c6c1bac7f8550962c7d.jpg

Monterade framvagnsbalken på min bil. Monterade sen länkarm och fjäderbenet. Kunde konstatera att Castervinkeln på den krockade sidan plötsligt såg mycket bättre ut, identisk med andra sidan. Skulle ge mig på att lossa muttern på justerlänken på styrleden. Gick sådär kan jag säga, fastrostad som fan och inget jag kunde få loss då jag inte äger någon svetsmackapär som kan skicka i massa värme i godset.

Efter ett telefonsamtal med en däcksnubbe fick jag rådet att byta styrlederna, då verkstadens avgift för losstagning av fastrostade justerlänkar kostade nästan lika mycket som kompletta styrleder. Sagt o gjort beställde jag nya styrleder från korvlandet i söder. Klickade nya spindelleder i varukorgen.

Lederna åkte på bilen och hjulinställning gjordes. Nu går bilfan bra och ska njuta av den ett tag innan jag ger mig på bakvagnen.

Allt gott! /Bwonka

Senast redigerat av Bwonka (6 augusti 2017)

1 159 Inlägg
Skrivet 6 augusti 2017 #27

Gött att de löste sig för dig! smile

Själv så bytte jag styrleder och p-ändar på min CDE i tron att det skulle hjälpa mot rattglappet. Men icke, det var så enkelt att dra åt skruven för rattaxeln.

Men man måste inte ha en gassvets för att värma loss saker, en vanlig brännare går också bra till det mesta. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
746 Inlägg
Skrivet 9 augusti 2017 #28

Skönt att du får använda bilen mellan mekandet också wink

128 Inlägg
Skrivet 29 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #29

Hej allihopa,

Dax för en rapport om läget. I Augusti månad, efter en sisådär 50 mils körning efter köpet så kunde jag notera ett litet tickande ljud när bilen blev varm. Trodde det var ventilljud som berodde på att oljan börjat bli gammal och blaskig (då senaste senaste servicestämpel var 1200 mil sedan). Till min fasa blev tickande värre och värre och jag bytte olja med hopp om att tickandet skulle försvinna. Såklart gjorde det inte det utan var precis lika illa som innan oljebytet. Det varsamma tickandet övergick så småningom till ett hårt metalliskt knack vid gaspådrag. Min SAAB hade alltså drabbats av

Vevlagerras.

En filmsnutt på fanskapet. https://www.youtube.com/watch?v=V6yUBu2UoS4

För att få lite mer kött på benen så köpte jag en manometer på Swedol och skruvade på oljetryckskontakten. Vid kall motor var oljetrycket ca 3-4 bar vilket det ska vara om jag förstått det rätt. Men vid varm motor sjönk oljetrycket ner mot 0.8-1 bar vilket är rätt lågt. Antingen förmår inte oljepumpen att bygga tryck eller så har vevlager rasat och "läcker" oljetryck.

Jävla biljävel.

Vid detta laget var jag riktigt less och orkade inte bry mig om den. Började även se mig om efter en ny bil på blocket. Gick och provkörde några bilar, allt från 2-3 år gamla BMW 116i till en 10 år gammal S60. Men ingen kändes riktigt bra, troligen för att jag inte var ett dugg sugen på att slanta upp för en ny bil när jag redan har en hemma.

Så småningom började jag snegla på Saaben igen. Hade lite tur och hittade en annons på en fullt fungerande motor till bra pris. En 2.3 LTT med 30 000 mil på nacken. Äsch vafan, jag KÖR!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-168c207380da6c7800546532a3440537.jpg
Honda Civic duger alldeles utmärkt till att frakta en B234 i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-d07db38d345ce77ec16938739f293ac7.jpg
Köpte Julas motorlyft. Gött med egna grejer så man slipper låna av folk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-20a811731d3a1e83e311b8615f559bff.jpg
Lossade på tråget, såg väldigt fint ut. Knappt något skräp i botten och silen är helt fri från koks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8c966e2619de9959944905f9e653b576.jpg
Efter många timmars slit lyftes motorn ur till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-e854587a64f62a1633d6f707c1ab0449.jpg
I veckan delar vi på lådan och monterar på nya motorn.

Forum- och sitemoderator · 23 831 Inlägg
Skrivet 29 oktober 2017 #30

Kul att du inte överger Saaben i alla fall. Du ska nog se att du får fart på den igen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
1 159 Inlägg
Skrivet 12 november 2017 #31

Hur går det med denna skönheten? smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
128 Inlägg
Skrivet 12 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #32

Det rullar på gott folk!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-4d0293a198876e75b18567855381e43e.jpg

Motor ilyft och startad. Startade efter två varv på startmotorn och går fantastiskt jämnt och fint trots sina nästan 33 000 mil på nacken. Fick en felkod på lambdasonden men det var enkelt åtgärdat genom att montera om downpipe och dra skruvarna hårdare.

Idag har jag monterat tillbaka drivaxlarna och skruvat ihop framvagnen, bytt oljetrycksgivare då den var trasig på donatormotorn.

Blir provkörning imorgon eller ev. övermorgon! Stay in touch!
/Bwonka

Forum- och sitemoderator · 23 831 Inlägg
Skrivet 12 november 2017 #33

Härligt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
1 159 Inlägg
Skrivet 13 november 2017 #34

Gött att den blir komplett igen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
746 Inlägg
Skrivet 14 november 2017 #35

Härligt med framsteg smile

128 Inlägg
Skrivet 14 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #36

Nu är skönheten på hjulen igen! Påställd och skattad. Hade egentligen inte tänkt köra med den i vinter men kunde inte hålla mig, så så får det bli smile

Maskin går fint! Bara lambdasonden som fortsätter strula trots att turbo och dp håller tätt. Lite ojämn tomgång och ryckig acceleration när man stämplar fullt som följd. Ska mäta på den i veckan.

I övrigt inga överraskningar än så länge!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-30dc8afbce1a4735e44e07ee2bb8c824.jpg

Skodd med plåtisar. Saknar redan de fina SAAB originalfälgarna tongue

13 Inlägg
Skrivet 27 mars #37

How's it going?


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang