spillolja skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Vad vill du få fram med länken?Han vill säga emot sig själv. Genom att visa att den inte är universal? Alltså inte till Ts specifika bil.
Användningsområde
Glykol 774 J är en etylenbaserad OEM-godkänd kylarglykol av hög kvalitet för moderna diesel- och bensinmotorers kylsystem. Ger ett effektivt och långtidsverkande skydd mot frost, korrosion, kalkavlagringar och överhettning. Föreskrives under beteckningen G13 till bl a VW, Audi, Skoda och Seat modellprogram.
Produktfakta
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning. Fri från nitriter, aminer och fosfater. Inhibitorpaket baserat på OAT + silikat. Färg: Ljust röd/violett.Det står att den är blandbar med andra glykoler, att den är godkänd av VAG innebär inte att den är oanvändbar i andra åk, vore konstig om en motor specifikt är konstruerad att inte tåla en viss kylarvätska
skulle vara heltokigt om en allbilverkstad skulle behöva ha fler sorter än 1 ev2 på hyllan (den finns ofärgad glykol att hälla i äldre fordon som har den Blå/gröna versionen så det inte blir brun till färgen )
numera är den röda varianten blandbar med den äldre Blå/Gröna, dom första Röda varianterna lämpar sig inte att blanda med tidigare varianter
att jag föreslog den nämda lahegaprodukter är att den är överlägsen med många produkter på marknaden då den uppfyller G13-kraven med bakåtkompabilitet med tidigare varianter
Men så står de ju inte utan det står ;
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet.
Står ju även att man SKA följa biltillverkarens anvisningar. Om, (OM) det blir ett rejält fel för att du inte häller i bilen vad tillverkaren rekommenderar så får du ju ta konsekvenserna.
Då bör man inte blanda den med andra kvalitér.
Om jag skulle lämna in min bil så räknar jag med att de använder produkter avsedda för bilen, och inte bara tar något. Man måste vara på säkra sidan.