Dålig kupévärme Volvo V70 -05

331 Inlägg
Skrivet 21 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

870 Inlägg
Skrivet 21 januari #2

totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
331 Inlägg
Skrivet 21 januari · Inlägg av trådskaparen #3

KolGruvan skrev:

totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Oj ursäkta glömde drivmedlet! Nej, det är faktiskt en bensinare, 2.5T

65 Inlägg
Skrivet 21 januari #4

Fyll på kylvatten till nivå o låt bilen stå på tomgång med öppet lock. Max värme på i kupén. Kläm på kylslangarna, gasa lite emellanåt så det cirkulerar i systemet.
Fick du värme? Bra. Om inte? Kolla om nivån på kylvattnet sjunker. Det kommer skilja i nivå om du kollar när bilen är kall och du startar o kör varm o kollar igen. så e min 940 iaf. O jag får värme så inget är fel så långt jag vet.. om du inte får värme så läcker det. Om du får värme o det försvinner om du kör fort är termostaten öppen. Hoppas min virriga guide e till nån hjälp.. Lycka till o glöm för helvete inte glykolen!

216 Inlägg
Skrivet 21 januari #5

jag hade provat köra motorn varm på stilla stående bil med full värme, får man värme i bilen så, då hade jag bytt termostaten

* Voff voff * · 4 272 Inlägg
Skrivet 22 januari #6

Dags att kalibrera om klimatanläggningens ställmotor(er) skulle jag gissa... Fast först hade jag kopplat in en OBD2-läsare och kollat vad den faktiskt motortempen är och om den pendlar upp och ner (vilket skulle kunna tyda på en dålig termostat).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
331 Inlägg
Skrivet 22 januari · Inlägg av trådskaparen #7

Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Senast redigerat av totte1015 (22 januari )

65 Inlägg
Skrivet 22 januari #8

Man kan ju alltid bli sjuk

Forum- och sitemoderator · 10 549 Inlägg
Skrivet 22 januari #9

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
331 Inlägg
Skrivet 22 januari · Inlägg av trådskaparen #10

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

Forum- och sitemoderator · 10 549 Inlägg
Skrivet 22 januari #11

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

No more questions...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
331 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #12

Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Forum- och sitemoderator · 10 549 Inlägg
Skrivet 14 februari #13

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
331 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #14

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

* Voff voff * · 4 272 Inlägg
Skrivet 15 februari #15

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

Precis som när dom berättar att växellådor rasar om man byter olja i dom. Kul! Helt otroligt att folk som jobbar på verkstäder får sitta och fabulera fritt om saker dom "hört".

Jag var in och ville ha min växellåda sköljd för 2 år sedan hos en välkänd Volvo-kedja. Fick till svar att "dom inte gör så´nt eftersom växellådan kan gå sönder...".

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang