Volvo s90 Royal Lyxbil & T6 bygge :)

S90 Royal T6

V_Racing

  • 7 Följare
  • 482 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari
916 Inlägg
Skrivet 11 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Köpte på mig en S90 Royal för ett tag sedan med rätt färg å allt smile Eftersom detta nu är en "samlarbil" som börjar stiga rätt bra i värde så blir detta en "Keeper"  Denna kommer givetvis inte få massa konstigheter på sig som kjolpaket eller liknande utan bevaras i det orginalskick den är. Kommer dock bli en hel del annat spännande som kommer bytas ut / ändras smile Tänker mig då 600whp+ motormässigt bara för att jag kan tongue
Kommer inte bli nån sladda sönder bil utan mer utställningsskick / och nån burnout ibland smile

Receptet blir följande...

*B6284T "Fabriksny" 281mil
*Sputter vevlager
*H-profil
*Turbo !Ej valt!
*50mm TurboSmart wastegate
*Tial 50mm dumpventil
*ombyggt insug med 3" spjällhus
*Egenbyggt grenrör
*16 rader oljekyl AN10
*ASS motorfäsen

*Bmw GS6-37DZ växellåda
*Svarvat v70 svänghjul
*6-puckad fjädrad sinterlamell
*Sachs 765 tryckplatta

*Maxxecu sprut


Bild när bilen hämtades i Malmö smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-31f50eeb64a7b8bd15b34872f5e3ccbc.jpg

En bild med lite test av fälgar tongue Även monterat usa-blinkers
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-1402f7a86ebbb3c2950aabfad390cf81.jpg

Inredningen.. Även monterat en R-ratt (Skall bytas till en med trä)
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-c43a9623390700f9e0869943a08310eb.jpg

Baksäte
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-2a40c90cecf69c09926ea441d137c933.jpg

Den "fabriksnye" motorn uppe i stativ för vevstaksbyte smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-275bc585cbb0ba76d99aa99b6653875c.jpg

Orginalvevstakar påväg ut..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-fb3c9427c21595384119321b602f6dfb.jpg

Riktigt nöjd med dessa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-0970ab0538363fd70c98e42b3a894600.jpg

H-profil & sputterlager monterat smile givetvis med REDLINE monteringspasta cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-7bc58bfb2a7892570ce1cffa3d8a639e.jpg

Shims mellan foder fick det bli med...
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-2768821603cbc54611070df28428e92a.jpg

Påväg ihop igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-3510237b629b64f38337773066b1267b.jpg

S60R bromsok som legat på hyllan sitter nog fint på denna bil...
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-e50ee7c1be4cf196c5549234a659537f.jpg

6-växlad låda med svänghjul å 765 ifrån Brandtab
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-3845ba3fdbc1ff89cb3134025c537c33.jpg

En rostig 1031 bakaxel med 3.31 som skall fixas till smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-074b9b1bac1965cdef3f13039c661460.jpg

Skrapat lite rost..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-6d0ebd7bdadb8b949eea316889aa5a09.jpg

Biltemas rostlösare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-566847572f1dc4308d37404fd34600e5.jpg

Svetsat på dubbla fästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-4171e24cf57f7a7cbfb6ffb20f4a56ec.jpg

Lite färg fick det bli med..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-916a28889f27da144dfb36bdd6318b13.jpg

Torsen diff monterad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-af5544c461a7289f9f77f0b71c4cf93c.jpg

Hoppas ni gillar vad ni ser smile Detta blir lite av ett långtidsprojekt då jag har 2 till som kräver lite tid tongue

203 Inlägg
Skrivet onsdag 12:50 #2

Jag är verkligen originalbög och tycker inte om sadant egentligen men ända ska jag följa för det är ju ganska spännande och ovanligt smile Haller med att en T6 passar perfekt i en 960.
Vad jag inte förstar är varför man byter till en gammal otrevlig stelaxel när multilink redan finns :o  Om det är Royal sa är den väl säkert originaldiffad redan? Var ju bara nagra nakna 2.5or som inte fick multilink utan slung-/lamelldiff.
Jag hade en gammal sliten 960 med multilink en gang och tillomed den övertygade mig att jag skulle inte ens i dem värsta mardrömmarna eller mest fruktansvärda fyllorna tänka pa att byta in mot stelaxel lol

916 Inlägg
Skrivet onsdag 18:16 · Inlägg av trådskaparen #3

volvo245kompisen skrev:
Jag är verkligen originalbög och tycker inte om sadant egentligen men ända ska jag följa för det är ju ganska spännande och ovanligt smile Haller med att en T6 passar perfekt i en 960.
Vad jag inte förstar är varför man byter till en gammal otrevlig stelaxel när multilink redan finns :o  Om det är Royal sa är den väl säkert originaldiffad redan? Var ju bara nagra nakna 2.5or som inte fick multilink utan slung-/lamelldiff.
Jag hade en gammal sliten 960 med multilink en gang och tillomed den övertygade mig att jag skulle inte ens i dem värsta mardrömmarna eller mest fruktansvärda fyllorna tänka pa att byta in mot stelaxel lol

Kommer ha den stela axeln i reserv smile Kommer givetvis köra med multilink sålänge den håller wink
Av erfarenhet så håller multi inte särskilt länge tyvärr när man går över 300whp hmm

Givetvis kan man bygga om med bmwdiff osv.. men men den som lever får se hehe smile


Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck