Erfarenheter Aktsam bilförsäkring?

Muttley
25 februari 2018 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Din referens till grävmaskin kanske blir kanske lite underlig. Tråden handlar om personbilar väl?

Prova en sexa med 300hk och 700nm. Då får du sätta gubbhatten på dubbelhäftande tejp.

Vad en 300hk bil har för relevans till min bil är underlig. Den skall ta mig från a-b utan att kosta en förmögenhet.


Fjellner bör såklart ringa och fråga varför de höjer så mycket på en gång.

Du skrev att du aldrig kört en rolig diesel och blandade in en grävmaskin i ditt resonemang. Du behöver prova en 300hk diesel i en personbil så ändrar du högst troligt uppfattning. Inte om grävmaskinen då antagligen..

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

caromania Forummoderator
25 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Muttley skrev:

Vad en 300hk bil har för relevans till min bil är underlig. Den skall ta mig från a-b utan att kosta en förmögenhet.


Fjellner bör såklart ringa och fråga varför de höjer så mycket på en gång.

Du skrev att du aldrig kört en rolig diesel och blandade in en grävmaskin i ditt resonemang. Du behöver prova en 300hk diesel i en personbil så ändrar du högst troligt uppfattning. Inte om grävmaskinen då antagligen..

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2018 · 14 058 Inlägg

caromania skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Du skrev att du aldrig kört en rolig diesel och blandade in en grävmaskin i ditt resonemang. Du behöver prova en 300hk diesel i en personbil så ändrar du högst troligt uppfattning. Inte om grävmaskinen då antagligen..

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

Mina tre jänkare har olika till antalet hkr men de är självklart roliga alla tre på olika vis.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
25 februari 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Du skrev att du aldrig kört en rolig diesel och blandade in en grävmaskin i ditt resonemang. Du behöver prova en 300hk diesel i en personbil så ändrar du högst troligt uppfattning. Inte om grävmaskinen då antagligen..

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

De gör ju det.  Men påståendet "Där finns kanske en möjlig logik för en gångs skull. Vi dieselägare har antagligen lite roligare på vägarna och därför är vår riskfaktor någon promille högre, vilket ger en högre premie."
Är extremt ologiskt på en 90 hästar diesel :p

Jag tycker det är roligare att springa än att köra bil. Men tycker din brookland är coolare än  de flesta moderna fordon idag.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2018 · 14 058 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

De gör ju det.  Men påståendet "Där finns kanske en möjlig logik för en gångs skull. Vi dieselägare har antagligen lite roligare på vägarna och därför är vår riskfaktor någon promille högre, vilket ger en högre premie."
Är extremt ologiskt på en 90 hästar diesel :p

Jag tycker det är roligare att springa än att köra bil. Men tycker din brookland är coolare än  de flesta moderna fordon idag.

En liten förklaring tack! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
25 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

De gör ju det.  Men påståendet "Där finns kanske en möjlig logik för en gångs skull. Vi dieselägare har antagligen lite roligare på vägarna och därför är vår riskfaktor någon promille högre, vilket ger en högre premie."
Är extremt ologiskt på en 90 hästar diesel :p

Jag tycker det är roligare att springa än att köra bil. Men tycker din brookland är coolare än  de flesta moderna fordon idag.

En liten förklaring tack! wink

/Benny

Det var soulmans svar till mig om att Aktsam var dyrare på min bil än LF.   Hur nu min riskfaktor skulle bli högre med en bil du knappt vill varva upp i 125 km/h för den låter plågad big_smile Den är ekonomisk enbart.

Evildan
25 februari 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Du skrev att du aldrig kört en rolig diesel och blandade in en grävmaskin i ditt resonemang. Du behöver prova en 300hk diesel i en personbil så ändrar du högst troligt uppfattning. Inte om grävmaskinen då antagligen..

Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

http://www.planete-gt.com/wp-content/uploads/2014/04/Chris-Harris-2CV.jpg
Mannen på bilden menar att 2CV är det roligaste han kört, jag instämmer i detta.

Fjellner
26 februari 2018 · 245 Inlägg

Tänkte uppdatera er.
Ringde idag och frågade varför dom har höjt så mycket, men fick inget rakt svar.
Han snackade om att BMW kanske höjt priserna på reservdelar, att många krockade sina Bmw’s osv.
Att jag hade vart skadefri spelade ingen roll sa han..

När jag berättade vad en av deras konkurrenter gav mig för pris blev han tyst och sen rekommenderade han mig att ta den istället för dom kunde aldrig matcha det priset.

Så jag tackade för mig och sa upp den och tecknade hos aktsam smile

Senast redigerat av Fjellner (26 februari 2018)

Evildan
26 februari 2018 ·

Fjellner skrev:
Tänkte uppdatera er.
Ringde idag och frågade varför dom har höjt så mycket, men fick inget rakt svar.
Han snackade om att BMW kanske höjt priserna på reservdelar, att många krockade sina Bmw’s osv.
Att jag hade vart skadefri spelade ingen roll sa han..

När jag berättade vad en av deras konkurrenter gav mig för pris blev han tyst och sen rekommenderade han mig att ta den istället för dom kunde aldrig matcha det priset.

Så jag tackade för mig och sa upp den och tecknade hos aktsam smile

No shit Sherlock!? wink
Det kanske är vinterpremie på BMWs?

Nåväl, jag tycker du gjorde helt rätt som böt.
Jag vet att en del försäkringsbolag ger en låg premie initialt för att sedan höja den, men inte höjningar av den storleken.
Jag återkommer om LF vill göra något liknande med min Toylåda vid avtalsförnyelsen.

Soulman
26 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Fjellner skrev:
Tänkte uppdatera er.
Ringde idag och frågade varför dom har höjt så mycket, men fick inget rakt svar.
Han snackade om att BMW kanske höjt priserna på reservdelar, att många krockade sina Bmw’s osv.
Att jag hade vart skadefri spelade ingen roll sa han..

När jag berättade vad en av deras konkurrenter gav mig för pris blev han tyst och sen rekommenderade han mig att ta den istället för dom kunde aldrig matcha det priset.

Så jag tackade för mig och sa upp den och tecknade hos aktsam smile

Bra där. Jag brukar fråga som personen i kundtjänst fått 25% högre lön när man får ett sånt förslag på höjd premie. Svaret blir alltid nej och då frågar jag om kundtjänstmedarbetaren själv skulle acceptera en höjning av premien med 25%. Svaret brukar bli nej då också och då ber jag att få prata med nån som har nåt slags bemyndigande att diskutera förutsättningarna för min premie. Det samtalet har de senaste 8 åren i rad resulterat i en höjning av premien med 3-5%.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
26 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

Fjellner skrev:
Tänkte uppdatera er.
Ringde idag och frågade varför dom har höjt så mycket, men fick inget rakt svar.
Han snackade om att BMW kanske höjt priserna på reservdelar, att många krockade sina Bmw’s osv.
Att jag hade vart skadefri spelade ingen roll sa han..

När jag berättade vad en av deras konkurrenter gav mig för pris blev han tyst och sen rekommenderade han mig att ta den istället för dom kunde aldrig matcha det priset.

Så jag tackade för mig och sa upp den och tecknade hos aktsam smile

Bra där. Jag brukar fråga som personen i kundtjänst fått 25% högre lön när man får ett sånt förslag på höjd premie. Svaret blir alltid nej och då frågar jag om kundtjänstmedarbetaren själv skulle acceptera en höjning av premien med 25%. Svaret brukar bli nej då också och då ber jag att få prata med nån som har nåt slags bemyndigande att diskutera förutsättningarna för min premie. Det samtalet har de senaste 8 åren i rad resulterat i en höjning av premien med 3-5%.

Försäkringsbranschen (och även elbolag) lever på trogna kunder som bara betalar år efter år. Precis som du säger så gäller det tyvärr att bråka för sin sak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fjellner
26 februari 2018 · 245 Inlägg

Evildan skrev:

Fjellner skrev:
Tänkte uppdatera er.
Ringde idag och frågade varför dom har höjt så mycket, men fick inget rakt svar.
Han snackade om att BMW kanske höjt priserna på reservdelar, att många krockade sina Bmw’s osv.
Att jag hade vart skadefri spelade ingen roll sa han..

När jag berättade vad en av deras konkurrenter gav mig för pris blev han tyst och sen rekommenderade han mig att ta den istället för dom kunde aldrig matcha det priset.

Så jag tackade för mig och sa upp den och tecknade hos aktsam smile

No shit Sherlock!? wink
Det kanske är vinterpremie på BMWs?

Nåväl, jag tycker du gjorde helt rätt som böt.
Jag vet att en del försäkringsbolag ger en låg premie initialt för att sedan höja den, men inte höjningar av den storleken.
Jag återkommer om LF vill göra något liknande med min Toylåda vid avtalsförnyelsen.

Haha ja hade han sagt att det va en vinterpremie hade jag faktiskt vart mer nöjd med svaret!

Ja han nämnde det, att det kunde vara ett lockpris som jag hade fått men jag kunde inte bry mig mindre, jag får en brutalt lägre månadskostnad i ett år framåt oavsett.
I värsta fall så får jag byta igen nästa år, ingen big deal om man har koll på det.

Ja men gör det, kan ju vara intressant!
Vet du när det är dags?

torsen
27 februari 2018 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:
Har inget behov av det. Tack för förslaget. smile   Har kört RR hojar så en tung bil kan aldrig komma i närheten av det.
Grävmaskinen var fortfarande rolig.

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

http://www.planete-gt.com/wp-content/up … is-2CV.jpg
Mannen på bilden menar att 2CV är det roligaste han kört, jag instämmer i detta.

Inte jag på bilden, men instämmer i påståendet.
B t w så försäkrar Aktsam inte Citroen 2CV med motiveringen att den är importerad.
Men alla Volvon som tillverkas i Gent m fl orter, de kan man försäkra.

Evildan
27 februari 2018 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Många missuppfattar att rolig betyder snabb. Min lilla öppna Brooklands racer från 1936 har ca 20 hästar och jag vågar garantera att den är roligare än en dieseleldare på 300hk. wink

http://www.planete-gt.com/wp-content/up … is-2CV.jpg
Mannen på bilden menar att 2CV är det roligaste han kört, jag instämmer i detta.

Inte jag på bilden, men instämmer i påståendet.
B t w så försäkrar Aktsam inte Citroen 2CV med motiveringen att den är importerad.
Men alla Volvon som tillverkas i Gent m fl orter, de kan man försäkra.

Bilrasism!!
Dom vägrar givetvis även att försäkra den Lomax som finns på blocket.

JBz
1 augusti 2018 · 1 Inlägg

Aktsam är billiga, men glöm originaldelar på märkesverkstaden, här är det piratkopior på lågprisverkstaden som gäller. 4 besök innan de lyckades montera ny ruta rätt med kringdetaljer. Kommer inte försäkra bilen där igen. Även timmar i telefonkö för att reda ut saker, urk....

Senast redigerat av JBz (1 augusti 2018)

spillolja
2 augusti 2018 · 4 025 Inlägg

jag har bytt på Folkan från Länsförsäkringar till Trygg-hansa, besparing ca 600:-/år samtidigt som max körsträcka är höjt från 1000 till 2000mil /år, själrisk sänkt från 5000 till 4500:- för vagnskadedelen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang