Hc-halt tomgång för hög - hjälp

50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #1

förra året fick jag
co-halt förhöjd tomgång. 0.4% (0.3%)


nyligen fick jag
hc-halt tomgång för hög


co-/k-värde 0.1% (0.5%)
hc 141 ppm (100 ppm)
co förhöjd tomgång 0.3 % (0.3 %)
lambda förhöjd tomgång 1.01 (0.97 - 1.03)

jag har en rutten mitsubishi carisma 99 bensin.

hur får jag igenom bilen på besiktningen? k-sprit? etanol osv?

jag fulltankade bilen 2 dagar sedan. 90% kvar.

Senast redigerat av Getaway (13 mars )

Evildan
Skrivet 13 mars #2

Var det länge sedan du gjorde någon service?

1 785 Inlägg
Skrivet 13 mars #3

Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #4

spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

haha seriöst. tur jag har smile

50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #5

kmr co och hc värdet att fixas ifall jag skaffar en ny katalysator? är det katalysatorn som är problemet så att säga?

Forummoderator · 7 205 Inlägg
Skrivet 13 mars #6

Evildan skrev:
Var det länge sedan du gjorde någon service?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #7

caromania skrev:

Evildan skrev:
Var det länge sedan du gjorde någon service?

jag minns inte riktigt.

oljebyte med filter och luftfilter kanske 1-2 år sedan.

tändstift kanske 3 år sedan.

Senast redigerat av Getaway (13 mars )

1 785 Inlägg
Skrivet 13 mars #8

När jag läser i eran andra trådar så antyder det att ni har en GDI-spis, oljefilter och olja inte fel att byta
motorn ska normalt köras på >98oktan för bästa driftsekonomi och gång, man kan ta E85 för 100:-  resten bensin, efter varmkörning så är det att blåsa ut sotet genom att varva den till rödmarkeringen

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #9

spindelled fram höger glapp.

räcker det med spindelled eller behövs länkarm?

50 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #10

Meaganeowner skrev:
Kolla toe efter byte av styrled, duger inte att räkna antal gängvarv.

Goggla hur man gör genom att mäta Toe på fälgkanterna.

Samma sak om du byter länkarm.

Kolla vad som finns att köpa på t ex Skruvat.

va?

50 Inlägg
Skrivet 14 mars · Inlägg av trådskaparen #11

spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

1 785 Inlägg
Skrivet 14 mars #12

Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Senast redigerat av spillolja (14 mars )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forummoderator · 7 205 Inlägg
Skrivet 14 mars #13

Getaway skrev:

spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
50 Inlägg
Skrivet 14 mars · Inlägg av trådskaparen #14

caromania skrev:

Getaway skrev:

spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

1 785 Inlägg
Skrivet 14 mars #15

Ska man hålla kärran i tipp-topp så måste man invenstera

wink

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forummoderator · 7 205 Inlägg
Skrivet 14 mars #16

Getaway skrev:

caromania skrev:

Getaway skrev:

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

Moment 22. Du kan inte köra bilen förrän den är besiktigad och godkänd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
Skrivet 14 mars #17

caromania skrev:

Getaway skrev:

caromania skrev:

Getaway skrev:
jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

Moment 22. Du kan inte köra bilen förrän den är besiktigad och godkänd.

Klart man kan, har du ingen råg i ryggen gubbe?

TS; börja med som jag skrev tidigare att serva motorn, det är liksssm en del av bilägandet, oavsett bilens värde, för att säkerställa funktionen.

5 557 Inlägg
Skrivet 14 mars #18

GDI?
Ligg på 3an i 110 en mil så ska du se att maskinen är ursotat

Byt olja och filter innan, är inte kamremmen bytt så märker du det. wink

Hon/Henne
Jag ska hjälpa dig.. · 2 672 Inlägg
Skrivet 14 mars #19

När det gäller högt hc..så hade jag närmare 70 i värde
På min kärra räckte det med att byta olja för att värdet skulle komma ner till 12 året efter..
Så jag kan vidimera att oljebyte hjälper..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
778 Inlägg
Skrivet 14 mars #20

håller med xx sammy,dessa motorer är kända för att sota igen,vilket resulterar i otäta avgas ventiler.
Samma problem på volvo s40 v40 med gdi snurran.
sota urn som xx sammy föreslår ,en bra början.
sedan vänta till nya reglerna träder i kraft.
så går kärran 14 månader till.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang