Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö...

eastereverybodybay

  • 94 Följare
  • 95 654 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 oktober
Ford fantast · 1 551 Inlägg
Skrivet 12 mars #281
mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
247 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #282

Fiesta_Racing skrev:
Dom här passar kanske ?

https://dalhems.com/sv/p/167fb1e6b0b444 … -svart-tyg

Njaa, jag tror nog vid närmare eftertanke att det ska vara original-look på inredningen och samma utseende på både stolar som baksäte.

Rent utseendemässigt så tycker jag nog inte att det passar in med den typen av "eftermarknads" stolar, även om dom där stolarna förmodligen är betydligt bekvämare att sitta i.

Det ploppar ju upp hur mycket annonser som helst av inredningar, stolar och baksäten på https://www.ebay-kleinanzeigen.de/ men det tar verkligen emot att köra så långt för att köpa.... sad

Vill ha tag på något sånt här som på bilden här under... Fast i svart kulör så klart... smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8f59b19a7a1cdd2814fe082108bea10b.jpg






Letar för övrigt efter en spolarpump, ny eller begagnad.

Den läckte ju som ett såll märkte jag när jag fyllde på i burken. Vad jag har förstått så satt den spolarburk och den spolarpump jag har på bilen endast på bilar med strålkastarspolning, vilket nu verkar göra att den är väldigt svårfunnen.

Hittade en pump för en hundring på en bildemontering som jag beställde, men dom ringde nu tillbaka och sa att den pumpen var trasig.  sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4fa11c7493cb9dc0d262c147920ee15a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c66446a9d5ea3f20d76d0ff84e2398e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0f9af7a0c07815ec4c551347813d37bf.jpg


Alternativet är att beställa den andra typen av spolarburk som har en annan typ av pump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f2592a4ed72b63907897d6c8528d2b22.jpg


smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (13 mars )

Ford fantast · 1 551 Inlägg
Skrivet 13 mars #283

ok jag vill ha recaro stol till förarsäte i min fiesta med det verkar vara svårt att hitta med

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
247 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #284

Fiesta_Racing skrev:
ok jag vill ha recaro stol till förarsäte i min fiesta med det verkar vara svårt att hitta med

Ja i Sverige är det ju tyvärr kraftigt begränsat med såna prylar till salu... Utbudet är ju mångdubbelt större i UK eller Tyskland.   smile

2 119 Inlägg
Skrivet 14 mars #285

kolla på biltema.. då kan du ha en pump för varje munstycke om du vill smile

247 Inlägg
Skrivet 24 mars · Inlägg av trådskaparen #286

Hackev8 skrev:
kolla på biltema..

Ja så fick det bli.  smile

En söt liten spolburk med fäste från Splendidparts och en universalpump från Biltema.



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ce53fd4c389a8b60c401cebbc542f5c1.jpg



Fick äntligen tag på ett par stolar och ett baksäte från en 79 års modell.

Betydligt fräschare än dom gamla jag hade. Lite smutsiga i dynorna men det går att tvätta rent.
En pytteliten rispa i tyget på förarstolen vid insteget (går att sy) som förmodligen har blivit av en kam när någon har satt sig och lite missfärgat galon på bakstycket av ryggstödet där någon har varit och spillt med kontaktlim... men ändå inte så att det stör.

Jag är nöjd... den inredningen gör sig bra i bilen.   smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1cf715e89c9daac2ace474de2a70d94f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-50d30f43b0594dc5b83be58dafbd6fa0.jpg


Har väl hoppats nu att jag ska kunna åka ut och testköra en liten runda i påskhelgen... 

smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (24 mars )

247 Inlägg
Skrivet 25 mars · Inlägg av trådskaparen #287

Skruvade ihop resten av inredningen, typ säkerhetsbälten och dylikt....

Sen kunde jag ju bara inte låta bli... big_smile

Underbart väder med strålande sol och torra vägar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-303a97f1cbb866c52fed498f1dffa5fb.jpg

Åkte ut och körde en runda på typ 2 mil, hela tiden på helspänn för att man så klart skulle träffa på en poliskontroll,... Men det gick ju bra.

Med vetskap om tokig hjulinställning så kändes han ändå gedigen och bra på vägen.

Och nu kändes han ju inte alls lika brutalsnabb när man har en stol att sitta i... lol

Han känns väldigt lagom med den här effekten... Precis perfekt för ändamålet.  smile


När motorn satt i Astran så hade jag ju lite bekymmer med att den ryckte under acceleration och belastning på dom högre växlarna...
Dom ryckningarna är tråkigt nog kvar...  sad
Kan inte riktigt förstå vad det beror på...

Det ligger visserligen en felkod på laddtrycksstyrningen.... Får forska lite i det.


smile

537 Inlägg
Skrivet 25 mars #288

Kul att du kommit ut och kunnat provköra. Ett S T O R T grattis.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
32 Inlägg
Skrivet 25 mars #289

Kul, måste vara trevligt med en sån motor i Kadett C. smile

Och skönt att se att nån bygger med lagom effekt också, annars är det ju sån effekthysteri idag
så bilarna inte duger till mer än att bränna däck.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 380 Inlägg
Skrivet 25 mars #290

mikko_ skrev:
Kul, måste vara trevligt med en sån motor i Kadett C. smile

Och skönt att se att nån bygger med lagom effekt också, annars är det ju sån effekthysteri idag
så bilarna inte duger till mer än att bränna däck.

Håller med dig!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
247 Inlägg
Skrivet 25 mars · Inlägg av trådskaparen #291

Dr_No skrev:
Kul att du kommit ut och kunnat provköra. Ett S T O R T grattis.

Tack ska du ha.  smile



mikko_ skrev:
Kul, måste vara trevligt med en sån motor i Kadett C. smile

Och skönt att se att nån bygger med lagom effekt också, annars är det ju sån effekthysteri idag
så bilarna inte duger till mer än att bränna däck.

Ja idag är det ju inte ovanligt med typ +600 hk i den här typen av bilar när en del personer bygger.
Det är ju säkert skitkul... Men för det här ändamålet så är ju dessa 190 kusar och 250 nm alldeles lagom.
Man blir glad bakom ratten.  smile


Ska åka förbi en våg någon dag och se vad bilen väger... Den har ju förmodligen lagt på sig lite vikt mot förut.

Ska också försöka ta en sväng förbi Bilprovningen i veckan och fråga om jag får låna bromsprovaren för att se hur bromskraften ser ut fram gentemot bak.

Det känns ju faktiskt helt okej när jag bromsar hårt på vägen... Men man vet ju inte riktigt.

smile

Ford fantast · 1 551 Inlägg
Skrivet 25 mars #292

Stort grattis till första turen big_smile

hämtade hem min räser med igår pappa ska hjälpa mig att koppla lite el. jag ska byta hjul och fjädrar fram sen är den redo för bes.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 572 Inlägg
Skrivet 25 mars #293

Grattis, måste kännas riktigt skönt när den rullar för egen maskin :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3
247 Inlägg
Skrivet 26 mars · Inlägg av trådskaparen #294

Fiesta_Racing skrev:
Stort grattis till första turen big_smile

hämtade hem min räser med igår pappa ska hjälpa mig att koppla lite el. jag ska byta hjul och fjädrar fram sen är den redo för bes.

vw_audi skrev:
Grattis, måste kännas riktigt skönt när den rullar för egen maskin :-)

Tack!   smile

Ja det känns för jäkla underbart att det börjar närma sig ett slut, det tog betydligt längre tid än vad jag hade planerat från början.


Som tids-jämförelse så minns jag när jag rullade och gjorde totalskrot av min Subaru på en av dom sista rallytävlingarna jag körde 2006.

Ett par dagar efter tävlingen stack jag ned till Hamburg och köpte den absolut billigaste Subaru Impreza jag kunde hitta på tysk annons. Körde hem bilen och rev ned den fullständigt till en helt tom kaross och hängde upp den i en vagga, skrapade och tvättade den fri från underredsmassa, helsvetsade alla skarvar i karossen och monterade alla karossförstärkningar och dylikt, renoverade upp min krokiga framvagn och bakvagn och skruvade dit. Drog sedan bilen upp till Värmland där jag fick en bur monterad på en vecka och sen hem igen för att lackera hela bilen och skruva ihop den.

7 veckor efter rullningen stod vi åter igen på tävling med en ny bil. neutral 
Där blev det mek dygnet runt... så dumt kan jag tycka nu...  smile



Hade ju från början tänkt att renoveringen av Kadetten inte skulle ta så mycket längre tid än så... Men det sket sig ju...  lol



Men nu är det bara en mängd småsaker kvar att fixa till.

* Montera ett par bakre stänkskydd.
* Få dit någon form av Drop-Stop (vajerstopp) för bakaxeln. När jag lyfter upp bilen på en billyft så fjädrar bakaxeln ut så pass mycket så fjädrarna blir lösa... å det lär man ju få en anmärkning för på Bilprovningen.
* Montera ett signalhorn och dra ett par kablar till det.
* Montera en ny bromsljuskontakt.
* Hjulinställning.
* Strålkastareinställning.
* Försöka reda ut varför motorn hugger vid segdragning och belastning på dom högre växlarna... sad
* Snygga till och måla upp bagageutrymmet.
* Sätta dit ett slutrör på avgasröret.
* Göra ett bromsprov för att se bromskraften.
* Applicera mer tectyl och underredsmassa på underredet och dom främre hjulhusen.
* Och till sist ska jag bara bättre i ett par små lackskador.

Sen bär det av till SFRO å så får man ju hålla tummarna att dom inte har några dåliga synpunkter.


smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (26 mars )

Ford fantast · 1 551 Inlägg
Skrivet 26 mars #295

så länge dom lyfter i bakaxeln så märker dom inte att fjädrarna är lösa. måste fixa det på min bil med

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
247 Inlägg
Skrivet 26 mars · Inlägg av trådskaparen #296

Fiesta_Racing skrev:
så länge dom lyfter i bakaxeln så märker dom inte att fjädrarna är lösa.

Nä det har du ju rätt i. smile
Bilprovningen lyfter ju sällan någon annanstans än på själva axeln, och då märks ju inte problemet.
Får se hur jag gör med den saken...  smile

114 Inlägg
Skrivet 27 mars #297

läst igenom hela tråden nu och kan ju bara säga jävlar vad fin bilen blir ! big_smile

spännande verkstad med du har privatägd mack eller  ? big_smile

247 Inlägg
Skrivet 27 mars · Inlägg av trådskaparen #298

kimkim skrev:
läst igenom hela tråden nu och kan ju bara säga jävlar vad fin bilen blir ! big_smile

spännande verkstad med du har privatägd mack eller  ? big_smile

Jag tackar!  smile

Jovars, en liten mack i gammaldags stil utan bensinbolag. En sån där mack utan grillkorv och baguetter. Ha ha ha.  big_smile
Det var en Uno-X tidigare, men dom la ju ned alla mackar i Sverige 2008 och när inget annat bensinbolag ville vara med så bestämde jag mig för att köra vidare i egen regi.  smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-32c7e30cf61fa4e34094fbfd6f3ad099.jpg






Tog en sväng förbi Bilprovningen strax innan dom stängde idag och frågade lite vänligt om det skulle gå bra att få hjälp med ett bromsprov.


Jo för fan. Kör in du... du vet hur den funkar.

Schyssta killar som jobbar på Bilprovningen i Oskarshamn.   smile smile

(brukar besöka dom ganska ofta för att besikta mina kunders bilar när man har utfört någon besiktningsrelaterad reparation)


Bromsresultatet blev 2,0 på båda framhjulen och 1,0 på båda bakhjulen. Och en helt perfekt p-broms.
Det var över min förväntan.  smile

Gjorde ett par kraftiga inbromsningar på vägen från 110 km/h bara för att kolla så att inte bakhjulen låser upp vid en hård inbromsning. hmm
Men det kändes ju alldeles utmärkt.


Svängde också förbi en våg på vägen hem som finns på en kontrollplats längs landsvägen.

Sist jag hade bilen på den vågen visade den 890 kg utan förare.
Nu kunde den inte bestämma sig om den skulle visa 940 eller 960 kg, så han har gått på sig några kilo Kadutten.  roll
Men det är ju ändå en helt okej matchvikt vill jag påstå.  smile

Nu gäller det bara att komma till rätta med dom där jäkla ryckningarna i motorn.  sad
Faktum är att motorn spikar lite vid belastning på fyran och femmans växel... Jäkligt konstigt. sad


Ha de!  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (27 mars )

619 Inlägg
Skrivet 28 mars #299

lite sent kanske men grattis!
efter allt jobb du lagt ner är du väl värd åtminstonne ett bra resultat på bromstest smile

247 Inlägg
Skrivet 31 mars · Inlägg av trådskaparen #300

Gussam skrev:
lite sent kanske men grattis!
efter allt jobb du lagt ner är du väl värd åtminstonne ett bra resultat på bromstest smile

Tack du. smile






Har varit ute och provkört en del på vägarna runt byn, bara för att se om jag upptäcker något som jag inte är nöjd med.

Ställde på bilen och försäkrade den så slipper man åtminstone att vara 100 procent olaglig.

Kom efter lite körning fram till att den främre fjädringen inte alls fungerar bra, och det har den nog egentligen aldrig gjort.

Och med facit i hand så råkade jag kapa alldeles för mycket på dom gamla Ascona fjädrarna. Bilen blev nu alldeles för låg och för hård.

Bara 4-5 mm mellan skärmkant och däck.
Man får inte ens i mellan lillfingret.
Och dessutom så ligger fjädern emot framvagnen och gnager. Så kan man ju inte ha det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2e46a9692ba19dac86d2234e56ef7841.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-abfb7d77d7d171bf1ba288b823b93e53.jpg

Original Kadett fjädrar är 110 mm i ytterdiameter samt en trådtjocklek på 11,2-11,5 mm (lite beroende på vem som har tillverkat fjädern.)

Sen finns det 2,0 Rallyefjädrar som om jag har förstått saken rätt är 110 mm i ytterdiameter med en trådtjocklek på 12,7 mm.

Original Ascona fjädrar är 117 mm i ytterdiameter och 12,00-12,50 mm i trådtjocklek.

Man kan ju tycka att dom där 7 millimetrarna inte borde ha så stor betydelse... men det har det... fjädern får inte plats ordentligt och den ligger inte riktigt på plats i den nedre skålen.

Jag har visserligen kört med Ascona fjädrarna i nästan tio år... Så visst...Det funkar ju på sätt och vis...


Har bläddrat runt lite på nätet och försökt samla information om vad andra Kadett-ägare använder för fjädrar.

Har ju sett att vissa förordar fjädrar från Mercedes 190 alternativt E-klass W124.

Åkte till Mekonomen och klämde och tittade lite på ett par såna fjädrar...Dom är ju 108-110 mm i ytterdiameter men groteskt grova i tråddiametern, mellan 13,75 och 16,5 mm beroende på motorkod.

Kanske är det funktionellt med såna fjädrar om man vill ha en stenhård bil för bankörning...??  Men det vill ju inte jag.

Det kan då fan inte bli speciellt mycket fjädring med så grova fjädrar på en så här pass lätt bil...

Läste på ett tyskt forum där ett par skribenter förordade att man för gatbruk plockar dom bakre fjädrarna från VW Passat 1988-1993 för att använda i Kadettens framvagn.

Dom fjädrarna har en ytterdiameter på 113-114 mm samt verkar finnas med trådtjocklekar från 12,50 till 13,25 mm (beroende på motorkod, bensin, diesel samt kombi eller sedan).

Så jag drog helt enkelt till Biltema och köpte två sådana fjädrar med 12,5 mm i trådtjocklek och 114 mm i ytterdiameter. Artikelnummer 67525.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-81e44fa2b23b2fa2371fd0d06492fe2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c825212c073c8647262a195c1c31426e.jpg


Efter en del plockande upp och ner, efter att ha kapat dom flera gånger... ett halvvarv i taget... så vill jag nog påstå att jag hittade rätt och fick till en lagom höjd på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0206bfe210d1f14f74ef39f65a9f9bc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cb1909f27e4aab982d10b418109c3486.jpg


Och nu ligger inte heller fjädern emot framvagnen och skaver... Och den känns helt perfekt enligt mitt tycke när jag kör på gatan...  Lagom hård och lagom mycket fjädring. smile smile

Ja det finns hela tiden saker att ändra på och förbättra...

smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (31 mars )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang