Har velat bygga denna bil i 15 år! Har hunnit samla på mig GTE delar som jag gillar. Det är en rullande renovering med bla kommande lakering, bygga starkare CIH motor med compressor, bättre chassi med renoverad GTE bakaxel... / Micke Gudsbarn
Jag tycker svetsning är kul och har alltid imponerats av weldporn. Så jag gick i veckan och köpte en Tig och Lite rostfria rör hahahah Fyyyy fan va svårt detta var!!!!! Jag måste börja nånstans det inser man ju.
Efter några övningar med svetsen så förstod jag varför rotgas finns, att det tar nån månad att bli nöjd med inställningar på svetsen osv osv. Så jag blottar mig själv och skickar upp min första svetsning. Men jag tänkte låta Tigen ta upp en stor del av min lediga tid för kul är det.
Att bara få till systemets vinklar var halv svårt. Jag ska också i med fler fästen så systemet inte hänger ner sig med tiden. Insåg att totalt 40 cm spill nog är lite tajt räknat för en glad nybörjare... Men nu är det tätt iallafall. Hoppas kunna tig svetsa en burbåge tids nog tex.
(Denna är från england och har en C20LET under huven)
Aaaa den där har jag spanat mycket på!! Tycker den är riktigt ball Vill dock satsa på en putsbar lack... men tycker fasen kadetter gör sig bra i ljusblå.
Jag har fått tag i speglar, de fanns som tillval på Kadett C GTE 1000. Fanns även på Ascona och kanske fler. Men jag gillar dem verkligen. Endast förarsida monterad. Jag svetsar nytt fäste i aluminium till passargerar spegeln som även fått nytt glas.
Orginal handsfack som är mycket rymligt och praktiskt fick ge vika för 74ans skiva - tycker det är charmigare. Men jag planerar också att bygga en burbåge/störtbur från Finess. Den kommer bli bultbar och ska enkelt kunna tas i och ur. Jag vill då ha en sträva i underkant av instrumentbrädan då går facket inte att öppna, då är skivan som klippt och skuren!
Det finns inte mycket utrymme kvar när man drar 2,5 tum system utan att göra en enda kaross justering. Så vid inspirerad körning så slår systemet i på varje sida vid sidogungning. Det finns endast en cm att vingla på så jag monterade systemet stumt i sidled längst bak och hoppas tillräcklig rörlighet finns kvar. Det blev lite formgivning av fäste och lite svetsning.
Jag har ju bytt 79ans front till 74-75. Det är lite dumt då lysena får ett längre mellanrum då blinkers på sidorna försvinner. Då blir 79ans grill för smal och för hög då 74ans huv går ner längre. 74ans grill har andra fästen och saknar emblem. Jag vill kunna återställa bilen 100% till original och kapar och bygger därför inte om någonting. Så grillen kommer jag svetsa i aluminium och ska va exakt kopia av 79ans grill med stora emblemet fast bredare och lägre. Detta kommer byggas längre fram... Jag kommer också montera 74ans blinkers under de runda lysena "på sin original plats.
Cassius skrev: 74ans grill passar väl annars utan övriga modifieringar?
Nja hålen för klippsen är olika enklare modifiering går ju att göra. Bredden, höjden och emot lyckt sarierna funkar kalas. Men sen går den ändå inte trycka dit den Men har lite lösa ideer hur jag vill bygga den i alu som svart eloxceras
Dr_snuggels skrev: har grill till 74-77 även blinkers 74-77 och 78-79 blinkers med
Blinkers 74 - 75 kan du skicka bild på dem? Eller ett pris om de är ganska fina. Har du fråntplåt (räcker med formgivningen runt blinkers) orkar inte byta hela fråntplåten...