HJÄLP!!! Hyundai Atos 2001 min väster bakdörr har gått i baklås.

Saab---93
21 juli 2018 · 72 Inlägg

Hej!

Jag äger en Hyundai Atos 2001. Det är så att min väster bakdörr har gått i baklås o jag har tagit bort dörrklädseln på insidan o hållit på med alla metallpilar osv där på lås kistan det hjälpte inte. Jag har försökt sparka upp dörren inne från dörren medans en med hjälpare stog utanför dörren o även han försökte öppna dörren medans jag sparkade på den hjälpte inte heller. (Nej jag tänker inte använda mig utav bräckjärn o bryta upp dörren!) 

Ja Jag har hittat på andra forum att folk har varit med om något liknade med just att bakdörren går i baklås på Hyundai Atos. Men ni som har varit med om något liknade får gärna komma med förslag till exakt jag ska gå till väga för att fixa detta. IFALL om jag måste lämna in bilen på verkstad o få detta fixat hur mycket kan detta hamna då på i prisklass ni som vet?

ENDAST seriösa svar tack!

Senast redigerat av Ovlov447 (22 juli 2018)

Hassethn
8 augusti 2018 · 1 Inlägg

Hej Jag jobbar som bilförsäljare på Sebastians Bilar i Vänersborg.
Vi fick in en Renault Clio Sport Tourer 1,2 TCe 103 hk som höger bakdörr inte kunde öppnas.
Jag kollade vänster dörr och såg att det finns en knapp i ovankant av låskistan för barnsäker låsning och när jag tryckte den ut mot utsidan av dörren spärrades låset och vid läget in mot kupen funkar låset både inne och ute.
Jag demonterade dörrsidan och tog ned tätningslisten i dörren.
Jag tog två långa spännband och gjorde två öglor som satt ihop som en åtta och med en skruvmeisen öppnade vi en glipa i bakre ovankant av dörren för att få ut ena ändan av spännbanden. Med en ögla på var sida av dörren drog jag ner spännbanden med en hand inne och en utanför dörren och lotsade ner mot låset.
Vid låset förflyttade jag öglornas mötespunkt fram och tillbaka och vips fick jag tag i knappen och dörren kunde öppnas. Bytte sedan låset för 375kr och skruvade ihop allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang