Volvo V70 1.6 DRIVe -10 Dieselpartikelfilter

BilvårdsTekniker · 281 Inlägg
Skrivet 11 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Hej, köpte bilen begagnad förra sommaren, gick ungefär 1 månad sedan kom alla möjliga felkoder upp om Dieselpartikelfiltret, bla p245809 firman tar in den och 2 månader senare får jag tillbaka den då skriver i mail samtidigt att de bytt till ett nytt.

Kör från september till -17 till Juni -18 då går den åter igen ner i limpmode som förra gången, visade sig att det P245809 som ligger åter igen. Firman tar in den igen och åtgärdar felet.

Blev såklart nyfiken på vad de gjort i efterhand och i mail skriver handlare att de har regenererat filtret manuellt då det gamla filtret inte hade blivit regenererat, men det ska ju bilen kunna göra av sig självt. Är det någon som har haft eller vet vad man som kan orsaka till att bilen inte genererar med denna felkod liggandes?

Allt gott

Rattryckarn
3 264 Inlägg
Skrivet 11 oktober #2

Hur långt har bilen gått?

Jag är inte jätteinsatt i hur just volvo cars regenererar sitt partikelfilter. Men antingen och mest troligt så regeneras det passivt. DVS att det regenereras när du använder bilen hårt samt länge då det då hinner komma upp i ordentlig tempratur och sotet bränns bort.

Det kan också finnas aktiv regenereraring och då sprutar man oftast in diesel i avgassystemet för att få upp tempraturen och bränna bort sotet.

Men filtret fylls också med aska, inte bara sot. Askan består till stor del av ämnen och tillsatser ifrån motoroljan.

Askan kan inte brännas bort. Så har din bil gått långt eller dragit mycket olja kan ditt filter vara fyllt med aska.

Enda sättet att rengöra det då är att ta loss det från bilen och montera ett nytt eller rengöra det med tryckluft bakvägen.

Du kan ju även regenerera själv genom att typ köra 10 mil med tungt lastad släpkärra på höga varv typ 3500 rpm. Men detta tar som sagt bara bort sot, inte aska.

Forum- och sitemoderator · 11 286 Inlägg
Skrivet 11 oktober #3

Ja. TS kör väl för korta sträckor med för lite effektuttag.

Bilfirman kan nog koppla upp bilen med en dator och låta den regenerera sig själv. Har gjort det på flera nya bilar de sista som bara rullat 10-25 km totalt. Bilen varvar då upp rätt rejält och står med en ylade motor i ca 10-20 minuter och sedan är allt klart.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
3 264 Inlägg
Skrivet 12 oktober #4

Hybrid_ skrev:
Ja. TS kör väl för korta sträckor med för lite effektuttag.

Bilfirman kan nog koppla upp bilen med en dator och låta den regenerera sig själv. Har gjort det på flera nya bilar de sista som bara rullat 10-25 km totalt. Bilen varvar då upp rätt rejält och står med en ylade motor i ca 10-20 minuter och sedan är allt klart.

Varför behöver ni göra detta på bilar som i princip är helt nya? Har dem stått på tomgång i flera veckor innan eller?
Eller är filtren fulla med "restprodukter" som behöver brännas bort?

Forum- och sitemoderator · 11 286 Inlägg
Skrivet 12 oktober #5

zemet skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja. TS kör väl för korta sträckor med för lite effektuttag.

Bilfirman kan nog koppla upp bilen med en dator och låta den regenerera sig själv. Har gjort det på flera nya bilar de sista som bara rullat 10-25 km totalt. Bilen varvar då upp rätt rejält och står med en ylade motor i ca 10-20 minuter och sedan är allt klart.

Varför behöver ni göra detta på bilar som i princip är helt nya? Har dem stått på tomgång i flera veckor innan eller?
Eller är filtren fulla med "restprodukter" som behöver brännas bort?

De körs av båtarna och parkeras. Sen ska de in i någon hall och få de tillbehör som en köpare önskar, ut igen, parkera, nästa hall, parkera osv... Oftast körs de i max 30 km/h... Sen kanske det är som du säger att filtret är nytt och kanske inte gillar den behandlingen som första start i livet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fri fart för ett fritt folk! · 9 509 Inlägg
Skrivet 12 oktober #6

Hybrid_ skrev:
Ja. TS kör väl för korta sträckor med för lite effektuttag.

Bilfirman kan nog koppla upp bilen med en dator och låta den regenerera sig själv. Har gjort det på flera nya bilar de sista som bara rullat 10-25 km totalt. Bilen varvar då upp rätt rejält och står med en ylade motor i ca 10-20 minuter och sedan är allt klart.

väldigt vanligt fel.. förstår inte ens varför försäljare inte avråder folk från att köpa dieselbilar när dom inte använder dom tillräckligt   tycker mina 7mil/dagligen är gränsfall på vad som är vettigt för en diesel att rulla  för att filtret ska fungera optimalt..    att köra 3-5km och stänga av är rena döden för dessa filter.    på min buss gör den rent filtret 1gång i veckan  så det är rätt ofta dom gör det när allt är i rätt temperatur   på den tänds det en grön lampa när den renar filtret.    avbryter man den för många gånger så måste man starta rengöringen

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Forum- och sitemoderator · 11 286 Inlägg
Skrivet 12 oktober #7

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja. TS kör väl för korta sträckor med för lite effektuttag.

Bilfirman kan nog koppla upp bilen med en dator och låta den regenerera sig själv. Har gjort det på flera nya bilar de sista som bara rullat 10-25 km totalt. Bilen varvar då upp rätt rejält och står med en ylade motor i ca 10-20 minuter och sedan är allt klart.

väldigt vanligt fel.. förstår inte ens varför försäljare inte avråder folk från att köpa dieselbilar när dom inte använder dom tillräckligt   tycker mina 7mil/dagligen är gränsfall på vad som är vettigt för en diesel att rulla  för att filtret ska fungera optimalt..    att köra 3-5km och stänga av är rena döden för dessa filter.    på min buss gör den rent filtret 1gång i veckan  så det är rätt ofta dom gör det när allt är i rätt temperatur   på den tänds det en grön lampa när den renar filtret.    avbryter man den för många gånger så måste man starta rengöringen

Just det! När jag ska köra rengöringsprogrammet så får man snällt varmköra bilen och då är det inte tal om att ligga och mysa runt i 40 km/h... Kraftigt med gas så turbon får jobba, annars blir bilfan aldrig varm. Är den inte varm startar inte processen ens om man försöker tvinga igång den med en dator.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang