BMW 320D E46 låg bränsletryck i fuelrail

Rille68
21 oktober 2018 · 150 Inlägg

Tjena!

Har en E46 320D från 2002 med m47 motorn som dog på motorvägen häromdagen.

Hade ca 5L i tanken så jag tankade upp till ungefär halvtank sen åkte jag 5min på motorvägen så börja den tappa kraft och stannade tillslut.

Bogserade hem den och har läst av felkoder och har då aktivt:
Fault Code: 004B90
Fault Explanation: Rail pressure monitoring at engine start

Har kollat bränsletrycket via dator och har 4bar i railen när börvärdet är på 520bar.

Plockade ut bränslepumpen från tanken och metall filtret i tanken var helt igen kloggat så rengjorde denna och satte tillbaka. Flödade fint från pumpen efter detta. Luftar systemet med dator men den startar fortfarande inte...

Gått vidare nu till pumpen under förarstolen. Har plockat bort bränslefiltret och sen dragit på tändningen så pumpen går. Då flödar det bra men kommer ibland luft eller liknande så dieseln blir "skummad". Sitter en grenkoppling på soppaslangen till pumpen, är det någon som vet vad som kommer från den grenade slangen?

Finner inget läckage vid spridare eller liknande heller.

Förstår mig inte på varför diesel blir som skummad från pumpen under stolen. Känns lite som att felet ligger där?

Någon som har något tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Är det helt tätt så att ingen luft kan  blanda sig?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rille68
22 oktober 2018 · 150 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Är det helt tätt så att ingen luft kan  blanda sig?

Allting verkar tätt och och schysst men börjar tro att det är en givare som spökar då felkoden för låg rail tryck är konstant aktiv även fast jag raderat den. Beställer hem nya givare samt ventil till railen samt en högtryckspump så får vi se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang