Märklig servo Mitsubishi Colt.

Willmes
13 januari 2019 · 24 Inlägg

Tjena.

Sambon rulla hem med en Mitsubishi Colt Cz3 som hon köpt på blocket. Allt funkar fint osv. Jag provkör den och i början känns servon bra när man kör sakta. Men så fort man rullar upp i typ 40-50 så blir rartten stel. Svårt o förklara men typ som att den hamnar i ett läge o sen inte går tillbaka till mitten.. känns trögt och obehagligt.

Var hos en turkverkstad o kollade. Han tog en tur o sa att de var helt normalt att mitsubishi är såhär. Så allt var fullt normalt. Men det känns fortfarande märkligt..

caromania Forummoderator
13 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Om nivån är låg i behållaren för styrservoolja så kan det bli så, men det borde ju en verkstad kunnat utesluta? Och om du får för dig att fylla på så kolla först vad det ska vara då det kan skilja sig en hel del. Att fylla med fel vätska är inte bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Willmes
13 januari 2019 · 24 Inlägg

caromania skrev:
Om nivån är låg i behållaren för styrservoolja så kan det bli så, men det borde ju en verkstad kunnat utesluta? Och om du får för dig att fylla på så kolla först vad det ska vara då det kan skilja sig en hel del. Att fylla med fel vätska är inte bra.

Glömde säga att servon är elektrisk smile

it_mutt
13 januari 2019 · 10 379 Inlägg

Lite beroende på vad det är för typ, så finns det system som fungerar så.

Dvs;

Du snurrar på ratten med lillfingret när du står stilla, och sen blir det trögare ju fortare man kör (hos ex.vis Audi kallas det/kallades det förr Servotronic).

Sen är det väl lite svårt att för dig förklara HUR trögt det blir, men, ja, det -kan- absolut vara "fullt normalt"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Willmes
14 januari 2019 · 24 Inlägg

it_mutt skrev:
Lite beroende på vad det är för typ, så finns det system som fungerar så.

Dvs;

Du snurrar på ratten med lillfingret när du står stilla, och sen blir det trögare ju fortare man kör (hos ex.vis Audi kallas det/kallades det förr Servotronic).

Sen är det väl lite svårt att för dig förklara HUR trögt det blir, men, ja, det -kan- absolut vara "fullt normalt"

Aha tackar för svar. Svänger jag vänster så stannar ratten i det läget och vill inte ta sig tillbaka till mittenläget om man kan kalla det så. Sjukt äckligt har aldrig varit med om nått sånt o då har jag haft en del olika bilar big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2019 · 13 644 Inlägg

Om den stannar är det ett problem.    Kan ge 2 på bes oxå .    Antingen är det fjäderben lagringen fram eller styrväxel knutar osv. Men mest troligen är det en. Framvagnsinställning som behövs

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt
14 januari 2019 · 10 379 Inlägg

Willmes skrev:

it_mutt skrev:
Lite beroende på vad det är för typ, så finns det system som fungerar så.

Dvs;

Du snurrar på ratten med lillfingret när du står stilla, och sen blir det trögare ju fortare man kör (hos ex.vis Audi kallas det/kallades det förr Servotronic).

Sen är det väl lite svårt att för dig förklara HUR trögt det blir, men, ja, det -kan- absolut vara "fullt normalt"

Aha tackar för svar. Svänger jag vänster så stannar ratten i det läget och vill inte ta sig tillbaka till mittenläget om man kan kalla det så. Sjukt äckligt har aldrig varit med om nått sånt o då har jag haft en del olika bilar big_smile

Bara åt vänster? För är det så så låter det ju inte helt som det ska iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Willmes
14 januari 2019 · 24 Inlägg

it_mutt skrev:

Willmes skrev:

it_mutt skrev:
Lite beroende på vad det är för typ, så finns det system som fungerar så.

Dvs;

Du snurrar på ratten med lillfingret när du står stilla, och sen blir det trögare ju fortare man kör (hos ex.vis Audi kallas det/kallades det förr Servotronic).

Sen är det väl lite svårt att för dig förklara HUR trögt det blir, men, ja, det -kan- absolut vara "fullt normalt"

Aha tackar för svar. Svänger jag vänster så stannar ratten i det läget och vill inte ta sig tillbaka till mittenläget om man kan kalla det så. Sjukt äckligt har aldrig varit med om nått sånt o då har jag haft en del olika bilar big_smile

Bara åt vänster? För är det så så låter det ju inte helt som det ska iofs

Nej asså åt vilket håll som helst. Menar servon funkar som den skall när jag ska parkera och när man krypkör. Men r man kör snabbare så blir den stelare typ som om att där är ingen servo.. sjukt obehagligt när man kör motorväg eller liknande.

kunghippe
15 januari 2019 · 197 Inlägg

prova smörja upp knuten på rattstången om där finns en sådan på denna bilen . dom brukar tjärva med tiden och då kan den bete sig så . följ bara rattstången uppifrån o ned till styrväxeln . be sen någon svänga ratten fullt åt båda hållen mefans du sprayar på fett i mängder

Volvo 740 (1986)
titan102
2 januari 2023 · 1 Inlägg

Har liknade problem med min Colt 2008,ingen återgång i styrning efter sväng.hur löste du problemet??

Vriiid
5 oktober 2023 · 2 Inlägg

Willmes skrev:
Tjena.

Sambon rulla hem med en Mitsubishi Colt Cz3 som hon köpt på blocket. Allt funkar fint osv. Jag provkör den och i början känns servon bra när man kör sakta. Men så fort man rullar upp i typ 40-50 så blir rartten stel. Svårt o förklara men typ som att den hamnar i ett läge o sen inte går tillbaka till mitten.. känns trögt och obehagligt.

Var hos en turkverkstad o kollade. Han tog en tur o sa att de var helt normalt att mitsubishi är såhär. Så allt var fullt normalt. Men det känns fortfarande märkligt..

Köpte en Colt -05:a för drygt tio år sen, reagerade lite på att den kändes trögstyrd, liknande din beskrivning, vid provkörningen. Tänkte väl inte mer på det utan vande mig vid beteendet. Svensk Bilprovning valde dock att ge mig en tvåa för "trög styrning" och "dålig återgång" när jag haft den ett par år.

Åkte till märkesverkstad för felsökning, mekanikern sa att det inte var nåt fel. "De är såhär, det ska bilprovningen veta". Åkte tillbaka, glad i hågen med ett undertecknat intyg (Mitsubishi Europa) om att det inte fanns nåt fel att åtgärda.
Besiktningsmannen (en annan än första gången) tittade på intyget, skakade på huvudet och sa att han höll med sin kollega (utan att ha provkört) och att det fortfarande var en tvåa.
Eftersom det är svårt att laga ett fel som inte finns så kändes det lite uppgivet ett tag. Åkte till en annan aktör för ombesiktning. Förklarade situationen, visade upp intyget och fick 0 poäng med kommentaren "Nä, det här var väl inga konstigheter, så här är de här bilarna".

Oreggad Ruter Knekt
7 oktober 2023 · 621 Inlägg

"Stelare typ som ingen servo" tror du aldrig åkt bil utan servo, för rattrörelsen blir mycket följsam (t.o.m. mer än med sliten servo) i högre fart.

Låter dock absolut som ett fel. Skulle koppla ur servon och se ifall problemet avhjälps, då har du hittat/uteslutit en central felkälla. Är det inte servon så har du ju konstaterat mekaniskt problem i styrningen.
Spelar ingen roll om det är så på alla Colt, är det något som dykt upp (för inte säljs dem svårstyrda, då skulle ingen köpt dem), så går det också att åtgärda. Ratar svårsvängda bruksbilar, livrädd att inte kunna parera.

Senast redigerat av Duvetdet (7 oktober 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang