Opel Rekord V8 - ett rekordförsök! Uppstart/ljud sida 13

Bilen är tänk att gå på strippen, i sidled, på några av Sveriges racebanor och flertalet repor till lokala glasskiosken.

LittlelandRacing

  • 69 Följare
  • 60 566 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 april
LittlelandRacing
18 mars · 438 Inlägg
#621

Efter varje kväll i garaget så kan man bocka av några punkter på att göra listan! Men sen kommer man på några nya småsaker man ändåså kan göra eller som man vill göra eller nojjar över smile Men men, det börjar närma sig nu! Jag tror... utan att jinxa... Jag tror att bilen kan rulla i mitten av april! Jag fyller år den 11 april och det kan ju alltid vara ett mål! Dock endast provkörning med gamla hjulen. Provkörning med en helt färdig bil blir nog runt påsk smile

zzr94092
18 mars · 2 677 Inlägg
#622

Är det ett 30A?

LittlelandRacing
18 mars · 438 Inlägg
#623

zzr94092 skrev:
Är det ett 30A?

Enkelrelä, växlande, 40 A.

zzr94092
18 mars · 2 677 Inlägg
#624

Vad driver du med relät? Ta med allt,hoppa inte över någon lampa ,skriv in allt så får vi se hur många watt det blir. .Så får vi se hur mycket det blir..

LittlelandRacing
18 mars · 438 Inlägg
#625

zzr94092 skrev:
Vad driver du med relät? Ta med allt,hoppa inte över någon lampa ,skriv in allt så får vi se hur många watt det blir. .Så får vi se hur mycket det blir..

-2st hel-/halvljuslampa H4 12 V 60/55 W
-2st positionsljuslampa T10 12 V 5 W
-3st SV8.5-8 12V 10W (2st bakljus+ 1st skyltbelysning)

Bromsljus, backljus, blinkers går på separata säkringar. Helljuset har också sin egen säkring/switch Men går ju ihop i halv/Helljus relät. Vad tror du? Jag måste erkänna att jag är totalt luftlandsatt när det kommer till detta och har faktiskt ingen aning om det jag räknat upp ovan faktiskt funkar ihop :S

Jag har reläet som är längst ner på bilden nedan. Kanske det reläet som visas överst är lämpligare!? Ursäkta min ovetskap :Shttps://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7707e6bcb5a0154fa0eb642c8dc00cd3.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (18 mars )

zzr94092
18 mars · 2 677 Inlägg
#626

Har inget med säkringar att göra.
Räkna ut hur många watt du belastar var spole i relät vid hel resptive halvljus.Och återkom...

LittlelandRacing
19 mars · 438 Inlägg
#627

zzr94092 skrev:
Har inget med säkringar att göra.
Räkna ut hur många watt du belastar var spole i relät vid hel resptive halvljus.Och återkom...

Eeh, såhär!?
Helljus=60+60+5+5++10+10+10=160watt
Halvljus=55+55+5+5+10+10+10=150watt

Verkar ju som att relät har fastnat i helljusläget. Kanske relät är för starkt? Fasiken ingen aning, finns ju ett 30amp relä man kan testa. Läste någonstans att ligga för nära ytterligheterna för vad relät klarar kan leda till att det bränner fast. Men det är endast forum-vetskap... :S

Cassius Hobbymekaniker
19 mars · 306 Inlägg
#628

nja... watt/volt = ampere

Så 160/14,3 = 11,2A på helljuset, lite mindre på halv smile

LittlelandRacing
19 mars · 438 Inlägg
#629

Cassius skrev:
nja... watt/volt = ampere

Så 160/14,3 = 11,2A på helljuset, lite mindre på halv smile

Åh okej. Men vad säger 11.2A oss? Säg mig vad som är fel och vad som ska göras så gör jag så hehe smile
*famlar och svamlar i mörkret*

Cassius Hobbymekaniker
20 mars · 306 Inlägg
#630

Förstår jag de rätt om halvljusspaken är strömbrytare för all belysning? Och helljusläget växlar till helljus?

Alltså Ett relä för all belysning?

Jag hade nog satt in tre relän.
Ett som slår lyset på/av, dvs bara ger styrström till de andra två reläna.
Ett som matar all belysning bak
Ett som matar all belysning fram

Om ett relä då går sönder så slocknar de antingen fram eller bak, de relä som bara ger styrström har inte belastning nog för att kunna gå sönder eftersom de bara är styrström smile

LittlelandRacing
24 mars · 438 Inlägg
#631

Här inte gjort någonting den här veckan, energin har bara inte funnits där. Men testade idag att byta relät mot ett nytt relä. Samma sak. Så verkar inte vara att relät är paj utan nått annat verkar spöka.

LittlelandRacing
26 mars · 438 Inlägg
#632

Pillade dit rutorna ikväll smile ska täta lite runtom och fixa men rätt så ballt blir det!https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e3fbc76baa86c374d6cf98480dd7527b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f47a5de4f6201f4e96c7185bd1df109f.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (26 mars )

LittlelandRacing
27 mars · 438 Inlägg
#634

Cassius skrev:
Förstår jag de rätt om halvljusspaken är strömbrytare för all belysning? Och helljusläget växlar till helljus?

Alltså Ett relä för all belysning?

Jag hade nog satt in tre relän.
Ett som slår lyset på/av, dvs bara ger styrström till de andra två reläna.
Ett som matar all belysning bak
Ett som matar all belysning fram

Om ett relä då går sönder så slocknar de antingen fram eller bak, de relä som bara ger styrström har inte belastning nog för att kunna gå sönder eftersom de bara är styrström smile

Du har helt rätt! Halvljus är strömbrytare för halvljus fram och bakljuset. Helljusspaken matar ström när den slås på som ska växla till helljuset.

Helt ärligt så är jag helt lost gällande att hel/halvljuset ballat ur. Testade att byta relä och problematiken att helljuset nu är på hela tiden kvarstår. så verkar inte vara att relät är stekt utan nått annat...

Mlimits
27 mars · 37 Inlägg
#635

LittlelandRacing skrev:
Pillade dit rutorna ikväll smile ska täta lite runtom och fixa men rätt så ballt blir det!https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e3fbc76baa86c374d6cf98480dd7527b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f47a5de4f6201f4e96c7185bd1df109f.jpg

Har du gjort vädringsfönstret själv eller köpt färdigt

Cassius Hobbymekaniker
28 mars · 306 Inlägg
#636

LittlelandRacing skrev:

Cassius skrev:
Förstår jag de rätt om halvljusspaken är strömbrytare för all belysning? Och helljusläget växlar till helljus?

Alltså Ett relä för all belysning?

Jag hade nog satt in tre relän.
Ett som slår lyset på/av, dvs bara ger styrström till de andra två reläna.
Ett som matar all belysning bak
Ett som matar all belysning fram

Om ett relä då går sönder så slocknar de antingen fram eller bak, de relä som bara ger styrström har inte belastning nog för att kunna gå sönder eftersom de bara är styrström smile

Du har helt rätt! Halvljus är strömbrytare för halvljus fram och bakljuset. Helljusspaken matar ström när den slås på som ska växla till helljuset.

Helt ärligt så är jag helt lost gällande att hel/halvljuset ballat ur. Testade att byta relä och problematiken att helljuset nu är på hela tiden kvarstår. så verkar inte vara att relät är stekt utan nått annat...

Kör du matarströmmen genom spaken? Manta A'n jag hade var kopplad så original, dom kablarna hade efter 40 år nästan smält ihop.. glad jag hittade de innan jag började köra med den smile

Koppla om så spaken och vredet endast hanterar styrström och kör minst 2 relän, ett för framljus och ett för bakljus (alternativt ett för hel, ett för halv och ett för bak) så borde du få till det smile

LittlelandRacing
28 mars · 438 Inlägg
#637

Mlimits skrev:

LittlelandRacing skrev:
Pillade dit rutorna ikväll smile ska täta lite runtom och fixa men rätt så ballt blir det!https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e3fbc76baa86c374d6cf98480dd7527b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f47a5de4f6201f4e96c7185bd1df109f.jpg

Har du gjort vädringsfönstret själv eller köpt färdigt

Köpt färdigt från Finess.

LittlelandRacing
30 mars · 438 Inlägg
#638

Cassius skrev:

LittlelandRacing skrev:

Cassius skrev:
Förstår jag de rätt om halvljusspaken är strömbrytare för all belysning? Och helljusläget växlar till helljus?

Alltså Ett relä för all belysning?

Jag hade nog satt in tre relän.
Ett som slår lyset på/av, dvs bara ger styrström till de andra två reläna.
Ett som matar all belysning bak
Ett som matar all belysning fram

Om ett relä då går sönder så slocknar de antingen fram eller bak, de relä som bara ger styrström har inte belastning nog för att kunna gå sönder eftersom de bara är styrström smile

Du har helt rätt! Halvljus är strömbrytare för halvljus fram och bakljuset. Helljusspaken matar ström när den slås på som ska växla till helljuset.

Helt ärligt så är jag helt lost gällande att hel/halvljuset ballat ur. Testade att byta relä och problematiken att helljuset nu är på hela tiden kvarstår. så verkar inte vara att relät är stekt utan nått annat...

Kör du matarströmmen genom spaken? Manta A'n jag hade var kopplad så original, dom kablarna hade efter 40 år nästan smält ihop.. glad jag hittade de innan jag började köra med den smile

Koppla om så spaken och vredet endast hanterar styrström och kör minst 2 relän, ett för framljus och ett för bakljus (alternativt ett för hel, ett för halv och ett för bak) så borde du få till det smile

Ska ta en titt på detta om ett tag, just nu är jag lost hmm

LittlelandRacing
30 mars · 438 Inlägg
#639

Igår hade jag ledighet som jag var tvungen att ta ut så spendera ett par timmar i garaget. Nu börjar det verkligen närma sig. Ska bara köpa fälgar och däck och det är väll sista utgiften jag behöver göra. #PlånbokenAndasUt

Bromsljusswitch.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-3403e77bac50c7f7986c7274e9b8f865.jpg
Stolsskenor/fästen.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-96787abbf837c07044208991d99b0137.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-849580b49df60e02931c7159dae14f5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-da319466950da89ab2b8fce9020735c7.jpg
Rutorna ser blåa ut på bild i vissa vinklar. Weird.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-231d3df0432e238897407b1d1bd106bb.jpg
Nu ska jag bara försöka få i andra stolen och bältena. Att göra listan kan nu beskådas utan att behöva scrolla med fingret på telefonen så det är ju alltid roligt smile men en snabb fråga. Rutorna har blivit flammiga av att jag varit ovarsam när jag hanterat dom. Kan man inte polera upp dom? Typ med sånt man polerar lampglas med?
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-b7d9229fbe25408229fc1f5e8946b3bc.jpg

Bob-Miller
30 mars · 847 Inlägg
#640

Polera med autosol,blir som nytt..

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang