AUDI A6 (4B, C5) 2.5 TDI quattro,dieselpumps relä

Seija
20 april · 6 Inlägg
#1

Audin vägrar starta,hon verkligen vill starta, tuggar på flitigt men tänder inte till.
Glödstiften är nya,bägge pumparna nya, verkstan felsökte och trixade och bytte en massa filter och pryttlar men ingen skillnad. Dem vill inte veta av den längre på verkstan.
Bilen går att dra igång och går som en dröm och jag kan starta den efter nån timme bara och den är precis som den ska,men låter jag den stå över natten så vill hon bara tugga på morgonen.
Jag tänker mig mig soppapumpsrelä, för den har ingen kollat...och jag fattar varför, ingen vet var den finns.
Trodde den skulle vara på chaufförssidan vid benutrymmet,bakom det skyddet. Där fanns många relän men inte den verkar det som,sen är dem tryckta på något märkligt vis på varann så man ser inte riktigt vad som finns bakom. Kan tänka mig att det är någon anordning som man ska fälla ut men fattar inte hur.
Googlat och sökt och rivit ut halva bilen men hittar inte den. Vet från en bild ungefär vad det är jag letar efter. Någon som vet på rak arm var jag ska rota?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 april · 3 319 Inlägg
#2

Undrar vad skillnaden är mellan att dra igång den eller köra på startmotorn.  .
Kan det vara förflyttningen i sig som gör att den startar?

EmsAnders
20 april · 38 Inlägg
#3

Skulle kontrollera varvtalssignalen , styrdon  väntar på varvtalssignal, om inte signalen är över ett visst värde, säg minst 280rpm, så startar den inte. När du bogserar bilen så snurrar motorn kanske en bra bit över detta och signalen då registreras. En möjlighet iaf.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april · 11 764 Inlägg
#4

EmsAnders skrev:
Skulle kontrollera varvtalssignalen , styrdon  väntar på varvtalssignal, om inte signalen är över ett visst värde, säg minst 280rpm, så startar den inte. När du bogserar bilen så snurrar motorn kanske en bra bit över detta och signalen då registreras. En möjlighet iaf.

Hade samma problem med en annan dieselbil. Den gick att dra igång... Jag hade provat att lägga på startkablar från en bil som går på tomgång och se om den startar då.

Glödstiften är inte problemet. Dessa maskiner går igång utan att de ens fungerar (Fast den låter som en stenkross ett par sekunder efter start)

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Seija
21 april · 6 Inlägg
#5

En Quick fix,fick problemet löst för stunden. En biltema elektrisk bränslepump som kostade nån hundring.Bilen startar men man ser att det är luft i dieselslangen,kan nissarna på verkstan ha monterat backventilen bak o fram,är det möjligt ens ?  Har fortfarande inte hittat det där bränslepumps relät. Bilen går i alla fall att starta utan att man behöver putta igång den,men jag behöver ju lösa själva problemet.

classexa
21 april · 186 Inlägg
#6

Den ska sitta bakom kåpan vid benutrymmet. Pos 4 eller 6 i den 13 poliga relähållaren. Tror det står 643 på relät om det är original, annars 373

Senast redigerat av classexa (21 april )

Seija
24 april · 6 Inlägg
#7

classexa skrev:
Den ska sitta bakom kåpan vid benutrymmet. Pos 4 eller 6 i den 13 poliga relähållaren. Tror det står 643 på relät om det är original, annars 373

Tack! Pos1-4 är tom på den 13 poliga hållaren ,som förövrigt inte liknar nåt i bildväg som jag rotat fram på nätet, inte ett rätt på den relähållaren. Pos 6 däremot (no 373,dock ett audi orginalrelä)  kollade jag tidigare på och googlade numret som står angivet på den och enligt dem flesta uppgifter så var det ett relä till tutan, därför har jag ignorerat den. Nu plockade jag loss den igen och tog med den till butiken och beställde en ny. Han kollade den och fick också fram att den skulle vara till tutan,men då kanske i en bensinare och att det faktiskt kunde vara bränslepumpen i en diesel,helt säker var han inte på nåt. Vet att bensinarens bränslepumpsrelä går till glödstiften på en diesel men innan jag fattade det. Nåväl han får hem relät på torsdag ,sen vet jag inte ifall det löser nåt. Tycker inget stämmer fullt ut med nåt.

classexa
24 april · 186 Inlägg
#8

Originalnumret på relät är:   4H0 951 253 A    

Det används samma relä till tutan som till bränslepumpen. 2 olika relän(olika positioner), men samma artikelnummer. Relät på position 6 i 13 poliga hållaren är till bränslepumpen på en diesel. Relät till tutan ska sitta på position 1 i den 6 poliga hållaren

Det är ett 12V 40A multifunktionsrelä.

Senast redigerat av classexa (24 april )

Seija
26 april · 6 Inlägg
#9

classexa skrev:
Originalnumret på relät är:   4H0 951 253 A    

Det används samma relä till tutan som till bränslepumpen. 2 olika relän(olika positioner), men samma artikelnummer. Relät på position 6 i 13 poliga hållaren är till bränslepumpen på en diesel. Relät till tutan ska sitta på position 1 i den 6 poliga hållaren

Det är ett 12V 40A multifunktionsrelä.

Tack!!
Det förklarar en jäkla massa.
Nu har dem dock problem att få fram relät,dem beställde hem den och skulle haft den igår men den kom inte,får se om den kommer idag.

Seija
26 april · 6 Inlägg
#10

Fick tag på ett relä,försäljaren var 100 på att den passar,jag var inte det eftersom det fanns skillnader på den jämfört med den gamla. Oavsett,jag köpte den och nu får den får igång pumpen för det kommer diesel när jag försöker starta,vilket det INTE gjort innan. MEN den VILL fortfarande starta men gör inte det. Min tanke är att det är luft i systemet och det enda sätt jag vet att få ut det är att dra av och på tändningen några gånger,det gav inte heller önskat resultat. Jag kan ha kommit åt något när jag har rivit i bilen,ingenting är omöjligt. Faktum är, jag vet ingenting om bilar,jag kan inte meka men jag är förbannat envis och brukar ändå få resultat. Det finns bilar jag har "lagat" som aldrig mer kommer att rulla-men det är ju också ett resultat.

Seija
12 maj · 6 Inlägg
#11

UPPDATERING!
Efter relä bytet så tog bort extra pumpen ,bytte den slangen där den pumpen satt till en hel och bogserade igång Audin. Hon går som en klocka och startar utan några som helst problem.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang