[Dräparn] En dröm om en skitsnabb 940

Målet är att bygga en skitsnabb 940 med enkla knep och låg budget.

Ainok

  • 12 Följare
  • 558 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 juni
Ainok
24 maj · 401 Inlägg
#1

God morgon kamrater.

Ingen ide att skriva flera spaltmeter om mina drömmar och visioner. Ingen bryr sig ändå.

Jag vill bara att min 940 ska gå så innihelsike. Något av en sleeper. 
Blir ingen rensad inredning, sönderkapat motorrum eller hoodpipe. Försöka få till ett tyst avgassystem.

Den ska kunna återställas till originalskick om jag känner för det. Eller tvingas. Bes typ.
Kommer tillexempel INTE ta ur LH 2,4 utan jag kommer bygga sprutet parallellt med det.
Målet är driftsäkra 500hk.

Har åkt klappsänkta Audis och Volvos sedan jag fick lappen. Småtrimmat lite här och där men det mest seriösa jag byggt hittills i motorväg var en 740 där jag (grovt förklarat) bytte turbo och spridare. Typ.
På den nivån är det.  Med det vill jag ha sagt att jag inte kan ett skit om att bygga motorer på den här nivån mer än att jag har generell mekarvana.

Det här tänkte jag börja med.
Motor:
B230FK 1997 med H-Profil/original kolvar
531:a som ska miras upp till 46/38 och portas. Lämnar bort det arbetet.
KLR T3 Kam
Hårdare fjädrar
Std insug
12:9 pinnbult och standardpackning

Turbosystem
Super HX40
Hemgjort pulssplittat extraktor
HKS 50MM wg
Modellanpassad IC
Greddy dump


Bränsle/Tändning:
MaxxEcu
Bosch 1680cc
Etanol
Bosch motorsport spole med inbyggda tändsteg
Wasted fire

Drivlina:
Enkelmassehjul från B230F 1989
Sachs 763 platta
ZF-Låda
Bakaxeln ska få grövre fästöron, hemgjord justerbart momentstag
Polyuretanbussningar

Lite bilder på förloppet hittils
Donatorbil. Plockade block och M90 från den här. 97:a.
Ska bygga på block ifrån den här.
https://i.imgur.com/3rCWIt1.jpg

Här börjar "resan" :shock:
https://i.imgur.com/Q4PBTBw.jpg

Fick hem sprut
https://i.imgur.com/ker838q.jpg?1

5vxl ZF omsvetsad inhandlades.
https://i.imgur.com/inIH3gs.jpg

Block rensat, tvättat. Tordes inte tvätta så länge. Rädd för att ha sönder lagrena till "aggregataxeln"
https://i.imgur.com/wvH8YE5.png?1

Henat. Man ser, men känner inte kanten längre. Kanske att det är 2-3 tusendel kvar men det skiter vi i. Vispar man för länge med den där så blir det bara orunt.
https://i.imgur.com/KYlc9Of.jpg

Iväg på tvätt igen.
https://i.imgur.com/0edjlT1.jpg

Inte mycket färg kvar på blocket heller...
https://i.imgur.com/kUDOUX9.jpg

Börjar få ordning på allt som behövs för att få ihop blocket..
https://i.imgur.com/UhbXqPJ.jpg

Köpte dump
https://i.imgur.com/eEclJ5Q.jpg

BBL blev en AEM Uego
https://i.imgur.com/b540wc5.jpg

Rejäl intercooler. Modelanpassad så jag slipper kapa upp hava bilen.
https://i.imgur.com/OU8i1vl.jpg?1

Köpte hem ett grenrörskit. "Kit" tyckte jag var våldsamt överdrivet.
Det innehöll mest lite delar som skulle kunna tänkas användas till ett grenrör.
Köpte för T3 Twin men kollektorn var inte pulssplittad, typ. Tillexempel. Så...
https://i.imgur.com/F77mD3Y.jpg

...kompletterade med lite mer som jag villhöver för att få ihop det.
https://i.imgur.com/CZnvNsz.jpg

Tänkte bygga ungefär såhär. Bilden kommer ifrån sävarturbo.
https://i.imgur.com/pBd58Gi.png
Hittade en bil att lägga ner motorn i.
Fick bli en 944 Classic.
https://i.imgur.com/mVg8Rb2.jpg?1

Ur med motorn. Den blev framlätt.
https://i.imgur.com/QTa37Jx.jpg

Båda bakskärmar på bilen är förstörda. Oklart varför. Tror nog den gick som lekbil i vintras.
Nåväl. Tillsvidare sätter jag dit sådana här fräsiga breddare.
https://i.imgur.com/HwTij0W.jpg

Döljer bra  :whistle:
Temporär lösning tills jag kan svetsa dit nya. Nu fokuserar jag på motorn.
https://i.imgur.com/HoNO4nM.jpg

Hittade R-Fälgar billigt. Det duger gott.
https://i.imgur.com/AKgzjGo.jpg

Spacers för att få ut dom emot breddarna.
https://i.imgur.com/Uk0kPoA.jpg

Helt plötsligt ET10. Perfekt.
https://i.imgur.com/WimLar2.jpg

Nåväl. Det trillar in delar lite då och då. Har det mesta jag behöver nu. Ska väl börja plocka ihop blocket och punkta på grenröret här i dagarna...
Tyvärr har min svets gått sönder. Snäckhjulet som driver trådmatningen är rensat så måste hitta orsaken till att det hände + försöka laga det...

Bygget står still tills jag löser det.

Tillverkaren (Parweld) svarar inte på samtal eller mejl så jag får nog klara mig själv...
https://i.imgur.com/CfCdFHx.jpg


Återkommer om jag har någon fråga eller när jag kan visa upp något intressant.

Ainok
31 maj · 401 Inlägg
#2

Har skruvat ihop bottendelen.
Det kunde inte ha gått sämre.

Katastrofkvällen började med att jag lade Redlines Assemblyfett på lagrena.
Misstag. Det ska tydligen bara användas till kamaxlar och tätningar.
Fick ta ur veven på en gång och göra om med bara motorolja.
https://i.imgur.com/bAlGIAq.jpg?1

Dags för stakar.
Det här är samma slags stakar som köps på dom billigare trimfirmorna i Sverige. Inte en enda är rund.
Den värsta har en ovalitet på nästan en hel hundradel. Kändes vemodigt att montera dom här men det fungerar ju för så många andra så varför skulle det inte fungera för mig?

Mäter upp en ovalitet på nästan en hundradel.
Mätt med både tre och två punkts mikrometer.

Med den hemskt dåliga inställningen så monterade jag allting ändå.
Kör nya glycolager till allting.
https://i.imgur.com/PXMC4XC.jpg

Dags för kolvringar.
Siktade på ett spel på cirka 0,45 på första 0,50 på andra kompringen.
Även om jag bara har henat bort MAX 5 tusendelar från original diameter så hade alla ringar typ 0,55 gap direkt ur paketet. NE ringar. Problem. Hade C-D-D-C klassning på mina lopp och allihopa låg precis inom tolerans från volvo. Något orunda men vi snackar mindre än 5 tusendelars ovalitet.
Känns jättekonstigt att ringarna då är precis på gränsen till att ha ett alldeles för stort gap.

0,55 känns för stort men jag chansar på att det kommer fungera ändå.
Blir mycket leakdown och kanske tveksam komp, men vadsjutton.
Den rasar nog ändå pga stakarna.

Spelet emellan ring och spår på kolven var okej iallfall.
Det var nog den enda toleransen som följdes när den här bottendelen sattes ihop, det är ett som är säkert.

https://i.imgur.com/YDVjXDX.jpg?1

Ungefär här är jag nu. 12:9 pinnbult, generator och servopump har trillat dit.
Kommer köra original vevhusburk med slang till separat catchtank.
https://i.imgur.com/TySQZmF.jpg

Senast redigerat av Ainok (31 maj )

Ainok
11 juni · 401 Inlägg
#3

Svänghjul och topplocksfest. Har fått hem toppen och grejat lite med mina kopplingssatser.

Vi börjar med kopplingen.
Det är två pottsvänghjul till LH 2.4
En Sachs 763
En KL Platta
Försökt plocka fram den bästa kombon.
https://i.imgur.com/xsuiMksl.jpg?1

Tog det bästa och svarvade bort 3 tiondelar för att få ren yta.
https://i.imgur.com/vCfAMOQl.jpg

Valet av tryckplatta föll på Sachs 763. Den andra, en KL Racing platta, är specad för mer, men den här var fräschare.
Tror nog inte den är så mycket svagare ändå.
https://i.imgur.com/6UtOcNLl.jpg

Använd men inte slut. Inga sprickor. Det blir nog bra.
Hade gärna svarvat den också men jag lyckades inte spänna upp den på ett bra sätt.
https://i.imgur.com/CTc10VWl.jpg

Med svänghjulet svarvat och en tryckplatta vald så var det dags att kika på chims till tryckplattan.
Följer den här guiden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

20,54 obelastad.
https://i.imgur.com/oEvHXdTl.jpg

Digitalvåg är bra. Tryckplattan ligger på en ring och jag trycker över hela anliggningsdsytan med en stångstump.
Vid 1030kg så var jag nere på 17,65mm. Det var maxtryck.
https://i.imgur.com/kC8Ujvql.jpg

24,88 ner till nysvarvade ytan på svänghjulet.
https://i.imgur.com/lMFLdcjl.jpg

Lamellen jag ska köra med är 8,1mm tjock.

24,88-17,65-8,1=-0,87
Jag chimsar 0,8-0,85 typ. 
Det blir nog bra.
(Blev rekommenderad att avrunda neråt för att slippa strul med urkoppling/körbarhet)

Lite bilder på toppen. Insug.
https://i.imgur.com/BrGhz9tl.jpg?1

Avgas.
https://i.imgur.com/K8Fogohl.jpg

Emot utloppet till avgas är det orört. Det behövdes inte fick jag höra.
https://i.imgur.com/7XTawDVl.jpg

Mirafräst. Det vart originalventiler tillslut.
Blir nog bra.
https://i.imgur.com/ysf0zdcl.jpg?1

Fick ventilerna slipade också.
https://i.imgur.com/0VxydTGl.jpg?1

Ainok
11 juni · 401 Inlägg
#4

Satte ihop toppen.
Det blev att jag planade 1,5mm från originalmått så jag bör ligga på 9,5:1 i komp  ungefär.
Räknade på att en originaltoppackning blir 1,2mm ihopklämd.
(När jag räknade på 1,2 mm hamnade jag på 8:69:1 i komp med originalgrejer så jag tror det är rätt)

https://i.imgur.com/mu80Kaml.jpg?1

Kopplingspaketet. Skivan där i mitten är bara en plåtbit som jag ska göra schims av.
https://i.imgur.com/GQ8SE4Ll.jpg?1

Motor i. Kommer köra in motorn på gamla turbon/grenröret/originalsprut
https://i.imgur.com/YGCNH9Rl.jpg

Stabilare kuddar från 740 och matchande fästen.
Tog bort oljefilterförflyttaren. Kommer få väldigt dåligt med plats till wastegateröret annars.
Ser ingen större anledning till att den måste finnas kvar? Varför satte volvo dit den?
Förutom platsbrist då lol
Det gick vattenslangar till förflyttaren så jag antar att det är en oljekylare också? Det kan ju på
sin höjd röra sig om en vattenkanal genom "aluminiumarmen". Kan inte vara så effektiv.
Jag har planer på att sätta dit en extern oljekylare via sandwichadapter på oljefiltret om det behövs.

Slangen som tittar fram vid fästet från blocket är oljetillförsel till 16t turbon.
https://i.imgur.com/XWrssW3l.jpg

En "Modellanpassad" intercooler trillade dit.
Den här köpte jag på J-Spec.
Tyckte inte alls att den passade så bra. Fick kapa bort en del grejer
för att den skulle passa, tillexempel "öronen" som den hade både upptill och nertill. Original
sitter dom bara nertill. Kändes lite som ett halvfabrikat. Nåväl. Den gick ju att få dit utan att jag behövde skära i bilen och det var målet.
Den är ganska diskret också vilket är trevligt. Ska nog lacka gavlarna svart så ser det nästan original ut.
Hoppas att den/original tryckrör/slangar räcker...
https://i.imgur.com/M5KkTszl.jpg

Kikade över mitt avgassystem.
Tyvärr har det nog sett bättre dagar.
https://i.imgur.com/b76fNxHm.jpg https://i.imgur.com/3FbimAxm.jpg https://i.imgur.com/xwDS6Kom.jpg

Tänkte att jag skulle renovera det , men när dagen var slut så
hade jag i princip bytt ut allting förutom bakaxelkröken för någon ny sådan hade jag inte
hemma. Den "nya" systemet är högre upp från backen. Lade till en ljuddämpare också.
Har tyvärr ingen bild på det.

Ainok
11 juni · 401 Inlägg
#5

Jag lade ner kammen med caps.
Det var noll i spel på ALLA ventiler.

Hur mäter ni hur mycket ni ska slipa caps?
Lägga ner kammen utan caps och mäta med passbitar och bladmått borde bli bra...
Kom jag på i efterhand... lol 

Funderade på hur jag skulle slipa capsen och snickrade ihop det här...
Litet hemmabygge med bänkslip och ett vinkeljärn...
Vinkeljärnet schimsas/knackas för att bli vinkelrätt emot skivan i X/Y
Fettklick på ventil för att jämna ut eventuellt vinkelfel/underlätta självrotation på capsen.
(Som uppstår när de är väldigt plana(?))

Mätte höjden efter slipning och jag är långt inom en hundradel i höjdskillnad.
Det måste duga. Har läst att en ojämn cap kan bryta i ventil men det här borde duga.
Provade att ta bort 0,35 på några stycken och det gick snabbt och var enkelt att pricka 2,7mm höjd :thumbright:
https://youtu.be/Xe46-7k9_Aw

https://i.imgur.com/ZjkpBPll.jpg

https://i.imgur.com/HdRuBQpl.jpg
Tog det här måttet på 4 ställen runtom och fick väldigt lika värden. Inom 5 tusendelar. 
Tror det duger. Är det inte tillräckligt så får jag be någon ta det sista på en riktig plan slip med magnetbord.
https://i.imgur.com/JY7rX5dl.jpg

MrCrankyface
11 juni · 155 Inlägg
#6

Ska bli intressant att följa!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang