Inkoppling av generator

kast
19 maj · 58 Inlägg
#1

Har en Chevrolet Monte Carlo, 1974.

Köpte en ny generator.
Den ser identisk ut som den gamla, med samma kontaktstycke.
Enda skillnaden är att på den nya generatorn så står det "R F" ovanför kontaktstycket.
På den gamla står det "F F".

Är det bara plug and play, eller behöver jag modifiera något?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
19 maj · 3 362 Inlägg
#2

Om kontaktstycket är samma så borde det fungera.
Jag hade varit mera orolig om det varit annorlunda och måst modifiera.
Så ha en mätare tillhands när du startat motorn och kolla om den levererar runt 14 volt till batteriet.
Gör den det så är du ihamn..smile

Senast redigerat av insidan (19 maj )

kast
19 maj · 58 Inlägg
#3

insidan skrev:
Om kontaktstycket är samma så borde det fungera.
Jag hade varit mera orolig om det varit annorlunda och måst modifiera.
Så ha en mätare tillhands när du startat motorn och kolla om den levererar runt 14 volt till batteriet.
Gör den det så är du ihamn..smile

Jo, jag gjorde det. Den laddade normalt.
Till saken hör att generatorn gick sönder efter ca 3 mils körning. Det började lukta bränt, sen lyste generatorlampan.

Därav undrar jag om det verkligen var rätt kopplat...

kast
20 maj · 58 Inlägg
#4

Finns det ingen på detta stora forum som kan generatorer till jänkare?

Det är en Delco 10-si, vi pratar om.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
25 maj · 3 362 Inlägg
#5

Generatorer fungerar i stort sett på samma vis oavsett märke..
Du fick nog ett måndagsexemplar så det är bara till att reklamera.
Hade det varit en  felkoppling hade det smällt direkt.

Meaganeowner
25 maj · 1 877 Inlägg
#6

.

Det var inte så då att de nya generatorn var gjord för rotation åt andra hållet?

På den Mitsubishi-generator som jag plockade från en Mazda 626 och satte in i min segelbåt, så funkade det perfekt i 9 år, med två parallellkopplade bly/syra-batterier.
När jag sen bytte till två AGM-batteier så ökade laddströmmen mot tidigare, under första halvtimmen. Generatorn laddade max och gick varm.

Visade sig att generatorn var konstruerad för medsols rotation.
Bytte plats på fläktnaven, så nu funkar det utmärkt. Alltså med motsols rotation.

Har lärt mig att effektivast kylning, får man när fläktvingarna är svepta bakåt, vid rotation på radialfläktar.
Dock tystare om de är svepta frammåt.

Så jämför kylvingarnas orientering.

Kan gott tänka mig att den nya generatorn blev överhettad.

Bokstäverna kanske anger rotationsriktning?

Svenska radialfläktar till t ex ventillationsanläggningar är märkta F resp B.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 maj )

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
25 maj · 3 362 Inlägg
#7

Detta är ju rent åt he. ..sad
Iofs så köpte jag en beg. grästrimmer och den går tvärt emot den gamla rotationsmässigt  fast det är samma märke,  partner..

Meaganeowner
25 maj · 1 877 Inlägg
#8

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-898307ae5381262a1f5559a2ff4cef77.jpg

Detta hittade jag på nätet... Och i mitt fall stämmer det till fullo.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 maj )

kast
27 maj · 58 Inlägg
#9

Jag tror inte att generatorn ska rotera åt andra hållet.

Det är en väldigt klassisk, standard modell "delco Remy 10si".
Som sitter i de flesta Chevy 350 från den här tiden.

Men eftersom jag inte bytt en generator tidigare så blev jag orolig över om jag kunde gjort något fel.

Den är dock reklamrad nu. Men det skulle ta upp till 6 veckor. Sjukt dåligt av dem.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang