740 helt död HJÄLP

Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#1

Min volvo 740 89 startade och gick perfekt igår all el funkade som det skulle. Men sen startade den inte pumpen hörs inte när man slår på tändningen och hela bilen är död, varnings blinkers funkar inte, allt är sten dött. Allt jag gjorde innan detta hände var att koppla in nytt slutsteg som funkade. sen dagen efter är bilen helt död. Har hittat folk med samma problem men har ej hittat nån lösning! Jord funkar och batteriet är friskt. Det ända som funkar är start motorn. Hjälp snabbt ska in på besiktning imorgon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#2

Den där bilen skulle jag behövt förra veckan då jag var på kurs i felsökning/El.
Följer.

Startmotorn har ju en egen kabel. Den som år till öviga bilen hade jag följt först.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
Den där bilen skulle jag behövt förra veckan då jag var på kurs i felsökning/El.
Följer.

Startmotorn har ju en egen kabel. Den som år till öviga bilen hade jag följt först.

Har gjort det hittar dock ingen säkring. Du vet inte vart eller om det finns en huvud säkring på 740?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#4

Ingen aning faktiskt. Har du spänning på tändningslåset position 30?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:
Ingen aning faktiskt. Har du spänning på tändningslåset position 30?

Nej kommer inte åt där hur tar jag ur tändnings låset?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#6

Du kan nog mäta underifrån. Fast går startmotorn så har du nog det. Fast inte fel att mäta upp så det ger kräm till resten av bilen med. Längesen jag pysslade med 740 men tändningslåsen är en svag punkt. Fast varningsblinkers går nog inte genom det... Hmm..

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#7

Hybrid_ skrev:
Du kan nog mäta underifrån. Fast går startmotorn så har du nog det. Fast inte fel att mäta upp så det ger kräm till resten av bilen med. Längesen jag pysslade med 740 men tändningslåsen är en svag punkt. Fast varningsblinkers går nog inte genom det... Hmm..

Kan det va något relä? Fast så mycket kan väll ej vara kopplat på en eller? Är inte så bra på fordons el

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#8

Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

jaka54
26 maj · 3 007 Inlägg
#10

Hej!
Det första du ska göra är att kolla alla säkringar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#11

Kebabtekniker skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

Då hade jag iallafall försökt kolla tändningslåset.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Det första du ska göra är att kolla alla säkringar!

Har gjort det och har bytt dom som var gammla och dålig kontakt på

Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:

Kebabtekniker skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

Då hade jag iallafall försökt kolla tändningslåset.

Kommer inte åt där men det går 2 plus från batteriet in i hytten där går det in 2 plus och kommer ut 5 plus. Där är det 6 volt bara inte 12? Under högra A stolpen

Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#14

Jävlar vad lustigt nu är det 12 volt!?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#15

Har du 6 volt på någon kabel så är det med all säkerhet ett jordfel. Spänningen går igenom en förbrukare för att få jord. Men lustigt att det blev 12 sedan. Ofta kan det vara så att voltmätaren visar 12 volt men när man slår på förbrukare så sjunker den. Mät med tändning på. Gärna fläkt och halvljus på med.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:
Har du 6 volt på någon kabel så är det med all säkerhet ett jordfel. Spänningen går igenom en förbrukare för att få jord. Men lustigt att det blev 12 sedan. Ofta kan det vara så att voltmätaren visar 12 volt men när man slår på förbrukare så sjunker den. Mät med tändning på. Gärna fläkt och halvljus på med.

Tändning går men fläkt och halvljus går ej

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 821 Inlägg
#17

Nej, jag vill att du mäter med fläkt och halvljus på. Oavsett om de fungerar.

På kabeln du fick 6 volt på.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kebabtekniker
26 maj · 12 Inlägg
#18

Hybrid_ skrev:
Nej, jag vill att du mäter med fläkt och halvljus på. Oavsett om de fungerar.

På kabeln du fick 6 volt på.

Skulle precis prova men nu funkar allt helt plötsligt måste varit glapp i kontakt stycket! Funkar nu iaf😁👍🏼

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang