Bil för övningskörning

Greenhorn
16 juni 2019 · 399 Inlägg

panda666 skrev:

SportPilot skrev:
Ja jag säger tvärt om, köp så nytt och säkert som möjligt. Att köra om kring i någon livsfarlig skrothög är inte att rekommendera när du har färskt körkort och befinner dig i riskzonen. Se till att bilen är hel försäkrad bara.

och  vad är livsfarligt skrothög? min volvo kostade mig 15.000 när ja köpte den, inte fan var den skrot. säger inte att ts ska köpa nått direkt från skroten men för 10-15 hittar man massa fynd på blocket. tycker sj de galenskap att köpa nått för över 50 för att övningsköra med, kanske om man är rik? eller har för mke pengar i fickan att det är tungt när man promenerar och vill ha mindre så jag fattar då. som nån annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador osv, jag sj hade turen att inte krocka alls eller nått när jag övningskörde men alla kommer inte att ha tur, sen tänk också på att man kanske sätter i fel växel eller växlar utan att trampa ner på koppling osv. Folk är olika^^ men jag rekommenderar en bil för 15 max.

Tittut big_smile

panda666
16 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Greenhorn skrev:

panda666 skrev:

SportPilot skrev:
Ja jag säger tvärt om, köp så nytt och säkert som möjligt. Att köra om kring i någon livsfarlig skrothög är inte att rekommendera när du har färskt körkort och befinner dig i riskzonen. Se till att bilen är hel försäkrad bara.

och  vad är livsfarligt skrothög? min volvo kostade mig 15.000 när ja köpte den, inte fan var den skrot. säger inte att ts ska köpa nått direkt från skroten men för 10-15 hittar man massa fynd på blocket. tycker sj de galenskap att köpa nått för över 50 för att övningsköra med, kanske om man är rik? eller har för mke pengar i fickan att det är tungt när man promenerar och vill ha mindre så jag fattar då. som nån annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador osv, jag sj hade turen att inte krocka alls eller nått när jag övningskörde men alla kommer inte att ha tur, sen tänk också på att man kanske sätter i fel växel eller växlar utan att trampa ner på koppling osv. Folk är olika^^ men jag rekommenderar en bil för 15 max.

Tittut big_smile

hehe va^^?

Greenhorn
16 juni 2019 · 399 Inlägg

panda666 skrev:

Greenhorn skrev:

panda666 skrev:

och  vad är livsfarligt skrothög? min volvo kostade mig 15.000 när ja köpte den, inte fan var den skrot. säger inte att ts ska köpa nått direkt från skroten men för 10-15 hittar man massa fynd på blocket. tycker sj de galenskap att köpa nått för över 50 för att övningsköra med, kanske om man är rik? eller har för mke pengar i fickan att det är tungt när man promenerar och vill ha mindre så jag fattar då. som nån annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador osv, jag sj hade turen att inte krocka alls eller nått när jag övningskörde men alla kommer inte att ha tur, sen tänk också på att man kanske sätter i fel växel eller växlar utan att trampa ner på koppling osv. Folk är olika^^ men jag rekommenderar en bil för 15 max.

Tittut big_smile

hehe va^^?

Men P... har även du ölat i helgen.

Citat:annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador

Greenhorn
16 juni 2019 · 399 Inlägg

jag personligen, fast det är min åsikt och hoppas ingen tar sig illa vid sig.

Tycker det är dårskap att slängar ut 60 kakor, när det är en storrisk att under de kommande 2åren, när man lätta kan bli av med sitt körkort och bli stående med en bil som rasat med ca hälften av sitt värde OM man skulle bli av med sitt körkort (Som stackaren här på garaget blev fotad av fartkamera) det tror jag inte skulle kännas speciellt roligt. Det är alltid inte lätt att vara efterklok när det redan har hänt.

Och goda råd är gratis.

Senast redigerat av Greenhorn (16 juni 2019)

panda666
16 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Greenhorn skrev:

panda666 skrev:

Greenhorn skrev:

Tittut big_smile

hehe va^^?

Men P... har även du ölat i helgen.

Citat:annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador

kommer inte ihåg nånting, helgerna går bara fort och man kommer inte ihåg vad man gjort, men ja ja har ölat, med breezers, om du vet vad det är^^^

yes parkeringsskador, eller att man tar sönder bilen. Man är alltså inte så jävla mån om bilen skulle paja eller skadas i en bil som kostar 15 mot en som kostar 60. Man känner sig mer avslappnad att övningsköra i en billigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2019 · 17 345 Inlägg

Greenhorn skrev:
jag personligen, fast det är min åsikt och hoppas ingen tar sig illa vid sig.

Tycker det är dårskap att slängar ut 60 kakor, när det är en storrisk att under de kommande 2åren, när man lätta kan bli av med sitt körkort och bli stående med en bil som rasat med ca hälften av sitt värde OM man skulle bli av med sitt körkort (Som stackaren här på garaget blev fotad av fartkamera) det tror jag inte skulle kännas speciellt roligt. Det är alltid inte lätt att vara efterklok när det redan har hänt.

Och goda råd är gratis.

Mina föräldrar sa att: Så stor bil som möjligt med så liten motor som möjligt. Det blev så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RitPer
16 juni 2019 · 52 Inlägg

En annan aspekt som jag inte tycker har lyfts är väl att om man går på en för modern bil får man ju mycket hjälp av elektroniken som kanske inte är önskvärt när man övningskör.

Backvarnare går väl att stänga av men har inte nyare bilar även hjälp med att hitta dragläge ex. Kan ju bli lite svårt att lära sig grunderna då.

De har ju även ofta bara en knapp för handbroms. Kan ju vara bra för handledaren att ha något att rycka i?

pim_pim
16 juni 2019 · 17 Inlägg

För 60k får du en ok bil att övningsköra med. Då behöver du inte vara så rädd om den heller.

ironhead volvoraggare
16 juni 2019 · 4 776 Inlägg

en annan övningskörde i en skitful toyota corolla med mer plast en plåt  på framskärmarna och när kortet togs så  vart det  en volvo 745 med någelunda  dåliga balkar som aldrig  gick genom besiktinga kort därefter rasa lådan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Greenhorn
16 juni 2019 · 399 Inlägg

Min första bil var året 1988 och det var en äldre gentlemana Volvo 1977 års modell och glad som en
tuppkyckling råkade jag enbart ca 1 1/2 köra fast ute mina pärons åker,
tror aldrig sett farsan garvat läppen så jävla mycket som då,
och när han senare sa och undrade... om det inte vore lättare om jag tog traktorn istället
för att försöka plöja åkern med bilen. jaja, då var man så fanken så kaxig längre.

Greenhorn
16 juni 2019 · 399 Inlägg

panda666 skrev:

Greenhorn skrev:

panda666 skrev:

hehe va^^?

Men P... har även du ölat i helgen.

Citat:annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador

kommer inte ihåg nånting, helgerna går bara fort och man kommer inte ihåg vad man gjort, men ja ja har ölat, med breezers, om du vet vad det är^^^

yes parkeringsskador, eller att man tar sönder bilen. Man är alltså inte så jävla mån om bilen skulle paja eller skadas i en bil som kostar 15 mot en som kostar 60. Man känner sig mer avslappnad att övningsköra i en billigare.

Å gud nu började det allt suga i tarmen när jag tog och tittade efter vad det var förnått...
skulle inte vara gött och komma jobba med betong hjälmen på imorgon.

ironhead volvoraggare
16 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Greenhorn skrev:

panda666 skrev:

Greenhorn skrev:

Men P... har även du ölat i helgen.

Citat:annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador

kommer inte ihåg nånting, helgerna går bara fort och man kommer inte ihåg vad man gjort, men ja ja har ölat, med breezers, om du vet vad det är^^^

yes parkeringsskador, eller att man tar sönder bilen. Man är alltså inte så jävla mån om bilen skulle paja eller skadas i en bil som kostar 15 mot en som kostar 60. Man känner sig mer avslappnad att övningsköra i en billigare.

Å gud nu började det allt suga i tarmen när jag tog och tittade efter vad det var förnått...
skulle inte vara gött och komma jobba med betong hjälmen på imorgon.

det är inget att rekommendera jag har  testat den biten sluta med att  kompisen fick  köra och jag fick kasta på all returpapper

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
spillolja
16 juni 2019 · 4 009 Inlägg

En Renault Clio med 1,2 L motorn på 58Hk  går under 0,6L milen om man kör den snällt

finns i prisklass 10.000-30.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
16 juni 2019 · 1 366 Inlägg

Jag köpte nyligen en A6 1,8t q avant för 17000:- då får man en stor säker bil som går relativt billigt. den har den mesta utrustningen som man idag tycker ska vara standard , som acc, c-lås, elhissar elspeglar, servo osv. men inte parkeringsvarnare och blis och sånt nytt.
Billiga reservdelar och lättskruvat. Om man inte kan skruva själv så är kan de flesta runt hörnet verkstäderna skruva på de.
Finns så klar utan quattro också.
Om man lär sig köra och parkera med en större bil, så är det inga problem att köra en bil i golfklassen sen ...

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Magnedal
17 juni 2019 · 56 Inlägg

Övningskörde i trimmad Volvo Amazon jag.

Bara dumheter att lägga massa pengar på en förstabil i mitt tycke, dels på grund av det andra skrivit med säkerheten/skador och så vidare men även för att du helt enkelt inte vet vad du gillar och tycker om än. Du kanske köper en bil för 50-60k sen får körkort och provar en annan bil som kanske till och med är billigare och helt plötsligt tycker du din känns som skräp att köra. Eller så vill du inte längre ha en fin bil som är billig i drift utan istället något bakhjulsdrivet du kan leka i. Man vet aldrig.

Köp en billig men hyffsad fin 740 eller något istället och håll efter. Så kan du säkert sälja den för samma pris när du kört ett tag.

volvo245amazon
17 juni 2019 · 110 Inlägg

Köp en billig bil dom första åren, det blir alltid små skador.
Jag köpte min bil idag för 3000:-, funkat i 3 år snart. (vanlig service och oljebyte + bromsar bytt)

torsen
17 juni 2019 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
jag personligen, fast det är min åsikt och hoppas ingen tar sig illa vid sig.

Tycker det är dårskap att slängar ut 60 kakor, när det är en storrisk att under de kommande 2åren, när man lätta kan bli av med sitt körkort och bli stående med en bil som rasat med ca hälften av sitt värde OM man skulle bli av med sitt körkort (Som stackaren här på garaget blev fotad av fartkamera) det tror jag inte skulle kännas speciellt roligt. Det är alltid inte lätt att vara efterklok när det redan har hänt.

Och goda råd är gratis.

Mina föräldrar sa att: Så stor bil som möjligt med så liten motor som möjligt. Det blev så.

Va bidderre fö bil?
En Vedette me Arondemotor?
Eller??????

Lockis
17 juni 2019 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
60 lök för en övningskörningsbil? Rik eller?

Köp en gammal Yaris eller nåt. 15k räcker.

Du läste rätt! 60k för en övningskörnings bil men den ska användas till dagligt bruk också!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2019 · 17 345 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
jag personligen, fast det är min åsikt och hoppas ingen tar sig illa vid sig.

Tycker det är dårskap att slängar ut 60 kakor, när det är en storrisk att under de kommande 2åren, när man lätta kan bli av med sitt körkort och bli stående med en bil som rasat med ca hälften av sitt värde OM man skulle bli av med sitt körkort (Som stackaren här på garaget blev fotad av fartkamera) det tror jag inte skulle kännas speciellt roligt. Det är alltid inte lätt att vara efterklok när det redan har hänt.

Och goda råd är gratis.

Mina föräldrar sa att: Så stor bil som möjligt med så liten motor som möjligt. Det blev så.

Va bidderre fö bil?
En Vedette me Arondemotor?
Eller??????

Kortet togs 1992 och det var en Audi 100 1.8 med hela 90hk. Några år gammal bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang