Köpråd: Diesel, Manuell, Skottsäker Motor, Max 10k - 15k

JohanArvid
11 juli · 19 Inlägg

Köpråd: Diesel, Manuell, Skottsäker Motor, Max 10k - 15k

Krav: Snål som fan, får också vara hur seg som helst, men snål!
Ska kunna köra på Röddiesel, gillar 1.9 Tdi med mindre turbo.
Förslag???
Jag kommer alltså välja bil utifrån motor...

simlar
11 juli · 3 855 Inlägg

VW/Audi med 1,9TDI rotorpump är det första jag tänker på, årsmodell upp till -00 sen blev det pumpedüse som är lite kinkigare på bränslekvaliteten.

VW Passat B5, Golf Mk4, Audi A4 B5 samt Audi A6 C5 är lämpliga kandidater inom budget som fortfarande finns mängder av i bruksskick.
Finns ju även Skoda Pick-up och VW Caddy av samma modell med 1,9D, 1,9SDI och några enstaka med 1,9TDI, dessa är ju oftast så gott som gratis i inköp och skatt runt 3500kr pga lättlastbilsreggad.

Inte heller att glömma Audi 100, Audi A6 C4 samt 850/S70/V70 med 2,5TDI, riktigt härligt vrål i motorn och lika driftsäkra som 1,9TDI
2,5TDI går dock inte lika billigt som en 1,9, hade en C4 Quattro som snittade 0,7L/milen med 8k/år i skatt.

Ivel
11 juli · 308 Inlägg

Nissan Sunny.
Peugeot 205.
Renault Clio.

Svarte_Orm
11 juli · 2 006 Inlägg

Ivel skrev:
Nissan Sunny.
Peugeot 205.
Renault Clio.

På blocket finns det inte en enda Nissan Sunny diesel eller Peugeot 205 diesel och bara en enda Renault Clio diesel gammal nog att vara inom budget. Känns som uddaval, skulle något mot all förmodan gå sönder finns väl inga reservdelar att få tag på eller kunskaper hos mekanikerna om de bilarna. VW 1,9tdi känns som bättre val då.

Knugcab
11 juli · 5 111 Inlägg

Mercedes 190 hade jag nog personligen kollat på med de kriterierna... men jag är nog inte helt opartisk. tongue

Ivel
11 juli · 308 Inlägg

Knugcab skrev:
Mercedes 190 hade jag nog personligen kollat på med de kriterierna... men jag är nog inte helt opartisk. tongue

W201 är alltid rätt, med 4cyl är dom dessutom ganska snåla.
Det bör även gå att få tag på en W123 i skabbigt men fungerande skick inom budget.

Svarte_Orm
11 juli · 2 006 Inlägg

Mercedes dieslar är kända för att vara problemfria, men supersnåla med soppan är de inte

Ivel
11 juli · 308 Inlägg

Citroën C3.
Opel Corsa.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering