Mercedes 200 kompakt diesel konvertering (OM617)

Jag ska åka diesellokomotiv! Jag ska få till en kompakt 240D 3,0 i toppskick med alla väsentliga "lyxtillbehör", bra ljud och turbo (ej hugget i sten) men utan att ändra och "förstöra" någonting för att kunna sälja den för en bra slant till nästa projekt (Y). Min kycklinggula 200 bensin var hyfsat fin när jag köpte den men som ni kommer att se så hittar man alltid grejor om man bara letar. Jag är lyckligt lottad med en farsa som har fint garage (som han dessutom vill låna ut) och en massa reservdelar till dessa bilar liggandes.

Lill-emme

  • 31 Följare
  • 17 863 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juli
Lill-emme
10 juli · 60 Inlägg
#61

Nu när jag har löst det svåraste med oljeslangarna är det bara resten av slangarna kvar till bränsle och servoolja och drivremmar, fläkt och fläktkåpa, kylvätskeslang, gasstag mm.
Växellådan behöver ses över också pga dålig synkring och läckage så det började jag med igår kväll och blev nästan klar på en kväll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-4a868b2e05575d2bf6b2e13757deeb67.jpg

Lill-emme
19 juli · 60 Inlägg
#62

Växellådan blev klar, monterad och luftad med hjälp av flickvännen. Kopplingen fungerar och alla växlar går i bra. Alla växelstag ser likadana ut förutom backen som behöver vara några cm längre pga att växelarmen är riktad lite framåt och det går ej att justera eftersom det bara går att sätta dit dem på ett vis. Jag tog ett stag från 123an som är längre och kortade den 6cm och svetsade ihop det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-21b5443e36c8ed0915f68c1343138c42.jpg

Efter några dagars förkylning så har jag lagt några timmar i garaget idag och äntligen lever liket! Den gick som en klocka med bra oljetryck trots mitt ombyggda smörjsystem. Jag monterade min batteripol i motorutrymmet köpt från Abkati.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-b02bff68af2e804574d0c3a8c585ed80.jpg

Lill-emme
30 juli · 60 Inlägg
#63

Eftersom vi har planer på att åka till Rättvik helgen före CCW blev det meckning dag och natt innan besiktningen som var bokad på morronen samma dag som avfärden.
Pluskabeln gick att dra längs med bromsledningen som går mellan huvudcylindern bak till bakvagn. Jag jordade vid infästningen till diffklumpen.
Jag gjorde egna kabelgenomföringar genom skuffgolvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-f2a4fbb74322d23b3376406f1357b522.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-bed5d0a133198344eeb182e04c350b3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2297754878d204425196a5bdc7cddb21.jpg

Efter det var det klart för provkörning och det är skönt att säga att bilen gick kanon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-d9b04d9852f2e4b6f45e7ab755259691.jpg

Efter lite högtalarbyte i hatthyllan var bilen redo för besiktning wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-70b8af34f982170fbb2fee825a542cdd.jpg

Den gick igenom utan anmärkningar! Rättvik blev det och bilen gick som en klocka. Ända tills vi kom hem. Då märkte vi att den övre kylarslangen hade fått ett litet hål i sig och droppade en aning. Det var kylfläkten som hade tagit i pga att jag har schimsat upp motorn 5mm vid motorfästena för att få plats med styrservopump och oljefilter. Det hände förmodligen på en av de guppiga hälsingevägarna vi åkte påväg hem. Det tuchade säkert litegrann bara men precis så mycket att det blev ett hål.
Lösningen fick bli att putsa av en bit från kylfläktsvingarna. Då fick jag 1,5-2cm avstånd så då borde det inte kunna hända igen. Ny kylarslang och motortvätt så var den redo igen dagen efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9b51090cd8c654e90077fede63a35b4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6b8369bb0ce2dec65b42f39ab75619fd.jpg

Det känns fantastiskt att äntligen ha en bra motor under huven. Det tog många timmar och svett och hjärngympa och jag har inte lust att dyka ner i garaget mer innan hösten/vintern så det får bli turbo tills nästa år isåfall. Eller så säljer jag bilen som den är och går vidare till något nytt. Vi får se hur jag känner mig. Det kan komma fler inlägg på tråden oavsett.
Tack och hej sålänge.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang