Köpråd: miljövänlig bil med bra plats för tre barnstolar

Ivel
17 augusti · 618 Inlägg
#21

altren skrev:
Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
17 augusti · 394 Inlägg
#22

Peugeot 5008 -19 CO2 106-109 g/km enligt NEDC, ca 147 g/km enligt WLTP
Prius+ -19 CO2 106 g/km, framgår ej enligt vilken "metod" detta mätts. Jag gissar dock på WLTP, men jag kan ha helt fel. Enligt WLTP drar Peugeot ca 0.57/mil, om det är en diesel, samma för Prius 0.46/mil bensin.

Om rätt skall vara rätt o en Prius+ släpper ut 106 g/km och Kodiaq 153 g/km, allt enligt samma mätmetod, så släpper Kodiaq ut drygt 44% mer.

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti )

Caromania, låt mig vara. Skärp dig.
Ivel
17 augusti · 618 Inlägg
#23

Lockwood skrev:
Peugeot 5008 -19 CO2 106-109 g/km enligt NEDC, ca 147 g/km enligt WLTP
Prius+ -19 CO2 106 g/km, framgår ej enligt vilken "metod" detta mätts. Jag gissar dock på WLTP, men jag kan ha helt fel. Enligt WLTP drar Peugeot ca 0.57/mil, om det är en diesel, samma för Prius 0.46/mil bensin.

Om rätt skall vara rätt o en Prius+ släpper ut 106 g/km och Kodiaq 153 g/km, allt enligt samma mätmetod, så släpper Kodiaq ut drygt 44% mer.

TS har inte budgeterat för en 2019 Prius+.

En 2016 Active exempelvis YDJ755 har en angiven förbrukning om 4.1l/100km eller 96g CO2 NEDC.
Så ska rätt vara rätt blev skillnaden något högre procentuellt än 55% men jag rundade av decimalerna till Skolådans (JDK848) fördel som även den angavs NEDC.

Senast redigerat av Ivel (17 augusti )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
18 augusti · 745 Inlägg
#24

Ivel skrev:

altren skrev:
Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ivel
18 augusti · 618 Inlägg
#25

M123 skrev:

Ivel skrev:

altren skrev:
Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

Hur menar du glömt?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
18 augusti · 745 Inlägg
#26

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

Hur menar du glömt?

"Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter."

Dom moraliska betänkligheterna gick så långt som till just punkten.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
altren
18 augusti · 12 Inlägg
#27

Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Ivel
18 augusti · 618 Inlägg
#28

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

Hur menar du glömt?

"Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter."

Dom moraliska betänkligheterna gick så långt som till just punkten.

Kan det vara så att jag helt enkelt fick informationen om hur saker och ting låg till med apor och dieselgate och jag då gjorde det aktiva valet att göra mig av med bilen? Förutom att den började strula.
Du tänkte aldrig så långt?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
altren
18 augusti · 12 Inlägg
#29

Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

Ivel
18 augusti · 618 Inlägg
#30

altren skrev:
Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

Det blir alltid så när någon skriver negativa men sanningsenliga saker om den koncernen, tyvärr. Vurmarna är lättriggade.

Du köper givetvis precis vad du vill, jag vill belysa de eventuella problem du kan få.
Om VAG lärt sig eller inte vet vi inte ännu, jag chansar inte med mina pengar om så inte är fallet.
Men, Passat är en trevlig bil att köra med bättre utrymmen än V70II.
GTe har bra räckvidd och god komfort, provmontera stolarna och se om utrymmet är vad ni behöver tycker jag.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
18 augusti · 745 Inlägg
#31

Ivel skrev:

altren skrev:
Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

Det blir alltid så när någon skriver negativa men sanningsenliga saker om den koncernen, tyvärr. Vurmarna är lättriggade.

Du köper givetvis precis vad du vill, jag vill belysa de eventuella problem du kan få.
Om VAG lärt sig eller inte vet vi inte ännu, jag chansar inte med mina pengar om så inte är fallet.
Men, Passat är en trevlig bil att köra med bättre utrymmen än V70II.
GTe har bra räckvidd och god komfort, provmontera stolarna och se om utrymmet är vad ni behöver tycker jag.

Den här retoriken är väl bevandrad i andra sammanhang där man tycker olika. Istället för att förlika sig i att andra ser infallsvinklar i någons resonemang så gör det inte något till ett ställningstagande utan en nyans i en debatt. Jag är inte för vag och inte heller emot.

Sen att kasta sten i ett glashus är väl aldrig bra om man är miljömedveten.

Jag önskar en väldigt mer nyanserad debatt en än detta ständigt gnäggande om Prius och Vag. Trådar blir till trams på löpande band här och dom som behöver råd i saker tappar nog mest bara hakan.

Senast redigerat av M123 (18 augusti )

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
18 augusti · 8 115 Inlägg
#32

Nu får det räcka med offtopic. Ta resterande i PM.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti · 9 835 Inlägg
#33

altren skrev:
Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

ähh dom gjorde dieselgaten för konsumenternas skull..  för bilen är sämst efter uppdateringen..    dom öser in diesel för att bilen ska gå med mer eller mindre fullt öppen egr för att få ner nox gaserna.    kan garantera att alla fuskar dom anpassar bilarna för ett jävla värdelöst test som inte motsvarar verkligeheten för 5öre.      Min polo är ju ett levande exempel.   den har en utväxling som aldrig fungerar bra.     går inte att köra under 75 på 5:Ans växel utan att man får hålla full gas.  50km/h går inte att köra på 4ans växel utan man får välja 3an.     100% byggd för någon idiot test som inte motsvarar verkligheten.     Tack och lov så har jag löst allt sånt på min    bort med äkliga dieselgate uppdateringen och sen en optimering på det. och den fungerar skapligt   är bara utväxlingen som är dålig forfarande men med 45hk mer så är det inte fullt så påtagligt längre.  och utan dieselgate uppgraderingen så håller egr bättre..    går fint att köra med hvo100 på dom oxå   dock dålig familjebil  även om vi har det som första bil   2vuxna sen våra ungar på 19 och 16   och en hund på det.    Men hur som helst så blir det aldrig bra när tillverkarna tvingas in tester som inte har med verkligheten att göra och gör att dom måste hitta alternativa vägar för att dom ska fungera även i verkligheten.     på tok för lite fokus på hur bilar fungerar i trafiken och för mycket pappersvändar trams

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Ivel
20 augusti · 618 Inlägg
#34

Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
candyweiss
20 augusti · 379 Inlägg
#35

Ivel skrev:
Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Men den länken finns ju i FAQén om VAG, eller?

Ivel
20 augusti · 618 Inlägg
#36

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Men den länken finns ju i FAQén om VAG, eller?

Det gör den.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
xXSammy
21 augusti · 5 783 Inlägg
#37

altren skrev:
Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Föreslår att du tar med dig barnstolarna och provar montera dem i bilen. Skulle föreslå Ford Mondeo hybrid men S-Max och Galaxy är bättre alternativ när det kommer till plats. Fick dock inte som hybrider.

Hon/Henne
Low
21 augusti · 2 351 Inlägg
#38

Ivel skrev:
Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Du och dina länkar :-)

KenthIJ
30 augusti · 566 Inlägg
#39

altren skrev:
Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Kan du ladda regelbundet och klarar mesta körningen på det så verkar ju laddhybrid passa bra . Finns ju även Mitsubbishi Outlander PHEV och Kia Optima SW PHEV men de kanske inte heller är tillräckligt stor i baksätet.

Kommer ju en massa nya laddhybrider inom det snaraste men dessvärre inte så många av MPV typ (tycker konceptet är bra som familjjefraktare) . Verkar som att det är SUV med 18" hjul som gäller nu.

men som sagt... vi är nöjda med vår Prius + . kört den på 4.9L blandat sedan i december

Johansson72 IT Geek och Audiot
31 augusti · 68 Inlägg
#40

Audi Q7 3.0 Clean Diesel, 218hkr Euro6 klassad och en framkomlighet i asfaltsdjungeln som få andra.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang