Huggern goes big block with ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plat i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)

hugger69

  • 164 Följare
  • 122 220 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 november
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 oktober · 1 102 Inlägg
#481

Riktigt kul!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
1 oktober · 920 Inlägg
#482

mattew skrev:
Såå snygg den vart!!!
mw

Tackar, skitkul att du gillar den! smile

quinna skrev:
Riktigt kul!

Tack mannen, ser fram mot en liknande inspelning med din rod inom kort va? tongue

Det finns dock fortfarande saker kvar att göra! sad
Vi tycker den drar lite för mycket olja samt ryker vid uppstart och WOT så jag är på gång med lite åtgärder men det tar vi i kommande uppdateringar!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
1 oktober · 920 Inlägg
#484

Tumbleweed skrev:
Grym video!

Tack, det är Mats förtjänst helt och hållet! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 oktober · 1 102 Inlägg
#485

hugger69 skrev:
Tack mannen, ser fram mot en liknande inspelning med din rod inom kort va? tongue

Det finns dock fortfarande saker kvar att göra! sad
Vi tycker den drar lite för mycket olja samt ryker vid uppstart och WOT så jag är på gång med lite åtgärder men det tar vi i kommande uppdateringar!

Det finns alltid saker att göra på gamla bilar, det kommer man liksom inte ifrån.

Tyvärr lär det dröja innan jag kan få till en film på en färdig bil som fräser runt. Med lite tur kommer det kanske en provkörnings-snutt på en halvklar bil i vår smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
2 oktober · 920 Inlägg
#486

quinna skrev:
Det finns alltid saker att göra på gamla bilar, det kommer man liksom inte ifrån.

Tyvärr lär det dröja innan jag kan få till en film på en färdig bil som fräser runt. Med lite tur kommer det kanske en provkörnings-snutt på en halvklar bil i vår smile

Så är det!
Det får vi hoppas på och med ditt tempo är jag säker på att det blir en rejäl snutt! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
P180068
16 oktober · 53 Inlägg
#487

Den är så brutal.

hugger69
17 oktober · 920 Inlägg
#488

P180068 skrev:
Den är så brutal.

Tack så mycket, kul att du gillar den! smile
....din Musse ser grymt välbyggd ut!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
3 november · 920 Inlägg
#489

Jaha det är ju inte så att man helt lagt av att pilla på ZL-1:an men lite dvala har det vart med tanke på allt annat som ska hinnas med på hösten men en liten uppdatering får det bli en då så att ni håller er vakna! smile

Vi tycker att det blivit en klar förbättring av oljeförbrukningen sedan jag monterade bypass-ventilen vid oljefiltret i våras jämfört med i fjol men den blårök som finns stör mig lite ändå. En helt nybyggd motor som detta är med hyfsad kompa och lite småvass i det stora hela kanske ändå kommer att förbruka lite mer olja än normalt under sin inkörningsperiod men vi klurade lite över vad man skulle kunna kika på utan att riva motorn eller ta den ur bilen.
Det var då jag kom på att min motorborrare sa att det inte gick att hitta några bra ventilskaftstätningar när han monterade ihop topparna efter fjäderbytet så han satte in de de nya som följde med topparna från USA. Kikar man genom fjädern se man de vita, och ganska hårda plasttätningar, som följde med topparna:
https://media.fotki.com/2v2usb63LxAdyFV.jpg

Hmm, kan det vara så att dessa kan släppa igenom oljan som ger den oönskade röken..?
Sagt och gjort så efter avslutad säsong så plockade jag bort en ventilkåpa och tog loss en dubbelfjäder för att kika lite mer noggrant...de glappade rätt rejält på styrningarna men var hyfsat täta mot skaftet men jag tror att de definitivt kan fungera som små pumpar av olja då de satt så toklöst över styrningarna!

Jag frågade runt lite bland några big block-kompisar och alla var rörande överens om att det som fungerar bäst i dessa sammanhang är Viton. Kikade runt lite på nätet och till slut så hittade jag tätningar som faktiskt verkade som gjorda för min kombination av styrningar dubbelfjädrar! Jag slapp rundfräsa av styrningarna vilket var skönt då det är ett hästjobb då motorn sitter kvar i bilen....

Firman med de fina tätningarna heter Liberty Performance Components, LPC, och de verkar ha ett helt gäng andra roliga saker till Cheva i första hand som egentillverkade toppar, vevar, stakar mm. Kika in här så får ni se: https://www.libertyperformance.com/shop/

Jag beställde direkt av dem och bad dem skicka sakerna i ett vadderat kuvert och det gick supersmidigt och påsen var framme på en vecka:
https://media.fotki.com/2v2EM7LNvxAdyFV.jpg

Viss skillnad mot de gamla vita!
https://media.fotki.com/2v2EM7Ly2xAdyFV.jpg

Provmonterade en tätning på toppen och det blir nog riktig bra detta:
https://media.fotki.com/2v2EM7L8uxAdyFV.jpg

Kunde dock inte återmontera fjädrarna då den tändstiftsanslutning jag hade för luften i ventilfjäderkitet inte passade då den tog i grenrören så en sån här är beställd och på väg:
https://media.fotki.com/2v2EM7WZ9xAdyFV.jpg

Så här är läget just nu i väntan på att delarna från USA ska komma fram:
https://media.fotki.com/2v2EM7g22xAdyFV.jpg

Tänker ta god tid på mig att färdigställa allt och sedan får man göra en ny ventiljustering till våren igen och förhoppningsvis har vi en något mindre rykande ZL-1 Camaro efter detta! smile

Senast redigerat av hugger69 (3 november )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
3 november · 6 179 Inlägg
#490

Härligt att du hittat en "orsak" till oljeförbrukningen smile

Senast redigerat av farbrorbozze (3 november )

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
hugger69
3 november · 920 Inlägg
#491

farbrorbozze skrev:
Härligt att du hittat en "orsak" till oljeförbrukningen smile

Det vet jag inte än men det borde synas en viss förbättring tycker jag...wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Tumbleweed
3 november · 1 692 Inlägg
#492

Jösses, skumma ventiltätningar! Yes, dom nya är sjukt mycket bättre.

hugger69
3 november · 920 Inlägg
#493

Tumbleweed skrev:
Jösses, skumma ventiltätningar! Yes, dom nya är sjukt mycket bättre.

Eller hur!
Tyckte d var konstiga redan när vi såg dem första gången men tydligen gick det inte att få tag i rätt grejer då motorbyggaren satte ihop topparna ....låter lurigt tycker jag!?

Senast redigerat av hugger69 (3 november )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
tommyhjortasen
4 november · 938 Inlägg
#494

Grattis!

hugger69
5 november · 920 Inlägg
#495

tommyhjortasen skrev:
Grattis!

Tack....tror jag? tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
vargensgarage
5 november · 8 Inlägg
#496

Har ju haft koll på denna bil länge och älskar allt du gör, t.ex. diagonaler med dogdish och plåtisar - helt fantastiskt. Men nu då! Med helalu ZL1 427,  övermänskligt coolt. Gillar också att du håller det "factory", helt i min smak.

Sammanträffande att senaste uppdateringen handlar om ventiltätningar - jag är i exakt samma läge själv nu. Har ryckt ur min original 454 LS5 och där sitter dessa vita originaltätningar. Eller nej, de är inte vita i min längre, snarare brunorange - antagligen efter snart 50 års kontakt med värme och motorolja. De är spröda som nattvardsoblater och hälften av dem trasiga. Sitter som du säger väldigt tight runt skaften men inte öht runt styrningarna.

Oavsett så måste jag uppdatera med nya ventiltätningar. Har inte gjort någon djupare efterforskning men har läst någonstans att vissa nya ventiltätningar är så effektiva att i synnerhet för BBC med rostfria ventiler så riskerar skaften att skära i styrningarna?! Har du hört något om detta?

Senast redigerat av vargensgarage (5 november )

hugger69
5 november · 920 Inlägg
#497

vargensgarage skrev:
Har ju haft koll på denna bil länge och älskar allt du gör, t.ex. diagonaler med dogdish och plåtisar - helt fantastiskt. Men nu då! Med helalu ZL1 427,  övermänskligt coolt. Gillar också att du håller det "factory", helt i min smak.

Sammanträffande att senaste uppdateringen handlar om ventiltätningar - jag är i exakt samma läge själv nu. Har ryckt ur min original 454 LS5 och där sitter dessa vita originaltätningar. Eller nej, de är inte vita i min längre, snarare brunorange - antagligen efter snart 50 års kontakt med värme och motorolja. De är spröda som nattvardsoblater och hälften av dem trasiga. Sitter som du säger väldigt tight runt skaften men inte öht runt styrningarna.

Oavsett så måste jag uppdatera med nya ventiltätningar. Har inte gjort någon djupare efterforskning men har läst någonstans att vissa nya ventiltätningar är så effektiva att i synnerhet för BBC med rostfria ventiler så riskerar skaften att skära i styrningarna?! Har du hört något om detta?

Faen vad kul att du diggar Huggern i smyg, sånt uppskattas! tongue

Noterade samma sak och det var därför jag ville undvika silikontätningar eller dylikt..de med Viton ska vara bäst enligt både seriösa rejsåkare och vanligt gatfolk av bla den anledning du nämner!
Gå in på hemsidan jag länkade till ovan och se om du inte hittar tätningar som passar!

Jag bad dem skicka mina grejer i ett vanligt vadderat kuvert till min hemadress som sagt och sedan skriva värde 1$ till tullen...gick hur bra som helst!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
söndag 18:33 · 920 Inlägg
#498

Fick hem grejerna häromdagen och provade den nya luftslangen för tändstiftshålen men det sket sig direkt då det är för korta gängor på den och hålet sitter för djupt i toppen så den når liksom inte fram! sad

Fick bli det klassiska snöret/elkabeln i stället och det funkade fint:
https://media.fotki.com/2v2Ez7c78xAdyFV.jpg

Har gjort cylinder 1 nu och sedan blir det 6:an men då vart d ju farsdagsfirande på alla möjliga håll så det fick bli paus..skönt ändå att kunna jobba när man vill och hemma i garaget på tomten i stället för att åka ut till båten i en dragig båthangar 2 mil hemifrån! tongue

Fortsättning följer i lugn takt...

Senast redigerat av hugger69 (söndag 18:34)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang