Krocka med annan motor

Audibergan
29 februari 2020 · 22 Inlägg

Tjena, jag har lite funderingar vad som händer om man skulle krocka med en annan motor. Tänker om försäkringen gäller på motpartens bil fortfarande.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 februari 2020 · 14 058 Inlägg

Audibergan skrev:
Tjena, jag har lite funderingar vad som händer om man skulle krocka med en annan motor. Tänker om försäkringen gäller på motpartens bil fortfarande.

????? Lite bättre förklaring tack!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 februari 2020 · 13 744 Inlägg

inget händer du har 1månad på dig att registera alla ändringar som medför att man måste registreringsbesikta en bil. 

så du kan ju inte rå för att du råkar krocka dagen efter bytet eller hur?! smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Audibergan
29 februari 2020 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

Audibergan skrev:
Tjena, jag har lite funderingar vad som händer om man skulle krocka med en annan motor. Tänker om försäkringen gäller på motpartens bil fortfarande.

????? Lite bättre förklaring tack!!

/Benny

Vi säger att jag besiktigar min Audi 80 med min original motor. Sen byter jag till en annan motor med mer effekt (1,8t) och kör på en annan bil. Gäller fortfarande min försäkring mot den andra bilen. Eller kommer jag få betala alla skador själv på den andras bil.

spillolja
29 februari 2020 · 4 025 Inlägg

Trafikförsäkringen gäller alltid, dock har bolagét rätt att återkräva utbetald ersättning vid rattfylla och/eller grov vårdslöshet i trafik, dom frivillga försäkringarna tex. vagnskada kan bolaget jämka ersättningen

se mer i trafikskadelagen:
https://lagen.nu/1975:1410

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
1Adrian1
29 februari 2020 · 356 Inlägg

Försäkringsbolaget kan välja att inte betala vad jag vet.

Mew
29 februari 2020 · 2 160 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Försäkringsbolaget kan välja att inte betala vad jag vet.

Ja, för TS bil ja - men TS fråga var om försäkringsbolaget täcker skadorna på det ANDRA fordonet. Svaret på det är ja - det går på trafikförsäkringen. smile

1Adrian1
29 februari 2020 · 356 Inlägg

Mew skrev:

1Adrian1 skrev:
Försäkringsbolaget kan välja att inte betala vad jag vet.

Ja, för TS bil ja - men TS fråga var om försäkringsbolaget täcker skadorna på det ANDRA fordonet. Svaret på det är ja - det går på trafikförsäkringen. smile

Intressant, trodde de hade möjligheten att välja att inte betala åt båda hållen.

spillolja
29 februari 2020 · 4 025 Inlägg

Vad jag vet så har försäkringsbilaget möjlighet att dra in ersättning om man kör full/påverkad och blir påkörd:
med stöd av 20§ i trafikskadelagen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 februari 2020 · 13 744 Inlägg

spillolja skrev:
Vad jag vet så har försäkringsbilaget möjlighet att dra in ersättning om man kör full/påverkad och blir påkörd:
med stöd av 20§ i trafikskadelagen

jo med all rätt..  men tror inte den skadade blir drabbad utan det drabbar den som varit korkad. ekonomiskt.  men hur ofta det tillämpas låter jag vara osagt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
29 februari 2020 · 4 025 Inlägg

Growe skrev:

spillolja skrev:
Vad jag vet så har försäkringsbilaget möjlighet att dra in ersättning om man kör full/påverkad och blir påkörd:
med stöd av 20§ i trafikskadelagen

jo med all rätt..  men tror inte den skadade blir drabbad utan det drabbar den som varit korkad. ekonomiskt.  men hur ofta det tillämpas låter jag vara osagt..

Detta tror jag tillämpas av alla bolag strikt, men det förutsätter att bolaget får denna information på sitt bord

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang